Re: Jag håller med dig
Jag är ganska tvärsäker på att figurspel, rollspel, kortspel etc. utvecklades simultant. Och om man studerar statistiken, _vill_ en hel del rollspelare ha mer blod och våld... ;-)
Själv tycker jag en kampanj där Mörkret finns, men inte nödvändigtvis är "fienden" i varenda j-vla äventyr är mer intressant. En grunk som dök upp i diskussioner runt Warzone var att eftersom Mörkret ursprungligen kom från människans egna handlingar och tankar (eller snarare, tog form av det) så stärks det av vårt beteende. Den paranoida och mordiska kyrkan stärker därmed Apostlarna... vilket vi tyckte var en roande om än banal tanke.
En kampanj med Demnogonis som huvudfiende kunde iofs vara ganska ball ("Borsta tänderna, barn, annars kommer Inkvisitionen och tar er!"). Den enda nefarit som jag tror vi fått höra om i hans tjänst kallades Duum (på Venus); jag får bara en bild av en dreglande figur som petar sig i näsan och ser ut att göra skäl för namnet...
Nightowl, som fortfarande vill ha en Algeroth-nefarit som heter Patton. Jag menar, med namn som "Saladin"...
"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus