Nekromanti Mutant Chronicles

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Gäspar stort

Vad gäller ett regelsystem är det rätt lätt att objektivt avgöra om det uppfyller sina mål. Om sedan dessa mål är mål som man själv tycker är värda att uppfylla är en smakfråga.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Dött spel

Är inte det kännetecknet på ett dött spel, att ingenting (inte ens inofficiellt material) kommer upp till det?

Äntligen är Chronopia dött!!!!!
Jag vet många som spelar detta spel, men ingen som publicerar något om spelet på nätet!

Att det inte kommer något inofficiellt på nätet brukar hänga ihop med att det inte kommit något officiellt på länge, men det betyder inte att spelet är dött! Som man märker varje gång som spelet diskuteras här på rollspelsforumet är att det finns gott om folk som fortfarande spelar det!

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Gäspar stort

Mest åsikten att ett regelsystem har ett antal mekanismer som är relativt lättbedömda och lätta att bedöma objektivt. En spelvärld kan i stort sett bara bedömas efter smak.

I normala fall så fungerar dessa mekanismer och då återstår att fråga sig: Är de bra, roliga, passar de in, osv.

Samma saker kan man finna spelvärldar. De uppbyggda på ett övertygande sätt som enbart ger en möjligheten att bestämma sig för om man älskar, hatar, vill ändra i den osv.

Det är ju ungefär samma sak.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Regelsystemet är mindre viktigt

I Mutant Chronicles får jag en värld som är lika tilltalande som skolmatsalarnas stuvade spenat och ett spelsystem som fungerar lika bra som en rostig Skoda efter ett dopp i floden Volga. I Eon2 finns i alla fall ett fungerande regelsystem (jag vet att vissa personer inte håller med mig här - varsågoda i så fall).

Där säger du ju precis vad jag tänkte säga... I Mutant Chronicles får du en ganska komplett värld (säga vad man vill om den, men den är välbeskriven) och ett regelsystem som faktiskt fungerar (peka på en punkt där de inte fungerar!). I Eon II får du ett komplett regelsystem (som jag personligen gillar, men andra inte gillar!) och en stor avsaknad av en världsbeskrivning. Om man begrundrar detta skulle ju Mutant Chronicles till och med vara ett bättre rollspel, eller åtminstone mer komplett!

Då har du inte hängt runt på DoD-forumet tillräckligt mycket. "Avsky" är iofs ett starkt ord - "ogilla" passar bättre - men faktum är att jag finner regelgrunden begränsad och gammalmodig. Tar man den åsikten och kombinerar med detaljregler som bara är så knasiga så får man ett spelsystem som jag använder som varnande exempel. Det går att göra bra saker med BRP-motorn. Call of Cthulhu och Pendragon är två lysande exempel, det förra genom att inte krångla till det och det senare genom att utveckla det. Enligt min åsikt är Mutant Chronicles ett lysande exempel på hur man inte gör.

Jag hänger inte på DoD-forumet eftersom jag inte själv tycker om spelet. Därför är det trevligt att finna en broder inom detta område... /images/icons/smile.gif.

Däremot så håller jag inte med om att Mutant Chronicles är en dålig version av BRP. Spelet har många bra saker: Ett bra rollpersonsgenereringssystem, ett snabbt och actionfyllt stridssystem och grym magi.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Regelsystemet är mindre viktigt

Nu är jag ingen expert på vare sig Neotech eller Kråkniklas, men avser du här konceptet med att gå genom sin figurs bakgrundshistoria och se "aha... här gick du på universitet i fyra år och fick den, den och den färdigheten, och sedan gick du in i det militära och lärde dig det och det..."? I så fall kan knappast Chronicles ta åt sig äran för det systemet... jag har för mig att det första spelet som gjorde så var gamla Traveller, från 70-talet eller så.

Jag har inte spelat Traveller, men det finns många direkta likheter mellan Mutant Chronicles och N2 som tyder på att N2 inte är helt oinspirerade av MC.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Joham

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
92
Location
Boden
Re: Återuppliva

Ett litet forum kanske skulle kunna återuppliva MC, förutsatt att det nu är dött dvs. Jag börjar själv bli sugen på att rota fram och damma av mina många böcker till spelet bara av att läsa inläggen på den här sidan. Forumet skulle då förståss vara ett Mutantforum där man kan diskutera samtliga Mutant-spel.

Joham -Fram för ett Mutantforum
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: Återuppliva

Håller med......

Jag har länge tjatat om ett Mutant forum....Det kan väl inte bli mindre besökt än Gemini forumet, eller Gondica för den delen heller.....

Personligen tycker jag att just Mutant 2 är det bästa som hänt den svenska rollspelsmarknaden....så ett mutant forum skulle sitta fint...

