Appropå Aliens...
Jag har lite dille på detta med små blandade eliter.
Har du läst "Newt's tale", den fristående serie-fortsättningen på andra aliens-filmen? Jag diggade den skarpt, däremot hatade jag dess uppföljare. Så jag klippte efter första almumet och spann vidare på den tråden i annan riktning, och kombinerade det med en annan fristående fortsättning på andra filmen som jag funderat ut men då inte idats göra något av. Hittills har det inte blivit någon rollspelsvärld eller dylikt av det hela, men kanske vidareutvecklar jag det en dag.
Hur som helst så slutade Newt's tale med att mänsklighetens demokratiska samhälle föll till förmån för en militärdiktatur, medan jorden föll till förmån för aliens och en hatfylld rymdvarelse som först bara var ute efter att utrota aliens men sen fick för sig att inmuta Jorden som sitt privata område. Både aliens och rymdvarelsen uppvisar PSI-krafter under äventyrets gång, och det antyds att Newt också har en latent förmåga.
Min fortsättning fokuserar på en fjärde fraktion, som jag tyvärr har glömt vad jag kallade den. Det var en bunt år sen det här, låt oss kalla den alliansen i brist på bättre. Aliansens kärna består av ett planetsystem i periferein av mänsklighetens territorium. Dessa koloniers fokus är jordbruk och boskapskötsel, och de ses som allmänt harmlösa. Myndigheterna har fullt upp med det kaos som systemskiftet orsakat, och så länge systemet betalar sina skatter som vanligt kan det komma undan med en livsstil som skiljer sig markant från gängse policies. Här lever många nyckelpersoner från det gamla systemet i landsflykt, och här kan androider leva som fria medborgare. Mer uppseendeväckande är att ett hundratal aliens ingår i befolkningen, och dessa har i sin tur tiotusentals drönare under sig.
Ledarna är överlevare från Acheron som strandades där när deras högkvarter och drottning båda gick under i andra filmen. När Ripley med flera kom till planeten hade några av aliens redan börjat mogna mentalt, och efter katastrofen avstod de från att döda de få marines som fortfarande var i livet. I stället började de tillsammans studera det strandade rymdskeppet, och kunde efter något år reparera det och flyga iväg.
Anyway. Alliansen ligger i krig med både militärdiktaturen och med Aliens på jorden, och deras främsta fiender är det nya hotet, rymdvarelsen och hans folk. Deras numerära underläge mot de båda första är mycket massivt, men i gengäld har de bättre teknologi än diktaturen, bättre psionik än de vilda aliens på jorden, och de är mycket skickliga på att konvertera fiender av båda sorter till den egna sidan. Dessutom har de ruskiga synergi-effekter till sitt förfogande. Aliens är jobbiga nog när de är nyfödda, oerfarna och obeväpnade. En välutbildad och välutrustad alien är rena naturkraften.
Avslutningsvis så påminner detta en smula om mitt MC-projekt. Protagonisterna är en allians av Capitol, Mishima, Cybertronic, Akadier, Cyberier och Fria Ezghouler. (Akadier = det folk som tempelväktarna tillhör, tempelväktarna är Akadiernas motsvarighet till mänsklighetens Doomtroopers. Cyberier = intelligenta dataprogram.) Människor, robotar och "mörkervarelser" tillsammans mot brödraskapet och den mörka legionen. Skillnaden är dock att Alliansen i aliens är helyllepräktig rätt igenom, medan den i MC är det på ytan - i själva verket praktiserar Ilian genom den samma typ av hjältemod som Hitler gjorde när han satte stopp för SA:s härjningar. Durand är hennes son, Algeroth hennes vän. Båda härjar i världen på hennes inbjudan. Nu skall hennes anhängare rädda världen från dem, i hennes namn. Däremot var det inte Ilian som satte stopp för mänsklighetens guldålder. Det gjorde de själva. De och Cyberierna. Vems felet egentligen var är närmast en akademisk fråga nu efter tusen år, men säkert är att kriget mellan människorna och maskinerna gjorde mer för att krossa mänskligheten än vad Röda Döden och Stadens fall gjorde...