Nekromanti Mutant Chronicles

Belsebubben

Veteran
Häromdagen fick jag lust att återuppliva spelandet med mitt gammla favorit rollspel "Mutant chronicles", spelet med den tuffaste och bästa världen i Sci-fi spelens historia. Dock även med de mest ostrukturerade regelböckerna och de mest värdelösa regler som någonsin knåpats ihop.

Nu var det snart två år sedan jag spelade spelet senast och jag har inte ens tittat åt böckerna. Men nu har min lust kommit tillbaka. Dessutom så har jag ju hittat till det här forumet under tiden som spelet legat nerer. Så varför inte använda mig av det... :gremsmile:

Så min enkla fråga är; finns det några här som fortfarande spelar gamla härliga MC?

LeJonklev

Swordsman
Japp. Inte för tillfället dock men vi har kampanjer gående då och då i min spelgrupp.

/Johan

Dimfrost

Special Circumstances
Om jag skulle tvingas välja mellan att spela med Mutant Chronicles regler 100% och modda världen själv, eller att spela i Mutant Chronicles värld 100% och modda reglerna själv, så skulle jag tveklöst välja det första alternativet... Det är väl egentligen inte reglerna som är felet (även om de är allt annat än perfekta), det är väl snarare världens uppdelning i knivskarpt svart/vitt, de enorma axelskydden (som faktiskt skyddar huvudet! ja, det står så i reglerna! det är därför ingen har hjälm) och diverse andra saker i världsbeskrivningen. Jag har hört talas om folk som spelar noir-deckarhistorier på Luna, i förfallna storstäder med zeppelinare i bakgrunden. Så skulle jag vilja spela Chronicles.

/Dimfrost, gillar zeppelinare (som om det skulle vara en nyhet :gremsmile:)

Belsebubben

Veteran
50/50

Jag skulle säga att jag moddat världen 50% och reglerna 50%.
Det fantastiska med MC's universum är möjligheterna att spela olika slags spel. 1:a världskrig i skyttegravarna, western i Capitols små hålor på Mars, Noir i Luna, Maktspel bland adelsklaner i Imperila, gangstervåld i San Dorado osv osv. Jag har tex tagit bort den mörka legionen i min värld. Inte helt förstås, men spelarna hör bara historier om odöda på slagfälten från alkoliserade gammla veteraner på den lokala puben. På så sätt kan jag använda mig av den på ett mer KULT aktigt sätt. Låta kättarna osv spela i bakgrunden som ett hot de vanliga människorna inte vet om. Mycket effektivt på mina spelare... minerna på rollpersonerna när de sköt en nekrotekologiskt förstärkt människa första gången är obetalbara. "du skjuter bort halva huvudet... men han fortsätter att skjuta mopt dig!" :gremshocked: Haha... ljuvliga minnen. :gremgrin:

Reglerna skulle jag modda till 100% om jag bara orkade. Och det utan att skämmas, för de är verkligen dåliga.Stridsreglerna är något av det mest orealistiska jag sätt. Jaja jag ska inte klaga, för defacto så använder jag mig knappast av dem. Kör med mina 50% husregler.

Men en bra värld är det som sagt!

Dimfrost

Special Circumstances
Re: 50/50

Ja, då förstår jag precis hur du menar, och den världsbild som du målar upp i ditt inlägg verkar intressant och spännande. Dock var det inte riktigt så det lät i ditt första inlägg, där du skrev "spelet med den tuffaste och bästa världen i Sci-fi spelens historia", och det var lite det jag vände mig mot i mitt inlägg.

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Modifierat ja !

