Lite synpunkter från andra trådar, forum och en nanoapa:
utan axelplåtar, inget MC...
Mörka Legionen
Teknologi /.../ retro
mega-korporationerna
skyttegravskrigandet
svärd
bakgrundsperioderna
Mutant Chronicles, som är en Noirdeckare - i Bladerunnerframtid! Så länge som MC inte blandar in för mycket axelskydd och demoniska monster så tycker jag att det är ashäftigt. Framförallt så finns det en väldigt läcker estetik som tittar fram på sina håll i böckerna, där folk åker omkring i gamla 20-talsbilar, fast i SF-tappning. Det är väldigt Art Deco och väldigt tufft.
"noir"- stämning
höghus, regn ... hissar med gallerdörrar, motorer som sakta drog upp hissen alla våningar ... och namnplattor i mässing i foajen. Blade Runner möter ... ummm ... nån annan coolt noir-inspirerat media-pryl.
platta och hårda planetlandskap, fyllda av bombkratrar, söndersprängda nybyggarbosättningar och skriande nekromutanter som drar fram och lever rövare.
WarhammerFantasyRolePlay-deckare i rymden. Perversiva legionkulter som har mörka mässor på skyskrapors tak, och de enda som kan stoppa dem är Dex Strange, privatsnok med en flaska whisky i fickan och en revolver under armen.
inget är svart eller vitt bara mer eller mindre grått, retropunk, noir, företagsväldet, kätteriet, samhällsklyftor, rå och gritty gatustrid, tomheten i rymden, timlånga resor med ånglok, stengargoyler, rostigt kallvatten ur den skraltiga duschen på morgonkvisten, Kardinalens mässor på TV, glömda kvarter i Omkretsen, etc, etc;
utan en viss corny stämning så upplever iaf jag att charmen med spelet försvinner
Vi tilltalades nog mest tillenbörjan av den jämförelsevis genomarbetade estetiken och de tydliga "vi och dom" känslan hos korporationerna /.../ Vissa har beklagat sig över pastellaxelskydd och cybernetik, enligt mig ligger chronicles styrka i det mötet, mellan den rena fasaden och mörkret därunder, Mellan symmetrin och konsten, mellan den förvridna kättaren och stimorol hjälten. Två sidor av samma mynt, nästan poetiskt.
styrkan jag ser i MC är kombinationen av noir, apokalyps, scifi och fantasy som är både riktigt bra och ganska unik. /.../ MC ska inte vara realistiskt eller trovärdigt. MC ska ha en bisarr underton och i viss mån Stomatolleenden. Skräck finns förstås där - mycket obehaglig sådan. Men den ska inte tona över alla de andra elementen i världen. /.../ den bisarra byråkratin, den gotiska arkitekturen, kättarna i kloakerna, etc. Krigen finns där men är mer än del av bakgrunden än förgrunden.
För rollspelet tyckte jag alltid att det var mest intressant med den mänskliga "ondskan". Motivationen hos de som såg att de kunda vinna något på att stödja Den Mörka Legionen, eller på att sabba för andra så att inget annat bolag vann något. Kriget mot ondskan var en bakgrund till detta spel, och något som ibland bröt igenom.
På nått sätt såg jag kriget mot ondskan som ett evigt skyttegravskrig, som förlamade samhället genom den desperation och hopplöshet som spred sig hos alla samhällsklasser. I stort sett kunde man hoppas på att leva hyfsat bra innan man blev skickad ut i kriget, eller föll offer för det sammanfallande samhället.
Till denna dystra bild tillkommer också den officiella propagandan, som ytterligare underströk det hopplösa och det orättvisa. Som man kämpade mot på sitt eget sätt, vare sig som soldat eller deckare.
machopulp-estetik. Allt är hur stort som helst och det finns 5 företag som är stora nog att styra hela planeter.
zeppelinare och gigantiska skyskrapor
Skådeplatsen är Luna City, en väldig metropol som sträcker sig från horisont till horisont. Dess arkitektur är den vackrast tänkbara: gotik och klassicism blandad med moderna höghus, som får mig att associera till New York på 1920- eller 30-talen.
Kriget är långt borta men ändå ständigt närvarande i tidningar och radioutsändningar; /.../ Men bulkiga stridsrustningar syns bara i statyerna av krigshjältar som pryder de små torgen,
Storföretagen är opersonliga kolosser och påverkar inte de små människornas liv direkt. Deras uttryckslösa fasader kontrasterar mot individens frihetslängtan. Brödraskapet har aldrig varit så fascistiskt; det är de som samlar företagens soldater och kämpar mot en namnlös fiende långt ute i avlägsna krigszoner,
Det viktigaste värdet är Stability, ungefär som klassisk SAN: det mäter både rent mental hälsa och rollpersonens förmåga att fungera i samhället. Stability minskar när man får reda på hemligheter om företagen eller Brödraskapet, när man utför våldshandlingar och när man stöter på Ondskan.
---
Själv gillar jag den skitiga stämningen och ångpunken från filmen.
/Han som vill samla allt på ett ställe