Mutant Chronicles-rollpersoner

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tror nog att om man säljer det som "Oväntad händelse. Få +1 på [slumpvist vald grundegenskap]" så får spelaren någonting att bygga på.
Mjo. Jag tänker ungefär så, med specat vilken händelse det är + att jag mer tänker "Spendera 1p på [expertis]". Jag har inte speltestat det ännu för det är bara i startgroparna, men jag vill ju testa ett system som är typ som originalet men där man bara har en viss mängd tillval (motsvarande) att plutta ut totalt sett, och är de slut så är de slut.

Vad jag tyckte var smart med tabellerna var att man inte kunde få samma resultat flera gånger, förutom när man blir avskedad och brottsling, vilket innebar att varje period ökade chansen för detta. Sade väldigt mycket om världen. Helst hade jag haft kort eller på andra sätt kunnat påverka tabeller medan man slår på tabellerna så att man slapp ha regler som "Ignorera resultatet", "Slå om" eller "Ta det övre resultatet".
Kort hade varit så mycket bättre. Med min 15-bakgrundsvändor-gubbe blev det väldigt mycket omslag mot slutet…

Sedan har ju 2t20 också effekten att man kan göra vissa resultat mer sannolika genom att lägga dem i mitten, sånt är svårt med kort. Man får typ ha flera kort med samma resultat. Och det låter sig såklart göras… Jag får fundera på ifall en "bakgrundshändelse-kortlek" är något vi kan försöka få till =)

Rickard

Urverk speldesign
Sedan har ju 2t20 också effekten att man kan göra vissa resultat mer sannolika genom att lägga dem i mitten, sånt är svårt med kort. Man får typ ha flera kort med samma resultat. Och det låter sig såklart göras… Jag får fundera på ifall en "bakgrundshändelse-kortlek" är något vi kan försöka få till =)
Det var en idé som @Genesis drog till med för några månader sedan, där man lägger ut korten (säg 52 kort), slår 2T20 och tar bort resultatet man får.

Vet dock inte om det är mindre meckigt.

Hade varit kul att fundera mer kring den principen i alla fall. Vilka smarta tricks man kan göra genom att ha kort som bakgrundstabell.

krank

Hade varit kul att fundera mer kring den principen i alla fall. Vilka smarta tricks man kan göra genom att ha kort som bakgrundstabell.
Om inte annat blir det ju en smal sak att t.ex. expandera – Här, tjugo nya händelser, blanda in i kortleken bara. (Jag gillar kort överlag! Men vi får se; kanske stannar det för LCBs del vid en kul idé. Lovar inget mer än att jag ska ha idén i åtanke =) )

krank

OK, så här är Rocky McPowell – resultatet av allt mitt slit. Skulle, som sagt, egentligen ha sett annorlunda ut om jag inte missat ett par regler.

Jag tänkte att jag skulle testa att skapa vad systemet helt uppenbart vill att man ska skapa – en soldat. De får massa + på PER, en himla massa tillval i allt möjligt, framför allt officererna har väldigt dugliga 2t6 i socialnivå-förändring. Och eftersom det här spelet inte har några särskilda händelser faktiskt knutna till de enskilda bakgrunderna så löper man ingen större risk att dö eller bli skadad eller så. Faktum är – och det här passar bra med Luna City Blues – så står det explicit att man antagligen inte sett strid. Man är bara tränad som soldat, men som grundboks-rollperson har man inte varit och slagits i de venusianska djunglerna eller så.

Hur som helst tänker jag mig en hårdhudad standard-soldattyp med tuff uppväxt och förkärlek för våld.

Så okej. 8 × 3t6 gav 5, 7, 7, 11, 11, 13, 13, 14. Strök femman och den ena sjuan. Satte den andra sjuan på INT – jag brukar undvika att spela korkade rollpersoner, men den här ska jag ändå inte spela så fuck it. Jag slår socialnivå 10, vilket direkt gör att det här med "tuff uppväxt" blir svårt. Jag satsade min 14 på PER, vis av erfarenheten.

