ro83rt said:
Jag är ju helt tvärtom i frågan. Bonner som omslag och koncept men gärna Bergting som interiör. Bonner är väldigt förtjust i Alvaro Tapia så det vore grymt med dessa två som inspirerar varandra. Det är ju en amerikansk produktion så det kommer inte att hända.
Visst går det att köra skräck men spelet gav inte mer stöd än att säga att det gick. Hardware som stats på lyxbilar, eldkastare som skjuter rent vansinne (!) och Imperials medaljer pekade åt ett annat håll. Spelet kom i samma veva Kult var på Tapeten och det hade redan nischat in sig på skräckgenren. Nä, jag ser det mer som pulp och matiné.
Å andra sidan var ju Kult likadant på den fronten. Det är ju också ett actionsystem.
Jag tycker att det fanns gott om Noir-stöd, framför allt i Luna. Sedan var det klart att "stora
snoppar kanoner" sålde bättre och därmed blev det väldigt mycket mer sånt i splatböckerna, men MC innehåller
båda. Det går att spela som Plutonen, eller som actionrulle a' Aliens eller Pitch Black, eller som noir med inslag av skräck.
Det finns ju inte direkt något stöd för matiné heller, om man kollar på skadesystemet. Ingen dog ju, någonsin. Det gick inte att göra några specialmanövrer a' hänga i takkronor för det gav minus.
Bombastiskt? Ja, absolut. Stora axelskydd, stora vapen. Men matiné? Mja, det är isf något spelgruppen tillför snarare än systemet eller spelvärldstexterna.
Sedan får jag väl säga att jag egentligen skiter i vad originalspelet hade stöd för. Det systemet var oerhört trasigt, även om världsbeskrivningarna höll bra klass. Systemet måste ju göras om helt och hållet.