Re: fyndplanen?
Fyndplanen var ett litet spel-i-spelet som man skulle använda för att se om ens rollperson lyckades klura ut hur man använde diverse hi-tech-fynd man kunde hitta. Man började på "start"-rutan och skulle ta sig in i "mål"-rutan inom ett visst antal slag med T4 (5-15, beroende på fyndets komplexitet). Kom man i mål så hade man listat ut hur det funkade, åkte man ut så låg prylen så pass över ens fattningsförmåga att man aldrig kunde haja den, och om man bara inte "hann" så hade man inte förstått den man kunde få den förklarad för sig. En rollperson med hög Intelligens kunde ignorera de första fyrorna han slog (fyror ledde bort från mitten/målet) medan en med låg intelligens var tvungen att ignorera de första ettorna (som ledde in).
I Mutant 2 ersattes fyndplanen av en Fyndbonus som berodde på Intelligens och Utbildning. För att förstå ett fynd skulle man helt enkelt slå fyndbonus plus en tärning (kommer inte ihåg vilken) och komma upp i ett värde beroende på fyndets komplexitet.
I Cybermutant behövdes inte sånt tjafs eftersom folk fortfarande hade koll på hi-tech-prylar.