Uppväxthändelserna blev 17. Militära Kontakter (gör att han kan skippa kraven för att bli officer) och 5. Trögtänkt. Och 26. Vapenfanatiker. Hittills är det helt klart en annan sorts militär än den jag tänkt mig från början… Det här är alltså en vapentokig rikemansunge som använder mammas kontakter för att glida in som officér utan att behöva gå utbildningen. Right.

Och sedan… Sedan börjades det.

Period 1: Officersaspirant. Lyckas med första anställningsslaget.
Omedelbart får vi ett 13. Glamoröst jobb, vilket gör att vi får +2 istället för +1 i PER som officer varje period. Passar bra med hög PER ändå; han är väl rätt fager och imponerande tänker jag. 20. Intressant personlighet… Ja, plus på PER. Redan nu är vi alltså uppe i 16 i PER.

Period 2: Kadett. Vi slår fram 23. Hälsokostdåre och 37. Filmstjärna. Han får lite träning i skådespeleri och får mersmak där, så efter det här kommer han att träna upp sina sociala färdigheter lite mer än han tänkt. Jag tänker mig honom nu som att han är ganska muskulös med hårig bringa och mäktigt skägg. Perfekt för vita duken. Jag tänker samtidigt att han nog inte gör ett så bra jobb; men det tänker folk inte på för hans karisma och utstrålning får det att funka.

Period 3. Sekundlöjtnant. Han får 18. Gymnastikträning och 26. Ovanlig kemisk motståndskraft. Och har nu 18 i PER. Ju högre PER man har, desto mindre sannolikt att man misslyckas med omanställningsslaget och ju större chans att man får mer PER.

Period 4. Löjtnant. Han får 25. Bra immunförsvar och får gå en 16. Teknisk specialkurs. Mångsysslare, detta. 20 i PER. Eftersom jag missuppfattade reglerna betyder det att han nu inte kan få sparken. Jag minns inte efter vilken period det var, men jag vet att jag slog alla slagen – för syns skull, så att säga – och att ett av dem blev 20.

Period 5. Kapten. Att han är en 24. Hobbygymnast är föga förvånande. Däremot åker han plötsligt fast för 7. Fortkörning. Det resultatet får jag många gånger framöver, men det är tyvärr ett sådant som är märkt med en * helt i onödan, så det räknas bara nu. Ärligt talat tycker jag de varit lite för generösa med *, det finns många bakgrundshändelser det kunnat finnas en poäng i att få flera gånger. Som denna.

Med 20 i PER kan han inte få mer. Faktum är att jag inte är säker på att man kan få mer än 20 i någon grundegenskap i den här boken – inte ens den annars så totalbrutna PSY.

Period 6. Major. Han får en 28. Rik pojkvän (det står pojk- eller flickvän; jag tänker att majoren såklart svingar åt båda hållen). Överlag pendlar också hans socialnivå aldrig lägre än 6 under alla de här perioderna. Han är också 22. Viljestark. Okej.

Period 7. Kommendör. Han får en 29. Hållhake på arbetsgivaren, så han behöver aldrig slå för att omanställas inom sitt nuvarande jobb. Vänta… Det här hade jag glömt. Kan det alltså vara så att karln är enligt reglerna (mer eller mindre) ändå? Jag minns inte om tjugan kom före eller efter period 7… Tyvärr drabbas han här också av en 3. Skelettsjukdom. Han blir svagare fysiskt och… av nån anledning betyder det här också att han får sparken. Så antingen börja äventyra direkt eller så måste man vara arbetslös i 1t4 år ("Justera din ålder genast"). Jag väljer att vara arbetslös, slår 4, adderar till åldern och… tja, det står inte att man behöver spendera en period som arbetslös (eller två) så jag går direkt på att omanställas som officer min nästa period.

