Nekromanti Mutant Chronicles - åsikter?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tills vidare kan vi, hypotetiskt, anse att jag sett den helt lagligt. Nån såndär förhandsvisning eller så. OK?

Nå, som väntat var det inte mycket kvar av MC's historia. Max Steiner, Hunter och de andra var med, men inte riktigt som de var på den gamla goda tiden. Axelskydden lös med sin fullständiga frånvaro.

MEN: Filmen är riktigt snygg på ett schysst steampunkigt sätt, som jag tyckte passade vissa delar av MC-världen riktigt bra. Det blev mer steampunk än cyberpunk, vilket funkgerade bra rent visuellt.

Den mörka legionen och apostlarna och nefariterna och allt vad det är reducerades till ett gäng helvetiska zombies med stora knivblad som armar.

MEN: De var ganska coola ändå, och man begriper ju att de hade varit tvungna att fylla ännu större del av filmen med exposition om de skulle få med ens det mest grundläggande i MC's ändå hyfsat komplexa mytologi.

Storyn som sådan var väldigt oengagerande och framförallt hoppig. Det skapades aldrig några nämnvärda känslomässiga band till några karaktärer whatsoever, det fanns ingen dramaturgi eller i vart fall ingen genomtänkt. Folk introducerades, sade ett par oneliners som egentligen behövt lite dramaturgisk uppbackning för att fungera, och dog sedan en blodig och meningslös död.

MEN: Det var ju precis så det gick till att spela MC när det begav sig, och om man förutsätter en SL som gjorde sin helt egna variant av MC's värld så kändes filmen som en ganska kass men ändå acceptabel SL's kampanj/äventyr, och om man såg filmen på det viset blev den mycket mer intressant.

Min reaktion: Hade jag inte, öh, "blivit bjuden på en förhandstitt", så skulle jag antagligen ha betalat för den. För mig som MC-nostalgiker hade det isåfall varit värt pengarna. För alla andra rekommenderas att vämnta tills DVD'n kommer ut och se den på fyllan eller bakfyllan.

Actionscenerna var hyfsat månbga, erätt actionfyllda, alldeles för oöverskådliga och liksom hela filmen världigt hoppiga. En hyfsad action. Betyg: 3/5.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Mutant Chronicles - spoiler

Jag var på samma "förhandsvisning" men är inte lika sålda.

Eftersom jag aldrig har vare sig läst eller spelat Mutant Chronicles tidigare så kan jag inte uttala mig om hur nära orginalet som filmen låg.

Stadsmiljöerna och skyttegravskriget var relativt snyggt designade med mycket storvulen arkitektur och mörker. Men handlingen var tämligen usel, skådespeleriet inte mycket att hänga i julgranen, karaktärerna platta och ointressanta, datoranimeringarna talrika och uppenbara och den rekvisita som förekom (framförallt massor med vapen, men även en del fordon och farkoster) var plastig och gav ett billigt intryck. Som actionfilm betraktat så var den en flopp. Jag ska kanske inte spoila för mycket detaljer, så det blir bara den korta översikt.

Min förväntningar var låga och de blev infriade. Jag skulle ge filmen 1-1,5 av 5 i betyg.

krank

walium said:
Stadsmiljöerna och skyttegravskriget var relativt snyggt designade med mycket storvulen arkitektur och mörker. Men handlingen var tämligen usel, skådespeleriet inte mycket att hänga i julgranen, karaktärerna platta och ointressanta, datoranimeringarna talrika och uppenbara och den rekvisita som förekom (framförallt massor med vapen, men även en del fordon och farkoster) var plastig och gav ett billigt intryck. Som actionfilm betraktat så var den en flopp. Jag ska kanske inte spoila för mycket detaljer, så det blir bara den korta översikt.

Min förväntningar var låga och de blev infriade. Jag skulle ge filmen 1-1,5 av 5 i betyg.
Jag kan egentligen inte säga att du har fel; vapnen var plastiga, datoranimeringarna uppenbara, etc etc.

Jag försvarar mitt betyg med att datoranimationer inte behöver vara fula för att de är uppenbara i mina ögon, samt att nostalgifaktorn för min del var hög.

Jag ska nog se om filmen så snart det finns tillgängliga undertexter på engelska, eftersom filmskaparna tycktes ha gjort sitt bästa för att dölja sitt manus bakom explosioner och andra ljud.

//Krank, som längtar tills den nya utgåvan av rollspelet kommer ut

Archer

Swashbuckler

Tja. Den överträffade mina extremt låga förväntningar på filmen så många gånger om, att jag var rätt nöjd ändå. Trots de brister som nämnts i tråden. Tyckte den hade ganska mycket känslan av ett MC äventyr på den "gamla goda tiden" som tidigare nämnts.
Och trots lägre budget och sämre effekter, så hamnar den ungefär i samma nivå som Star Wars filmerna för min del. Dvs fungerar som underhållning, utan att det har något större djup. Jag hade nog gett den 3.5/5 i betyg. Hade kunnat få 4/5 om den hade gått in mer på att fylla ut karaktärerna med lite djup. Men då hade nog filmen blivit betydligt längre. Och misstänker att det var något de inte hade råd med. Hur som helst, Ron Perlman som brödraskap präst var roande att se :gremsmile:

NilsK

Ligist

Det är tydligen inte den slutgiltiga versionen som cirkulerar på nätet nu. Är själv väldigt tveksam till att se filmen i den nuvarande formen, men vem vet kanske de inte ändrar så mycket.

På Comicon kommer en "rough cut" att visas för att få feedback från publiken(http://www.aintitcool.com/node/37430).

Och Thomas Jane skriver på Raw Studios forum:

that said, the film still needs work before it's ready for theaters. that's why we're doing the screening at Comicon - to drum up fan support and let buyers know they have a good film available. we need a final pass on the edit, drop about five minutes off the film and clean up the CG work, which is pretty crappy right now. nothing a good editor and two million bucks won't cure!
http://rawstudios.invisionzone.com/index.php?showtopic=27&st=120

krank

Det är tydligen inte den slutgiltiga versionen som cirkulerar på nätet nu.
Ho hum... Intressant. Om inte annat för att jag ärligt talat inte tyckte att datoranimationerna i den version jag såg var så dåliga.

drop about five minutes off the film
Det ska alltså bli ÄNNU hoppigare?

Krille

Super Moderator

Tja, säg inte det. När Erik the Viking kuttades ner några minuter och stuvades om i The Director's (Son's) Cut, så blev den bra mycket bättre och mer välpolerad.

Tja - tyckte med att den var över förväntan faktiskt, ändå är jag inte nån mc-fanatiker -fast jag är också svag för lite mer steampunk och återgången till hur det vart innan, istället för en massa futuristiskt tjoff.

Men det känns ju upplagt för en uppföljare.

Jag är inte besviken för jag hade inte förväntat mig någon höjdarrulle, den dög.

Men det ska väl gnällas lite också.

-Oerhört dåligt klippt.

-De datoranimerade kulisserna var snygga men det var alltför påtagligt att de var just datoranimerade.

-Oerhört kasst skådespeleri, hade skådespeleriet varit bättre hade det lyft rullen en aning.

-Och slutligen en väldigt oengagerande story. Filmen kom igång efter drygt 1 timme men dog efter typ 15 minuter igen.

Synd då det hade kunnat gjorts bättre med lite mer ansträngning trots den strama budgeten.