Re: Mutant Chronicles
Jag har bara första upplagan, och där finns det ett yrke (eller snarare en yrkestyp) av sisådär tiosom är soldater/poliser eller dylikt - oräknat just Doomtroopers, som inte är för alla. Annars kan man som sagt spela deckare, kriminell, affärsman, akademiker, tekniker, missionär eller vanlig knegare.
Däremot har de flesta någon chans att lära sig att skjuta, och i de olika bakgrundsmodulerna som kom ut ägnades ganska mycket tid åt militära specialstyrkor, etc. Det var _lättare_ att hitta extra material om man spelade en mer militär kampanj.
Sedan finns det urton SF-miljöer i populär och annan fiktion där man kan bli mosade av elaka stora motståndare; Aliens, Predator och Starship Troopers är några exempel. Varför det inte passar att göra och spela spel baserade på sådant fattar jag inte riktigt, men smaken är ju som baken... Däremot vete faun om jag tycker att det passar att bli mosad i Kult; Kult är mera det spelet där man skall använda sin pistol för att skjuta sig själv när man inser hur meningslös hela den mänskliga existensen är (för att sedan upptäcka att man efter att ha passerat sitt eget lilla Inferno reinkarneras i evighet, hehe...)
Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard