Nekromanti [Mutant City Blues] svenskt rollformulär

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har just spenderat nån timme med att försöka knåpa ihop ett rollformulär på svenska till min spelgrupp, eftersom det efterfrågats.

Om nån har bättre förslag på översättningar av färdigheter eller så, så får ni gärna säga till. Forensic accounting och forensic anthropology är jag ruskigt osäkra på, även om jag skrev ner dem som rättsbokföring och rättsmedicin efter att ha läst beskrivningar och gissat hejvilt.

Jag tror att jag använt rätt typsnitt, men orkade verkligen inte ge mig ut och leta för att hitta exakt rätt.

Det är lite övervikt åt högersidan, som jag inte orkat göra något åt sådär just nu.

Jag har lagt till regler för rollpersonsskapande längst nere i hörnet till vänster.

Jag har tagit bort "sub-plots" eftersom jag tycker att man gott kan skriva sånt på annan plats tillsammans med utrustning och sånt. Istället har jag lagt in "Språk", eftersom de i min grupp köpte en massa såna. Det var tydligen praktiskt att kunna dumpa poäng man inte tyckte sig behöva där...

Jag har också gjort ett "snabbreferenspapper" för system etc, men det har jag inte översatt ännu... Bifogar det ändå.

Attachments

Storuggla

Champion
Rättsmedicin känns som ett tveksamt val. Det känns som det är för brett samtidigt som rättsmedicinsk antropologi ger träffar på Google. Rättsbokföring känns lite på samma vis luddigt, men jag kan verkligen inte komma på vad det borde heta istället. Något som Ekobrottsmyndigheten kanske vet.

Storuggla, SNK hardcore

krank

Sen verkar jag ha slarvat bort både interrogation och influence detection. Ska fixa det.

Spelgruppen verkade gilla att ha saker på svenska, så jag funderar på att fixa ett lite större projekt för att översätta både förmågor, defekter och slangord. Fixa ett eget Quadediagram också, isf...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
krank said:
Nytt formulär.
Jag gillade det första bättre. Kändes bättre balanserat.

Jag gillar inte hur du lägger upp detta:

Färdigheter 60p
Krafter 40p
Undersökande 2=36, 3=28, 4=24, 5+=21

Det gör allt onödigt obalanserat. Mitt förslag är att du lägger det som en helrad under spalterna och därmed får balans. Alltså:

Färdigheter 60p | Krafter 40p | Undersökande 2=36, 3=28, 4=24, 5+=21

Där du kan byta ut | mot lämplig avgränsare.

krank

Robert Jonsson said:
krank said:
Nytt formulär.
Jag gillade det första bättre. Kändes bättre balanserat.

Jag gillar inte hur du lägger upp detta:

Färdigheter 60p
Krafter 40p
Undersökande 2=36, 3=28, 4=24, 5+=21

Det gör allt onödigt obalanserat. Mitt förslag är att du lägger det som en helrad under spalterna och därmed får balans. Alltså:

Färdigheter 60p | Krafter 40p | Undersökande 2=36, 3=28, 4=24, 5+=21

Där du kan byta ut | mot lämplig avgränsare.
Bra idé. Håller med om balansen, det "blev bara så" när jag kompletterade med de två färdigheter jag missat.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Designbjäbb

krank said:
Nytt formulär.
Jag frågade krank i småpraten om han ville ha lite Åsikter™ på det grafiska och det tackade han inte nej till (dock påpekade han att han förbehöll sig rätten att Skita i™ vad jag hade att säga — den rätten har man alltid!). Här nedanför kommer jag klaga på i princip allt vilket kan verka lite elakt, men jag gör det bara av omtanke och kärlek. Jag tror det här kan bli ett rätt snyggt formulär. Nå, pang på:

En gammal klassisk tumregel är att bara ha ett typsnitt ur varje familj, men här har vi tre sorters grotesker. DIN använder du bara till Värde- och Pool-rubrikerna vilket känns som alldeles för lite för att motivera att ta in ett till typsnitt.

Letter Gothic ger mig en obehaglig känsla av tråkiga gamla formulär. Det kanske är önskvärt, men det känns inte som att det passar ihop med något av det övriga. Typsnittet känns alldeles för tunt och mesigt mot linjerna och rubrikerna. Nåt mer robust vore klart önskvärt, kanske rent utav någon antikva för att ge en mer självklar kontrast mot rubrikerna.

Kontrasten mellan linjetjocklekarna känns för liten för att det riktigt ska ge nån effekt: de tunna linjerna känns inte särskilt tunna, de tjocka inte så himla tjocka. Jag tror på att göra de tunna tunnare då de tjocka verkar fint anpassade till rubrikerna.

Rutan för Hälsa känns lite inkastad där den ligger just nu. Jag tror intrycket skulle bli lugnast av att lägga hälsorutan längst ner i kolumnen istället för högst upp. Färdighetesblocket i högerspalten viskar till mig att det gärna skulle vilja ligga i jämnhöjd med sin kompis i vänstra spalten.

Övergången mellan heldragen och punktad linjer för Namn, Spelare och Beskrivning känns ganska klumpig. Rent grafiskt skulle jag föreslå att du gör som du gjort för Defekter: bara ha en heldragen linje högst upp. Tyvärr skulle det ju bli inkonsekvent med hur just Defekt-delen är tänkt att användas, så den lösningen är inte heller helt lyckad. Har du testat några fler varianter?