Re: Tår på tår
Kort sagt, jag tror att vi behöver innovationer och mer tankearbete inom simulationismen också. Folk får väl gärna dra in andra grejer i simulationistiska system, men jag kommer nog inte att vilja använda mig av dem eftersom de helt enkelt inte stödjer min agenda.
Fast i det här fallet ligger ju genialiteten verkligen i beholderns öga. Det finns ett par innovationer jag tror kan passa, men jag ser egentligen inte varför den simulationistiska agendan skulle ha ett mindre existensberättigande än någon annan agenda; jag skulle snarare vilja se att de simulationistiska systemen får en helt egen avdelning med teori, helt nya, egna innovationer. De senaste åren har simulationsimen gårtt på tomgång; alla bara kopierar tidigare skapelser. Få om någon skapar simulationistiska system som inte bygger på samma D&D/BRP-grund som alla spel sedan urminnes tider haft. Man måste fråga sig - liksom, är verkligen grundegenskaper och färdigheter det optimala? Vad är det vi väljer att simulera, och varför det? vad kan abstraheras och ändå ge korrekt och gärna detaljerat utfall?Lexx said:Att inte ta till sig deras ibland geniala idéer är i mina ögon skadat!
Kort sagt, jag tror att vi behöver innovationer och mer tankearbete inom simulationismen också. Folk får väl gärna dra in andra grejer i simulationistiska system, men jag kommer nog inte att vilja använda mig av dem eftersom de helt enkelt inte stödjer min agenda.