Hade ni accepterat det som SL? Eller hade ni tyckt att jag antingen läst reglerna för snällt eller att det gått för bra för karln, och att han gott kunde spendera 1-2 perioder som arbetslös? I alla fall…

Period 8. Officersaspirant. Jag tänkte att han i varje fall får börja om i graderna. Klättra upp "från botten" igen liksom. Lustigt nog får han här 31. Ditt livs chans vilket betyder att han får välja vilket yrke han vill. Han vill ju ha det här, och inget annat, så inget händer egentligen. Han blir också 30. Muskelbyggare vilket känns passande eftersom han försöker kompensera för skelettsjukdomen (det kostar bara 30 000 eller nåt sånt att kurera den, men eftersom man inte får pengar förrän i slutet av rollpersonsprocessen spelar det ingen roll att han har råd… Rules as written! Även om jag som SL nog kanske accepterat kurering under karaktärsskapandet och typ tänkt "dra ner socialnivå ett steg så är vi kvitt").

Period 9. Kadett. Han får gå en 17. Administrativ specialkurs och har snart gått alla kurser som finns. Han får också vara 39. Försöksperson; det skumma företaget Paul jobbade på injicerar honom med något skumt. Han är ju ett specimen in peak physical condition så inte underligt att han är supersoldat-kandidat. Han får ökad PSY.

Period 10. Sekundlöjtnant. Han blir 10. Intensivutbildad och ägnar sig åt 21. Hårt arbete.

Period 11. Löjtnant. Han blir 11. Uttagen till AMS-utbildning vilket känns hilarious och väldigt svenskt 90-tal på något sätt. Han är också, såklart, 15. Medlem i hemvärnet.

Period 12. Kapten. Att han har ett 36. Berömt ansikte är redan etablerat; jag tänker mig att filmen han var med i blivit en kultklassiker och upptäckts av en helt ny publik. Han blir också 38. Befordrad men det finns inget i beskrivningen av den händelsen som ökar hans faktiska rang. Nåja, mer pröjs iaf.

Period 13. Major. Han går 19. Kvällskurser (dessa kurser tar aldrig slut… Och ändå var han trögtänkt! Han har under 10 i INT! Men skam den som ger sig. Han måste ha rätt mycket grit, tänker jag). Han är också, tydligen, en 12. Skicklig förhandlare. Tro fan det, med den fejjan och utstrålningen. Han har också tränat sig ordentligt i både socialt umgänge och bluffa, så…

Period 14. Kommendör. Så var vi här igen då. Kommendör för andra gången. Herr Kommendör blir en 33. Arvinge vilket är helt sjukt onödigt för han har redan fucking 10 i Socialnivå. "Öka din socialnivå med 3", visst… Jag tänker att han skänker bort det mesta. Han kan ändå inte använda det för att kurera sin skelettsjukdom, för ännu så länge är det ju bara en siffra 1-10 och inte reda pengar… Han visar sig också vara 35. Långbent. Klart karln är lång också, lång och ståtlig och muskulös. Jag tänker mig vid det här laget Arnold Schwarzeneggers kropp fast med ett mer fagert ansikte, med välfriserat skägg och kanske en liten man-bun.

Period 15. Överste. Tyvärr är det första som händer här att han plötsligt får ett 8. Brottsligt förflutet, i princip ur ingenstans. Rocky blir omedelbart avskedad och rasar ner från 9 till 1 i socialnivå. Det betyder alltså att hans skelettsjukdom aldrig blir kurerad, för med socialnivå 1 får man bara, som tidigare konstaterat, nog med pengar till en sketen Sherman Bolter. Absolut inte nog för att kurera någon skelettsjukdom. Det ger honom dock utmärkt motivation att bli frilansare och försöka knega ihop lite deg.

Jag vet inte riktigt vad hans brottsliga förflutna består i, om jag ska vara helt ärlig. Är det fortkörningsgrejen? Var den i självaverket mycket allvarligare än vad som syns i official record? Tystades det ner och försvann tack vare den rika familjen? Kan det vara så att det var en rejäl trafikolycka som han själv inte ens mindes speciellt mycket om förrän någon grävande journalist (eller avundsjuk rivaliserande officer) hittade bevis?

Här finns rollformuläret. Kolla vad många tillval jag fick göra!
Men som sagt, det är lite oklart ifall han egentligen är helt enligt reglerna.

