Ok. Två saker.
1. Världen är inte i någon akut fara just nu om man bortser ifrån klimatproblemet. Känslan av sönderfall som folk känner är deras egna problem med att greppa all information de får ifrån en värld som fortfarande är väldigt stor men som via internet är tillgänglig ifrån det egna vardagsrummet. Väldigt få personer idag eller på 90-talet kände "Vi är två dagars upptrappning ifrån att utplåna allt liv på jorden" som man gjorde på 80-talet.
Att ni sitter och länkar bra musik till varandra gör inte att ni vinner.
Vill också tillägga att Barbie Girl väl om man lyssnar på texten är så ironisk att det är svårt att missa. Hela idén är ju att driva med ytligheten.
Tror att virus eller atombomber fortfarande är the way to go. Fast i gamla mutant så har man ju kollaps, sedan enklaver och de i sin tur utplånar i princip varandra i världskrig. DVS man behöver inte ha den omedelbara katastrofen för att göra det till Mutant. Man behöver bara att samhället kollapsar på grund av X anledning och sedan öppnas Pandoras skrin långt senare och ändrar på hela världen.
Jag är fortfarande för kärnvapenkrigsidén. Eftersom "radioaktivitet" är den enda ursäkten som är lika bra eller bättre än "magi" för att förklara att man har gjort Alice i Underlandet-miljö av Sundbyberg och att Globen är full av muterad biomassa som skapar zombies med insektsvingar.
Om man skulle ange bioteknik eller klimathot som den enda anledningen till att saker ändrats så känner jag att det skulle vara svårare att acceptera "sedan flyger hon och skjuter blixtar med tankekraft för att någon satt i ett labb och utvecklade det" än om man bara säger "alltså, radioaktivitet, kärnvapen eller kanske en olycka vid LHC på CERN har slitit upp hela verklighetens lagar och skapat en helt ny paradigm för vad som är sant eller inte.
Men, jag är inte ungdom längre. Jag tror dock att de viktigaste elementen i Mutant är fabeldjur, psimutationer och konstig modern teknologi som blir settingens magiska föremål, blandat med en bunt helt sjuk fantasi. Varför undergången inträffade är ju inte något som RP egentligen vet så mycket om i alla fall.