Re: #1/09 - Ulvriketartikeln
BRP _är_ i Sverige som hit points och levels är i USA - det _är_ rollspel. BRP är jätteenkelt som "pick-up" och alla casual-rollspelare som har varit med sedan 80-talet (och majoriteten av rollspelare av i dag har rötter i Ä:s produkter) kan BRP. Därför medför inte BRP-regelbasen som något _hinder_ för att faktiskt börja lira. Jämför man det med ett nytt system, oavsett omfattning, så ökar det tröskeln att börja spela. Den lilla klicken fanatiker som gillar att analysera sönder system och designa den perfekta mekanismen är så liten så det blir ekonomiskt oförsvarbart att kasta ut BRP helt och hållet.
Jag skulle hävda att det idag är i princip omöjligt att skapa en någorlunda kommersiell framgång med rollspel utan ett mycket starkt IP samt traditionella regler.
Tyvärr.
BRP _är_ i Sverige som hit points och levels är i USA - det _är_ rollspel. BRP är jätteenkelt som "pick-up" och alla casual-rollspelare som har varit med sedan 80-talet (och majoriteten av rollspelare av i dag har rötter i Ä:s produkter) kan BRP. Därför medför inte BRP-regelbasen som något _hinder_ för att faktiskt börja lira. Jämför man det med ett nytt system, oavsett omfattning, så ökar det tröskeln att börja spela. Den lilla klicken fanatiker som gillar att analysera sönder system och designa den perfekta mekanismen är så liten så det blir ekonomiskt oförsvarbart att kasta ut BRP helt och hållet.
Jag skulle hävda att det idag är i princip omöjligt att skapa en någorlunda kommersiell framgång med rollspel utan ett mycket starkt IP samt traditionella regler.
Tyvärr.