Leon
Leo carcion
- Joined
- 8 Mar 2004
- Messages
- 7,191
Mycket av det du skriver stämmer ju - MÅ0 är ett helt annat spel än MUA, upplagt för en annan spelstil med annat fokus.Jag anser inte att det räcker med gemensamma referenser för att klassicificera graden av gemensamhet som "mycket". Och vad har skribenterna med saken att göra?
Det är bra mycket mer än BRP-systemet som försvunnit i övergången mellan MUA och MÅ0. (Om det ändå bara hade varit ett nytt regelsystem som hade skiljt spelen åt!)
Settingen och känslan är väsentligt annorlunda. Spelen har helt olika temata. Inget folkhem eller den kärleksfulla parodin därav. (Ingen studenthumor!) Spelens respektive art direction är helt olika. Men viktigast är alltså det, skulle jag vilja påstå, närmast diametralt motsatta angreppsättet till äventyrskonstruktion.
Du får gärna gilla MÅ0, Oscar. Men påstå helst inte att MUA och MÅ0 har mycket gemensamt. Tvärtom har de två upplagorna mycket litet gemensamt, om du frågar mig. Faktum är att de är väsensskilda, i alltifrån kampanjvärld, hur du bygger en kampanj, vad som förväntas motivera respektive utmana hjältarna, art direction, regeluppsättning, tja allt. Lite strödda referenser är inte en ersättning.
Somliga av er tycker detta är bra. Själv sörjer jag förlusten av MUA, och hade personligen mycket hellre föredragit att Fria Ligan prövat sina vingar på i princip vilken annan svensk rollspelsproperty som helst.
Det jag verkligen inte förstår är din slutkläm. "Förlusten" av MUA? Jag är själv inbiten MUA-fan. Mitt första rollspel var Mutant 1, och jag följde MUA från innan det släpptes och genom utgivningen - och bidrog lite på något hörn. Jag är också insnöad BRP-fan (och tycker fortfarande att den kritiken av MUAs regler varit omotiverat hård) och har vid vissa enstaka tillfällen ertappats med någon smakfull, väl avvägd ordvits... Kort och gott, jag tycker också MUA är grymt.
Men det är ju inte så att FL ändrade något med MUA när de gav ut MÅ0. Gamla Järnringen AB hade redan lagt ned och produktionen avslutats. MUA var färdigt. Diskussionen när FL först lanserade att de skulle ge ut ett nytt Mutant var snarare vilken niche det skulle fylla eftersom det redan fanns ett ganska närtida MUA. Svaret är precis det du listar ovan - det är ett helt annat spel med ett annat koncept. Det bygger på den tidens indievåg regelmässigt, zonfärd och utforskning kampanjmässigt och en återgång till "Mutant innan Pyri"/Reptilmännens klor som det fanns tydlig efterfrågan på.
Så vi har inte förlorat MUA. Vi har vunnit MÅ0. Jag har båda spelen i min bokhylla.