Tarsus

Warrior
Rik pojkvän/flickvän + Hållhake på arbetsgivare + Brottsligt förflutet låter som att det går ihop. En förbjuden romans med en högt uppsatt officerare eller minister från en fin och rik familj, som naturligtvis dessutom är gift, vilken till slut avslöjades och blev till en stor skandal.

Dilandau

Myrmidon
Även "Hälsokostdåre" och "Filmstjärna" känns som ordval från en svunnen tid. Kommer du behålla "DDR-Sverige i Rymden-känslan" eller uppdatera till mer moderna grejer, @krank?

Mundo

Myrmidon
Även "Hälsokostdåre" och "Filmstjärna" känns som ordval från en svunnen tid. Kommer du behålla "DDR-Sverige i Rymden-känslan" eller uppdatera till mer moderna grejer, @krank?
Själv gillar jag Noir-feelingen. I en värld utan internet är det svårt att bli tiktokstjärna, du får göra det old-school och satsa på film eller radio istället.

krank

Jag är nog lite inne på att behålla – om inte annat är det ju så att (vardags)teknologin (utanför Cybettronic) ju som senast är typ 1993 pga Mörka Legionens effekt på avancerad tech, vilket som Mundo är inne på gör det svårt att vara influencer till exempel.

För mig känns Chronicles väldigt mycket som papperstidningar, radiokanaler och det är nog bara Capitol som har fler än 3-4 TV-kanaler. Och analog, traditionell sänd linjär TV tror jag är det alternativ som finns.

Sen vet jag inte om just "hälsokostdåre" (eller "AMS-utbildning") får vara kvar, men jag tycker att det finns en charm ändå.

Dilandau

Myrmidon
Jag är nog lite inne på att behålla – om inte annat är det ju så att (vardags)teknologin (utanför Cybettronic) ju som senast är typ 1993 pga Mörka Legionens effekt på avancerad tech, vilket som Mundo är inne på gör det svårt att vara influencer till exempel
True. Idag hade man kanske skrivit ”kändis” istället för ”filmstjärna” kanske. Celebrity istf movie star

Mundo

Myrmidon
För mig känns Chronicles väldigt mycket som papperstidningar, radiokanaler och det är nog bara Capitol som har fler än 3-4 TV-kanaler. Och analog, traditionell sänd linjär TV tror jag är det alternativ som finns.
Bauhaus kan jag föreställa mig har 3.

Kanal 1: "Nyheter" 24/7
Kanal 2: Militärpropaganda
Kanal 3: Militärpropaganda för barn

Skämtåsido vill jag mig minnas att där fanns en storfamilj som är all about filmer i Bauhaus, så någon form av filmkultur bör de ha.

krank

Skämtåsido vill jag mig minnas att där fanns en storfamilj som är all about filmer i Bauhaus, så någon form av filmkultur bör de ha.
Jag har absolut tänkt mig att det som allra minst finns en kanal, ägd av den familjen, som producerar typ glättig underhållning. Jag tänker ganska mycket Italien här, vad man skulle kunna kalla "Tutti-Frutti-TV" för oss som minns 90-talet.

Givetvis inte det minsta utmanande mot det faktiska etablissemanget, nära 100% bröd-och-skådespel. Man skulle också kunna kalla det Berlusconi-TV, kanske.

krank

True. Idag hade man kanske skrivit ”kändis” istället för ”filmstjärna” kanske. Celebrity istf movie star
Absolut. Fördelen med "filmstjärna" är väl att det det är lite mer specifikt och därmed lättare att göra något med. Med "kändis" behöver man fylla i mer själv. Hade jag fått att min muskelbyggar-militär skulle bli kändis så skulle jag nog tänkt att han typ hamnat i något TV-program kanske, eller fått möjlighet att bre ut sig i något radioprogram och fårr uppskattning för det, blivit ett household name. Eller kanske gjort något militärt och varit med i nyheterna. Nu blev "filmstjärna" något som bröt av från hans övriga bana, vilket var kul.

Tarsus

Warrior
Står det inte i Mishima-boken att de gör tecknade serier som är väldigt populära?

Mundo

Myrmidon
En sak Mishima saknar om man vill ha 100% allting från Japan är en skitstor, radioaktiv ödla som bor i något stort hav på Venus...