Nekromanti Mutant Chronicles

Hero84

Veteran
Vem äger rättigheterna till detta underbara nuförtiden?
Target games var ju grundare och ett gäng år efter deras dödsdom så köpte så vitt jag vet COG-games upp rättigheterna för att göra ett nytryck av spelet, vilket aldrig kom ut ^^

COG-games var så vitt jag vet även svenskt, så någon borde väl känna till hur saker och ting egentligen ligger till. Någon som vet något? Även rykten är välkommna.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rättigheterna återgick till Paradox Entertainment, som väl efter flopparna med både figurspelet (Fantasy Flight) och filmen lär sitta och trycka på varumärket i tio år till innan det händer nåt igen...

Paradox är resterna av Target, och sitter numera mest och trycker på licenser. Det var även de som licensierade ut Mutant till Järnringen.

Min misstanke är att det dröjer innan vi ser en rollspelsproducent villig att betala Paradox det de vill ha i licenskostnader.

Jarre

Swordsman
krank said:
Paradox är resterna av Target, och sitter numera mest och trycker på licenser. Det var även de som licensierade ut Mutant till Järnringen.
... och Drakar och Demoner, till det senare avyttrade dotterbolaget Brädspelsbolaget, som i sin tur licenserade varumärket till Riotminds innan Riotminds själva köpte upp licensen. Bara som en notis.

"Paradox" ovan är alltså "Paradox Entertainment". "Paradox Interactive" (i datorspelbranschen, med titlar som Hearts of Iron och Europa Universalis m.fl.) är numera ett helt eget företag (avknoppat från Paradox Entertainment sedan många år tillbaka).

Hero84

Veteran
Okej, sorgligt.

Vore intressant att se hur intresset bland folk skulle vara för en ny upplaga av Mutant Chronicles, kan ju vara något värt att ta sig en funderare på...

Necross

Swashbuckler
Ja maken till misshandlat varumärke får man ju leta efter. Min hunds spyor är bättre än den där filmen.

krank

Hero84 said:
Okej, sorgligt.

Vore intressant att se hur intresset bland folk skulle vara för en ny upplaga av Mutant Chronicles, kan ju vara något värt att ta sig en funderare på...
Jag tror tyvärr att intresset är ganska svalt. Det finns en del av oss som fortfarande tycker att spelet trots sina många brister faktiskt är riktigt ballt och har stor potential, men tyvärr är vi för få.

Jag har påbörjat lite preliminärt jobb på ett slags "remake" med serienumren bortfilade, ett slags "mc men ändå inte". Får se om jag fortsätter på det projektet... Först och främst tror jag att det blir en remake av Kampen om Citadellet.

Ögat

Hero
Jag tror du har rätt.
Vi arrangerade MC på SSK, och fick på två (2) år ihop en (1) spelgrupp. Och den var inte ens fulltalig. Men öste, det gjorde de.

Så förutom vi tre som arrangerade kanske ytterligare tre. Sex personer i Sverige, det är inte mycket till fanbase... Vi får hoppas på mörkertalen.

PS. En google visar att Fantasy Flight har en produktserie, och att Paradox (det ena) har fått rättigheterna av paradox (det andra) för en dataspelsversion av kortspelet doomtrooper. Så lite liv finns det än i nekromutanterna.

krank

Ska för övrigt säga att jag verkligen sörjar att COG schabblade bort nya MC. Det såg verkligen awesome ut. Muawihje som vansinnesbyråkrat, mindre axelskydd och mer... ja, mer som inte var stora vapen och rambo, helt enkelt. Jag har alltid tyckt att man slösade bort mycket potential genom att bara fokusera på "actionfilm" med MC.

Hero84

Veteran
Nu syftade jag ju mer på själva världen mer än reglerna.
Hur vi på något sätt blandar in Kampen om Citadellet i det hela förstår jag inte^^ Det är ju som att säga att "Lord of the rings Risk" har något att göra med Tolkiens midgård.

Enligt mig finns det på tok för få mörka sci-fi rollspel med just den hopplöshet som MC lyckades leverera.