Nekromanti Mutant Chronicles III

entomophobiac

Low Prep High Play
Först mörker.

Sedan ljus, längtan, hopp och utveckling.

Evolutionen tryckte mänskligheten framåt genom tidsåldrar kantade av framgång och lycka, men också ilska och hat.

Världsomspännande konflikter följde varandra i ett aldrig sinande mönster. Den sista av dessa konflikter pågick i flera hundra år och tvingade mänskligheten att lämna den planet som i sagornas evigheter skulle vara deras hem.

Planeterna i solsystemet terraformerades en efter en. När nybyggarna sedan anlände fortsatte konflikten och vissa av nybyggarna blev utan hem eller mördades av profittörstande konkurrenter. Andra föstes bort av konflikterna, och fortsatte resan ut i den kalla och okända rymden till den tionde planeten, långt bort från solens livgivande strålar.

Så, i ett uråldrigt tempel på den svarta planetens yta, hittades en tavla som förtäljde om eonernas slut. Om mörkrets analkande och universums domedag. Den slutgiltiga dom som skulle slita verkligheten från maktens tron och förmörka solen. Den slutgiltiga dom som skulle bringa fallet för all mänsklig strävan.

Sedan mörker...

MUTANT CHRONICLES I I I
DEN SLUTGILTIGA DOMEN

Det här hittade jag präntat i en fil på min stackars hårddisk. Låter det intressant?

Skulle MCIII vara ett meningsfullt koncept?

Skulle någon vara intresserad av att hjälpa till att konstruera det; att blanda Mutant RYMD och MC?

Storuggla

Champion
Ja, om du lovar att det inte blir vapenfettsvulgo och machoismostank över det hela. Mitt MC har alltid varit antingen ett helvetes skyttegravskrig (bokstavligen) eller noir-deckare som glider runt på Luna och petar folk mellan revbenen med pekfingret.
Så klart man är intresserad! /images/icons/laugh.gif

Storuggla, kommer på att han kanske inte är den mest eftertraktade ändå

Baldyr

Hero
zombies i rymden...

Jag tycker nog att det låter ganska spännande. Jag gillar verkligen skräck i rymdmiljö och blev därför glatt överraskad av Mutant RYMD. Däremot blev jag mindre glatt överraskad av att spelet lades ned till förmån för Mutant Chronicles. Men som den lämmel jag var (på den tiden i alla fall) så svalde jag betet och lade RYMD på hyllan. MC var förrvisso ganska likt och vi hade roligt, men samtidigt kändes det mer som ett figurspels-koncept än ett riktigt rollspel. Jag kunde exempelvis aldrig förlika mig på reglerna, vilket resulterade i att jag införde ett helt nytt stridssystem som säkerligen helt och hållet stred mot poängen med hela MC-konceptet. (Fokuseringen på axelskydd och folks skostorlek var annat som stack i ögonen.) Däremot kom jag aldrig på tanken att faktiskt skrota stora delar av bakgrundsmaterialet och istället lyfta in gammalt material från RYMD och diverse Sinkadus-artiklar (som jag för övrigt vill minnas var väldigt inspirerande)...

Men det kan man säkert göra med stor framgång. Frågan är bara om man verkligen ska göra ett helt nytt rollspel. (Vilket dessutom är knepigt ur upphovsrätts-synpunkt.) Det kanske räcker med en rejäl cross over-hemsida som hänvisar direkt till båda versionerna, men som också lägger till nytt material. Då kan man dessutom använda vilket spelsystem eller spel i grunden, och bygga på med material från den andra versionen.

Om man trots allt skulle göra ett helt rollspel så måste namnet bytas helt, tror jag. Namnet Mutant Chronicles må fungera som ett varumärke för att sälja tennfigurer och tuggummi (eller var det samlarkortspel? /images/icons/wink.gif), men det duger inte som namn på ett helsvenskt rollspel där just mutanter inte spelar en framträdande roll.

Jag tycker alltså att det är ett steg i rätt riktning att utveckla Mutant RYMD/Chronicles i riktning bort från figur- och brädspels koncept. Det kanske rent av kan bli ett hyfsat rymd-skräck-rollspel?

/Baldyr, vars tidigare MC-kritik skapat rejäla rabalder (verkar det som)

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: zombies i rymden...

Namnet Mutant Chronicles må fungera som ett varumärke för att sälja tennfigurer och tuggummi (eller var det samlarkortspel?)

Osäker vad gäller tuggummi/samlarkortspelsfrågan (...), men däremot är inte min intention att göra något annat än en online-vänlig okomersiell PDF utan några som helst försök att hävda mig mot Paradox suveränitet ur Copyright synpunkt. Namnet följer därför med. Men själv kan jag förstå kritiken mot att namnet är det det är, eftersom mutanter inte "spelar en framträdande roll" som du formulerade det.

Baldyr

Hero
den stora frågan

Ah, det förklarar ju saken. Vad tänkte du ge projektet för inriktning då, i så fall? Ska det vara mera krigs-rollspel, SF-rollspel, space opera-rollspel, rymd-rollspel, skräck-rollspel eller dystopi-rollspel?

/Baldyr, som föredrar en blandning med betoning på skräck (Kult-plagiat i rymden, med andra ord)

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: den stora frågan

Kanske ett Calle-Kult i rymden?

20-talsretro blandat med RYMD... Precis som jag alltid tänkt mig MC.