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Återuppliva

Exakt ett Mutant 1-2 forum skulle vara användbart Mutant 1-2 är till skillnad från Chronicals spelbart och roligt spel.. *ler*
tyvär mistänker jag att OM man öppnar ett Mutant 2 forum så kommer det bara komma massa kobolter och skrika Backhus eller Bahus eller vad det nu är de har för nå..
 

The

Veteran
Joined
21 Dec 2000
Messages
1
Jag fattar inte riktig vad alla tjafsar om.... Mutant Chronicles är det bästa rollspelet som finns, inte regelmässigt men spelmässigt... Ta bara Eon t.ex så mycket regler att man nästan måste vara fanatiker för att plöja igenom regelboken...
Neotech är det enda rollspel som ens kommer i närheten av Chronicles.
Fast det är ju vad jag tycker....
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Återuppliva

Jag misstänker snarare att om det blir aktuellt med ett Mutant-forum (vilket jag hoppas!) skulle detta forum även inkludera Chronicles. I annat fall skulle jag och ett antal andra förmodligen diskutera spelet på detta forum ändå...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Regelsystemet är mindre viktigt

Nja, rollpersonsgenereringen kunde ha funkat fint om tanken fullföljdes, färdighetssystemet har BRP-motorns vanliga brister och stridssystemet... åkej, det var snabbt och actionfyllt, men det var också totalt uppåt väggarna, speciellt i kombination med skadesystemet.

Vilka är bristerna i rollpersonsgenereringen då?

Och stridssystemet är visserligen inte realistiskt för fem öre, men det funkar ändå bra! Utmärkt för action i stil med Matrix...

Och skadesystemet, ja det är väl inte det bästa, men för att innehålla skadepoäng uppdelade på kroppsdelar så är det hyfsat. Ett exempel på detta är att en träff i huvudet inte sällan innebär döden...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Ännu ett meningslöst inlägg!

Jag förstår inte vad problemet är, systemet fungerar ju!!!
Vad är det då som är fel?

Så det så!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Nja.

<I>Mutant Chronicles är garanterat inget dött rollspel. Det är bara så att ingen orkar lägga upp något på nätet om det eftersom alla tror att de är ensamma om att spela spelet! Och detta är ju något som rollspel.nu bidrar till när de har forum om minst lika döda rollspel som Gondica!</I>

Jahaja... Så du <I>vet</I> att det finns folk som spelar MC men inte lägger upp nåt på nätet, och du <I>vet</I> att så <I>inte</I> är fallet med Gondica utan att det egentligen är dött? Fascinerande.

De allra flesta Gondica-spelare jag pratat med är inte såna som brukar hänga på forum som det här - och jag kan ju lugnt hävda att rollspel.com (där det kommer upp Gondica-material regelbundet) får, typ, 10.000% mer mail om Gondica än om MC. (-:

--
Åke
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Nja.

Jag förstår inte riktigt din, och flera andras svar i den här tråden, tankegång. MC ska få ett forum för att kunna bli stort, Gondica får inte ha ett forum för att ni inte spelar det? Man kan inte utgå från sin egen umgängeskrets för att avgöra vilka rollspel som är populära och spelas mest, det håller helt enkelt inte. Man kan inte utgå från spridningen inom ett mindre geografiskt område heller, för det kan se helt annorlunda ut på något annat ställe.

Mutant Chronicles är Science Fiction (enligt allehanda definitioner, speciellt om man lägger även fantasy under SF, som det ibland görs och var från början...) och ska således diskuteras på SF-forumet för rollspel. Detsamma gäller övriga versioner av Mutant även om de inte är rymdfararrollspel så är det fortfarande SF, även om det hör till olika subgenres inom SF.

Forumet för Science Fiction-rollspel är till för just det, allt som har med rollspel och SF att göra. Forumet för SF- och Fantasy-kultur tar hand om allt annat SF och Fantasy, dvs böcker, filmer, musik, målningar etc.

Återigen, börjar det diskuteras en hel del Mutant på SF-forumet så kan vi mycket väl tänka oss att öppna ett sådant, så gör som hjältarna som fixade Neotech-forumet och sätt igång massvis med diskussioner. Vi vet ju redan att ni som skriker vill ha ett forum, se nu till att visa oss att det intresse ni hävdar finns faktiskt också gör det.

Det är ju knappast så att det är för att vi inte tycker om Mutant som det inte har något forum, Mutant i flera olika inkarnationer har alltid varit mitt favoritrollspel. Jag startar dock inte upp ett forum bara för det, jag vill veta att det finns intresse från något håll först.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Nja.

Jag förstår inte riktigt din, och flera andras svar i den här tråden, tankegång. MC ska få ett forum för att kunna bli stort, Gondica får inte ha ett forum för att ni inte spelar det?

Jag citerar Bob Dylan: "Who said that? I never said that!".