Spelar MC !
Hur bra & kultigt som hellst ju !

chrull

Stockholm Kartell
jag spelledde en svit med noir scenarion i MC precis innan vi la spelet på hyllan.
Det blev en mix av cyberpunk, noir och vad jag nu råkade ha fått inspiration senast ifrån.
Vi friformade nog mest, men då och då krävdes det lite tärningsslag.
MC-världen fanns där i bakgrunden, men Mörkret hade inte alls nått fram på samma sätt som regelböckerna beskriver det. Det finns tillräckligt med konflikter mellan korporationerna och dess underdelar för att göra luna till en mer än intressant spelmiljö.

javisst ja, jag vill minnas att varje spelmöte inleddes med orden: "Det regnar"

Allt var ganska populärt hos mina spelare, det var under en hektisk period vi spelade så korta äventyr med få spelare passade bra. Och jag improviserade nog hela tiden :gremlaugh:

chrull

Rosen

Myrmidon

Dock var det inte riktigt så det lät i ditt första inlägg, där du skrev "spelet med den tuffaste och bästa världen i Sci-fi spelens historia",

Äh, så gör ju alla -- prisar ett spel som vid en närmare titt visar sig ha om-moddats intill oigenkännelighet under deras kampanjs gång.
Å andra sidan var Belsebubbens beskrivning av MC-världen ungefär så som jag föreställde mig den när jag läste själva spelet. Fast med mer Mörk Legion, då.

--
Åke

Troberg

Sinister eater

Äh, så gör ju alla -- prisar ett spel som vid en närmare titt visar sig ha om-moddats intill oigenkännelighet under deras kampanjs gång.
Det faktum att man lägger ner så mycket jobb på att modda det är väl ett tecken på att man gillar det och bedömer att det har potential?

Det finns en anledning till att man inte ser så många hottade Simca.

Storuggla

Champion
"Så min enkla fråga är; finns det några här som fortfarande spelar gamla härliga MC?"

Ja. Eller nja, inte just nu, men jag har en kampanj på G som i sedvanlig ordning är ett noir-MC på Luna som sedan tar rollpersonerna till San Dorado och Venus. Privatdeckare är kul. ^_^

Storuggla, sörplar kaffe

Belsebubben

Veteran
Modifiera är tjusningen

Om man inte modifiera så skulle halva hobbyn gå förlorad.Det känns som att man skulle spela figurspel utan att måla sin armé. Att själv knepa ihop regler, förhållanden i världen, nya monster osv osv är är halva spelet... kanske ser det ur ett SL perspektiv iof. Men skulle man inte modifiera sina spel skulle man ju vara helt sysslolös på kvällarna :gremwink:

Och MC är ett överfullt smörgåsbord för egna tolkningar och modifieringar. Det gäller bara att orka äta!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
"ingen har hjälm"...

...ursäkta, men pratar vi fortfarande om Mutant Chronicles här? Spelet där alla inkvisatorer, de flesta cybertronic-doomtroopers, och mishima-doomtroopers, och en massa mörka legionen-soldater... och en massa andra... bär hjälm? I alla fall på bilderna jag ser är jag bläddrar i böckerna. :gremconfused:

M.

Rosen

Myrmidon
Re: "ingen har hjälm"...

Spelet där alla inkvisatorer, de flesta cybertronic-doomtroopers, och mishima-doomtroopers, och en massa mörka legionen-soldater... och en massa andra... bär hjälm?

"Ingen" är en viss överdrift, ja, med alla dödskalleliknande, ansiktstäckande hjälmar i omlopp, men det är ju faktiskt inte helt ovanligt att se bilder på barhuvade snubbs heller. Både Capitol- och Imperial-doomtroopers, och de där Wolfbanes, brukar väl gå hjälmlösa, t.ex.
Min favorit är Imperials Young Guards, där man kan se en hjälm (den med dubbla gasmaskfilter) som inte täcker ovansidan av huvudet; där har de en basker istället.

--
Åke, som tycker att förklaringen "rustningen skyddar hela kroppen enligt reglerna" är ganska galant. (-:

Nightowl

Champion
The bad guys

Av orsaker jag inte skall gå in på satt jag och bläddrade i Algeroth i morse. Nekromutanter bär inte hjälm, men det gör centurioner och legionärer. De flesta i Algeroths kohorter bär hjälm-masker, utom teknomager som visar sin flint, men de är ju inte mer aktivt stridande än killarna på Bofors.

