Re: Om Riotminds tog över Mutant?
Andy said:
2. Att de tog Mutant tillbaka till rötterna och kanske till och med gav ut de gamla äventyren i ny version. (Med gamla äventyr menar jag Bris Brygga, Nekropolis, Katastrofens väktare, Uppdrag Mos Mosel osv.).
När det begav sig på mitten av 80-talet hade jag fantastiskt kul med Mutant (och MT2). Jag tyckte också IK+ var superfräckt och att Space Quest var mäktigare än allt. Men hur kul det än var då har saker och ting ändrats. All heder åt mutants tidigare författare men materialet håller inte idag, lika lite som IK+ eller Space Quest kan konkurrera med dagens dataspel. Ja, analogin kanske haltar smått men poängen jag vill föra fram är inte mindre relevant för det.
MUA är ett spel med långt mer djup än gamla Mutant hade. Och då tycker jag själv att första Mutant var det som egentligen var mest lyckat. MT2s 1800-talsvärld där nära allt bar ett namn hämtat från dagens Europa var enormt plastigt. I ungdomlig iver tyckte jag nog allt var ballt ändå när det kom ut, men i efterhand så känns det som en enorm försvagning av spelet som fanns.
Nej, skall någon ta över Mutant tror jag en röd tråd från JABs version är nödvändig om produkten kommer ut inom ett år eller två år. Annars skall en ny inkarnation till men då kanske luckan skall bli större. Fem år? Mer?
Däremot tror jag spelet kommer ha bra livskraft fanmässigt under minst ett år eller två framåt. Det är ju ändå först nu som flera (enligt JABs forum) nått slutet på UA-kampanjen. Och då finns det en hög annat att tackla (Göborg, Ulvriket mm).