Nekromanti Mutant Chronicles

Re: Vad har Mutant Chronicles som inte 40k har?

peta said:
Funderade lite gissar på att denna tråden skapades för att det kanske planeras att väcka liv i Mutant Chronicles på ett eller annat sätt.
Kom ihåg när MC kom så skakade det om Games Workshop ganska ordentligt så de plockade i stort sett allt som var bra med MC och klämde in det i sin 40k värld. Nu finns det ju tre stycken rollspel i 40k världen som har ärvt nästan lika mycket från MC som från Warhammer 40k 2nd ed.
Ehmmm, du vet att det snarare är tvärtom va? 40K var den stora inspirationskällan till MC, jag menar alla rustningar och dyl är ju mer eller mindre rakt av tagna ifrån Spacemarines.
F.Ö Så var MC arbetsnamn Mutant 40K för de som inte visste det.

Och så vill jag bara poängtera att jag inte tycker illa om MC, snarare tvärtom. Jag har idag bara svårt att inte känna det som att det är i ett hörn av 40K universumet som jag spelar när det då och då dammas utav.

Men det är också mkt som skiljer spelen åt, och de har båda sina styrkor och svagheter, som de flesta spel.

/Draugen som är ett stort fan av båda spelen.

peta

Warrior

Det kommer inte jag ihåg.

Har verkligen MC haft så stor betydelse?
Framförallt påverkade Mutant Chronicles 40k indirekt via sitt figurspel Warzone. Att 3ed av 40k kom strax efteråt och helt plötsligt var allt mörkare, 2ed var väldigt gullepluttigt. Dark elfs dök upp med spikar, kulten kring kejsaren påminde mer om kyrkan i MC. Sen att MC lånat friskt från 40k gjorde det ju helt klar lättare att inkoperera godbitarna i 40k universat.

solvebring

Superhero
solvebring said:
Det är väl förövrigt omöjligt att lägga vantarna på idag utan att betala en rejälare slant?
Så dyrt är det inte. Efter att ha kollat på Tradera så hittade jag en annons där spelet gick för 200 kronor. Modulerna varierade mellan 100 och 700 kronor. En anledning till att spelet kan vara lite svårt att få tag på är nog att bindningen var riktigt dålig så flera av de exemplar jag sett är placerade i plastfickor i pärmar.
Aha, där ser man. Ja det var inte så farligt.

Förövrigt har jag också noterat det, bland somliga böcker av det på tradera - att det mesta tycks vara trasigt. MC och Chronopia tycks sitta inne med samma goda kvalitet med andra ord. Synd, helt klart...

Rickard

Urverk speldesign

peta said:
Funderade lite gissar på att denna tråden skapades för att det kanske planeras att väcka liv i Mutant Chronicles på ett eller annat sätt.
/.../
Så man kanske ska fråga sig också vad kan MC ge i dagsläget som inte 40k rollspelen kan?
Jag är mer intresserad av att få veta vad som gjorde att Mutant Chronicles funkade. Läste lite om Cogs planer om att göra ett mer "realistiskt" och skräckbetonat spel och jag vet personligen inte varför man vill ändra på konceptet som en gång fungerade någorlunda.

/Han som förvisso bara vill göra ett regelsystem

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Han said:
Läste lite om Cogs planer om att göra ett mer "realistiskt" och skräckbetonat spel och jag vet personligen inte varför man vill ändra på konceptet som en gång fungerade någorlunda.
Jag förstod aldrig rikgit den där invändningen. Alla hade vi grejer vi gillade eller tyckte mindre om i MC. Att döma av en del kommentarer i den här tråden vill en del förpassa frilansar-noir-Luna City-spelandet till en paragraf, till förmån för stora axelskydd och våldsporr. Och det är väl helt OK; det är ett sätt att närma sig MC-världen. Själv hade jag andra grejer jag var, och är, mer intresserad av. MC's styrka tycker jag låg i dess flexibilitet och djup; världen innehåll många olika ting. I originalet låg fokus mycket på militäruppdrag. Jag ser inga problem med att man vill göra en version som fokuserar annorlunda; det kan säkert finnas plats för militäruppdrag också, på samma sätt som man i originalspelet kunde spela noir också...

Jag sörjer att COG's mutant chronicles inte blev klart. Deras vision låg rätt nära min: Mindre axelskydd, mer skräck, apostlar med mer personliget (dvs, de andra är inte bara "algeroth med andra kläder), inget jävla Cybertronic...

Varför? Varför inte?

CapnZapp

Myrmidon

Han said:
Jag är mer intresserad av att få veta vad som gjorde att Mutant Chronicles funkade. Läste lite om Cogs planer om att göra ett mer "realistiskt" och skräckbetonat spel och jag vet personligen inte varför man vill ändra på konceptet som en gång fungerade någorlunda.
Tyvärr är väl sanningen att "konceptet" var såpass luddigt och öppet att alla kunde lägga in sina favoriter i det.

Något som kanske inte hade funkat i en ny upplaga sisådär tjugo år senare.

(Jämför Mutant som också var som ett oskrivet blad, förutom grundförutsättningarna; jämfört med Järnringens hårt drivna vision för MUA)

Förresten, stryk "kanske".

CapnZapp

Myrmidon
Apropå filmen så har AV Club orkat sitta igenom hela, och dessutom brytt sig om att skriva ner upplevelsen...:

"How much of the experience wasn’t a total waste of time? Maybe 5 percent. The elaborately realized setting is often nifty to look at, Malkovich’s brief scenes are overplayed enough to be vaguely fun, and Perlman is admirably devoted to his noble-cleric role, if not necessarily to his accent. But mostly, this is a tiresome slog through cheap gore and cheaper misanthropy, constructed for people who’d rather passively watch a so-so horror videogame than play one."
http://www.avclub.com/articles/mutant-chronicles,44569/