Primas Antonio
Veteran
Re: Värderingar ad absurdum
Min poäng: Vi rollspelare tar det alldeles för mycket för givet att värden och psykologiska reaktioner är allmängiltiga över tid och rum (en kritik som alls inte enbart skall riktas till Mutant UA). Vari ligger det roliga i spelvärldar vars fysiska förutsättningar är annorlunda om detta inte avspeglas i dess invånare (om man nu bara inte är ute efter lite lättsmält underhållning)?
/calle
Nja, riktigt så enkelt är det förstås inte... För att tänka som en "människa" (jag tror jag kan gissa mig till vad du menar med det=ungefär som oss, eller?) krävs att man uppfostras som en "människa", av en "människa", i den omgivning en "människa" brukar växa upp i. Ändras någon av dessa variabler, och pang! Annorlunda (men förstås inte till oigenkännelighet)Personerna i världen är fortfarande människor (ja, djuren är ju också människor) och borde tänka som människor, med allt vad det innebär vad gäller värderingar.
Ok, hmm, vem är den gode?Adelssprätten Allan föraktar populaset/.../Boris ser det som sin uppgift att hjälpa de fattiga
Min poäng: Vi rollspelare tar det alldeles för mycket för givet att värden och psykologiska reaktioner är allmängiltiga över tid och rum (en kritik som alls inte enbart skall riktas till Mutant UA). Vari ligger det roliga i spelvärldar vars fysiska förutsättningar är annorlunda om detta inte avspeglas i dess invånare (om man nu bara inte är ute efter lite lättsmält underhållning)?
/calle