Man kan inte utgå från sin egen umgängeskrets för att avgöra vilka rollspel som är populära och spelas mest, det håller helt enkelt inte. Man kan inte utgå från spridningen inom ett mindre geografiskt område heller, för det kan se helt annorlunda ut på något annat ställe.

Jag vet inte riktigt vad det är du vill ha sagt. Att inte så många spelar Gondica syns väl ganska klart på att nästan ingen besöker forumet för det spelet. Att redan efter två år vara ett tämligen dött spel visar väl något, eller?

Däremot så vägrar ni att sätta upp ett Mutantforum, trots att kraven på ett sådant kommit upp vid ett flertal tillfällen. Visar inte kraven på ett sådant forum att det finns ett intresse för ett?

Mutant Chronicles behöver inget forum för att bli stort, det ser du ju bara på den här tråden att det fortfarande finns gott om folk som spelar spelet! Däremot skulle ett forum helt klart hjälpa till att få igång diskussioner om spelet och dess innehåll, det kan du inte förneka!

Mutant Chronicles är Science Fiction (enligt allehanda definitioner, speciellt om man lägger även fantasy under SF, som det ibland görs och var från början...) och ska således diskuteras på SF-forumet för rollspel. Detsamma gäller övriga versioner av Mutant även om de inte är rymdfararrollspel så är det fortfarande SF, även om det hör till olika subgenres inom SF.

Forumet för Science Fiction-rollspel är till för just det, allt som har med rollspel och SF att göra. Forumet för SF- och Fantasy-kultur tar hand om allt annat SF och Fantasy, dvs böcker, filmer, musik, målningar etc.


Jo, men SF-forumet är alldeles för allmänt för att någon skulle börja diskutera ett specifikt rollspel på det. Speciellt då Mutant-spelen inte är särskilt tydlig SF, snarare något som hamnar inom genren i brist på annan genre att placera det i.

Återigen, börjar det diskuteras en hel del Mutant på SF-forumet så kan vi mycket väl tänka oss att öppna ett sådant, så gör som hjältarna som fixade Neotech-forumet och sätt igång massvis med diskussioner. Vi vet ju redan att ni som skriker vill ha ett forum, se nu till att visa oss att det intresse ni hävdar finns faktiskt också gör det.

Det är ju knappast så att det är för att vi inte tycker om Mutant som det inte har något forum, Mutant i flera olika inkarnationer har alltid varit mitt favoritrollspel. Jag startar dock inte upp ett forum bara för det, jag vill veta att det finns intresse från något håll först.


Det är ju lite att ta död på det hela genom att kräva att folk ska börja diskutera spelet på ett så opersonligt forum som SF-forumet faktiskt utgör. Det är ju just därför som varje diskussion om Mutant-spelen istället hamnar här på Rollspelsforumet.

Är det verkligen en så svår process att sätta upp ett Mutantforum att det inte räcker med att det finns en tråd här med förnärvarande 422 läsningar?

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Nja.

Jahaja... Så du vet att det finns folk som spelar MC men inte lägger upp nåt på nätet, och du vet att så inte är fallet med Gondica utan att det egentligen är dött? Fascinerande.

Ibland börjar man skratta när folk inte läser vad man skrivit, utan bara tar in hälften av det... Jag skriver att MC inte är ett dött rollspel! Och jämför det med Gondica genom att säga att det är lika eller till och med mindre dött än Gondica.

Meningen med liknelsen är att Gondica INTE är ett dött rollspel, för annars skulle den liksom vara meningslöst att göra jämförelsen eftersom jag ju då samtidigt skulle medge att även MC var dött... /images/icons/smile.gif

För att förtydliga mig så tar jag det hela en gång till: MC är lika eller till och med mindre dött än Gondica. Och om forumet för Gondica får vara kvar så bör det ju inte vara några problem att starta ett för Mutantspelen!

Det var ju bra mycket längre sedan som Mutantspelen gavs ut än Gondica, och att folk skulle sitta och lägga upp saker på nätet till Mutant Chronicles idag är samma sak som om någon startade en webbsida om Civilization 2 idag. Båda spelen är inaktuella, men det betyder inte att ingen spelar dem eller producerar nya scenarion till dem - för en lite publik dock.

Bara i min grupp har vi tjogtals med äventyr till MC som skulle kunna läggas upp på nätet, men så länge man inte vet säkert att folk skulle ladda ner dem och spela dem så är det inte lönt tiden det tar att göra om ett äventyr till text.

De allra flesta Gondica-spelare jag pratat med är inte såna som brukar hänga på forum som det här - och jag kan ju lugnt hävda att rollspel.com (där det kommer upp Gondica-material regelbundet) får, typ, 10.000% mer mail om Gondica än om MC. (-:

*doh*! Det var ju en snygg avslutning från din sida! Jag är säker på att Neogames får 100.000% fler mail om Eon än om Gondica...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 
Top