Mishimas samurajer har hjälm till sina stridsdräkter, men behöver inte nödvändigtvis ha på dem jämt - fast även en högtekno-kabuto kan bli svettig. Ashigarus har ingen hjälm men de är ju allmoge.

Både husarer, dragoner och specialstyrkor ('väktaordnar') inom Bauhaus har hjälm - utom Etoiles Mortants, men mor-tantera är ju nimbos, så de får väl vara hjälmlösa...

Det ÄR ont om hjälmar i Armed Forces of Capitol - på bilderna. Texterna pratar om att hjälmar ingår, men bassarna har väl dem inte på sig, käcka futuro-jänkare som de är (för AFC är rustnings-reglemente något som händer andra människor).

Imperial är väl inte så välförsedda heller. Wolfbanes och Highland Warriors kan ju inte visa sina senaste frisyrer i hjälm, kan man tänka. (Karlar som sminkar sig, bär långt hår och går i kjol... jojo, man vet väl hur de där klanerna är.)

Cybertronics trupper har inga hjälmar, fast chassörer och kyrassiärer består ju redan av plåt.

Erik

Nightowl

Champion

Det faktum att man lägger ner så mycket jobb på att modda det är väl ett tecken på att man gillar det och bedömer att det har potential?
Jo, men det betyder också att det som gör att jag tycker spelet är så bra mycket väl kan bero på att jag hittat på det mesta av världen själv och att alla regler är husregler som jag trivs med.

Så att rekommendera spelet till en annan stackare utan att han får läsa min anteckningar kanske är lite överdrivet.

Erik

Troberg

Sinister eater

Jo, men det betyder också att det som gör att jag tycker spelet är så bra mycket väl kan bero på att jag hittat på det mesta av världen själv och att alla regler är husregler som jag trivs med.

Så att rekommendera spelet till en annan stackare utan att han får läsa min anteckningar kanske är lite överdrivet.
Jag köper själv hellre ett spel som ger mig inspiration än ett som är helt färdigt att spela ur boxen, så jag tycker att du glatt kan rekommendera med gott samvete.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Visst, det finns de utan hjälm...

...och konstigt nog har jag sett en massa amerikanska soldater på tv på senaste tiden... utan hjälmar. :gremgrin:

Men visst, den enda anledningen nån har eller inte har hjälm på bilderna i MC (och i de flesta andra spel också, för den delen) är ju huruvida det ser coolt ut eller inte. Det är ju också möjligt att det som åsyftades var att inga rollpersoner hade hjälm, eftersom det inte gav nått extra skydd?

Men förresten, hur känns det att vara sådär lagom profetisk?

http://www.rollspel.com/humor/rosenius/spel2010.htm

:gremgrin:

Magnus

Rosen

Myrmidon
Rollspelare år 2010

Men förresten, hur känns det att vara sådär lagom profetisk?

Lite taskig profetia, såvida inte Target Games går och återuppstår så att de kan ge ut 'Fnurk' nån gång. (-:
...men att det skulle komma en generation som räknar MC till "gamla klassiska rollspel" visste vi ju redan då.

--
Åke

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Visst, det finns de utan hjälm...

Visst, jag kan väl medge att jag överdrev en smula när jag skrev att "ingen har hjälm". Jag har inte några av böckerna här (och för övrigt äger jag bara grundreglerna) så det var de bilder som jag mindes tydligast som jag tänkte på. Däribland omslaget till Mutant RYMD, och alla bilder på Blood Berets och klansmän.

Och om de amerikanska soldaterna inte hade hjälm tror jag inte att de hade heltäckande kroppsrustning heller... :gremsmile:

/Dimfrost

Marran

Veteran
"Privatdeckare är kul. ^_^"
Frågan är: varför?

Har dina spelare någonsin varit smarta nog att inte skjuta på första bästa mål? :gremconfused:

... i detta läge vill jag inte ens tänka på vem som brände ner en by senast jag ledde ett äventyr som krävde två sammarbetande hjärnceller... :gremcrazy: