Nekromanti Mutant UA är dåligt

Nightowl

Champion
Äntligen! Ett spel som lämnar mycket åt spelledarens fantasi. Jag är sjukt trött på alla rollspel som begränsar SLs kreativitet istället för att göda den. Av denna anledning har jag lyckats skriva en 220 sidor lång kampanj, vilket inte har hänt på många år ...
Amen. Jag gillar visserligen spel med utförlig bakgrund, men den i Mutant är fullt tillräcklig. Jag tycker sättet att beskriva världen är lysande - generella tendenser för samhällsbildningar följda av exempel.

Nightowl

Nightowl

Champion
Om du är så engagerad i "den psykologiska biten" bör du väl kunna lista ut lite själv om hur folk tänker.
Det som irrar mig med klagomålen är att det finns beskrivningar av hur folk tänker - läs under klasserna, eller de olika samhällstyper som finns, eller uppväxtmiljöerna, eller de olika yrkena. Det finns bara inte ett fettigt kapitel som heter PSYKOLOGI.

Nightowl

Staffan

Myrmidon
Re: Gammaworld [lite OT]

Det kom i en ny version för några år sedan som en värld till Alternity, innan TSR/WotC lade ner det.
Om man ska vara petig så kom det som ett eget spel som använde Alternity-reglerna - alla relevanta regler följde med i boken (vilket iofs ledde till att det bara blev ungefär hälften kvar till den del av världen som inte beskrevs av reglerna). För övrigt så har White Wolf/Sword & Sorcery snott åt sig licensen till Gamma World, och kommer att ge ut GW som en värld till d20 Modern till sommaren. Några citat från Bruce Baugh som är projektledare:
I have a secret agenda for Gamma World, and it's this:

Civilization is cool. It is a precious, fragile, valuable thing, and it's also freakin' keen. I'm out to make the process of creating a new civilization interesting and even exciting.

This begins with day-to-day survival - what I call "see the monsters, hit the monsters" actions. And let me be clear that there is nothing wrong with games that don't go beyond that. We had better deliver the best damn beer-and-pretzels action we can, or y'all will have good grounds for complaint.

There will be, however, more beyond that. And the struggle for civilization necessarily involves confronting its antagonists, knowing and otherwise, within the tribe and without. There should be a real edge of horror there as well as of action and suspense and all.
A Day in the Life

Jausten woke to find frost on his tent, and all across the West Meadow. He laughed out loud at the sight, hastening the others' march from sleep into wakefulness. Frost season meant the end of this year's war against the yellow vines: now they'd go dormant each night, and the Brothers of the Wolf could walk up boldly in the darkness to burn the vines' roots without dodging stingers or lashes. With even very moderate luck, they'd have the vines cleared from all the important forest routes before the great winter beasts stirred out of their dens.

The band of five hunters was ready to move just as the sun cleared the sentinel hills, east across the valley where the Wolf Tribe made its homes. Entrauw took the lead this morning. Neither the strongest nor the fastest in this band, he did have the best hearing and an intuitive sense for where the dead men would gather. Jausten didn't realize that he massaged the scar on his left shoulder whenever he thought about the dead men. Like most young hunters, he'd wondered just how much harm a thing with a human body but no mind to speak of and half his speed could do to him. The answer proved to be "quite a lot, at least when they trap you in a narrow pass with no way out but through them." Now he respected Entrauw's abilities very much.

Entrauw's chosen path took them off the old road up a U-shaped canyon. Jausten knew that glaciers made these places; he'd seen the sudden melt to the south, when someone in the White Elk Tribe turned on an Old Time motor and then couldn't turn it off. That whole valley caught on fire, and the heat made its way through buried cables up into what had been a glacier in the east ridge. In less than a month, the whole mass of ice melted, wiping out everything below it…except for the motor itself, which continued to hum behind its protective walls. It took the spring lightning to finally stop the thing, and the fires burned all that summer. The Wolf Tribe couldn't complain too hard, though, since the refugees provided the Wolves with three wives and an assistant healer. But he was daydreaming again, Jausten realized, and brought himself back to the present.

Whatever had been here before the War and the ice was gone now, pulverized along with everything else into the smooth granite slabs and jagged limestone pebbles underfoot. Two streams ran through the canyon, separated by a low rise, along which Entrauw marched his Brothers. They had a good view in all directions, and in any event the dead men didn't like the rock and marshy stream beds. By going this way, the Brothers avoided the dense forests along the southwest road, which the dead men liked very much.

The Brothers all froze in place as an all-too-familiar screeching whine, as harsh as bone splinters on jagged metal, echoed from the canyon's upper reaches. When they weren't immediately attacked, they dropped into hunter's crouch and slid off the rise. Somewhere up ahead were mutants of one species or another, animals with the giant milky eyes that fired arrows of burning light. Maybe it would have been better to take on the dead men….
My authors will kung-fu me to death in my sleep if the tech book does not include hardsuits and other such power frippery. And I like not being kung-fued to death in my sleep.
My plan is to produce a big-budget action movie with no limit on the effects budget. Except, of course, that players will get the chance to prove they're cooler than action movie stars.

A crucial guideline: "But that's impossible" is never a sufficient objection. "That's not fun" may well be. This is a game with mutants and intelligent animals and rogue AIs and six impossible things before breakfast, and then breakfast is bright blue and may true to eat you.

I have plans for things in addition to "see the monsters, hit the monsters", but just as "if the bear can't fire laser beams from its eyes, the game isn't ready yet" is a thing for my writers to keep in mind, so is "it's got to be fun, whatever else it also is". As many of you already know, realism doesn't interest me much. Genres interest me. In this case, we're going to throw post-apocalyptic traditions of prose and film into the blender, leaven with concepts taken from cutting-edge science and science fiction, ruthlessly extract all the concerns about implausibility, and see how internally consistent, knowable, and yet altogether wild and distinctive a setting we can make. And, of course, the rules for PCs to be as funky and spiffy as their setting.
Verkar som om världen är i goda händer.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För en något rimlig summa...

...kan du köpa Dungeon/Polyhedron nummer 92, som innehåller en kort d20-version av Gamma World, som i tidningen kallas Omega World. Rekommenderas.

Magnus

Eksem

Champion
Re: Underbart!

"Generellt så brukar de flesta rollspel som ges ut nu för tiden bara vara en tråkig regelbok, vilken man till största del bara har nytta av när man skall göra rollpersonen."

Fast så var det väl förr också? Och har vi inte haft en megastor diskussion här på forumet om att de välbeskrivna spelen dödar kreativiteten ? Jag minns att det var en hel del som efterlyste ett nybörjarspel där världen inte var så där jobbigt välbeskriven som den kan bli i vissa spel. Tadaaa! Mutant UA!

Fast jag har ju inte läst spelet heller.

Eksem

Champion
Å andra sidan skulle det vara rätt trist med endast lyckliga hyllningskörer med ryggdunkande hela tiden. Bättre dessutom, om någon är intresserad av att köpa spelet, och får se lite olika meningar om spelet. När den som lägger fram kritik också lägger ner tid på argument är det ju utmärkt kundservice. Som den här tråden t.ex.. Jag har inte ens funderat på att köpa spelet, men jag tror mig veta exakt vad jag skulle få om jag köpte det.

Skuggvarg

Hero
Så sant. Det måste alltid finnas både positiva och negativa saker, både ljus och mörker, både Saddam och Usama...nä, vänta här nu...okej, glöm att jag sa det där sista...

Jag har inte ens funderat på att köpa spelet, men jag tror mig veta exakt vad jag skulle få om jag köpte det.
Tolkar jag dig rätt om jag tror att du inte tänker köpa det då?

/Skuggvarg

Primas Antonio

Veteran
Måste då en idé var orginell för att vara bra?
Nej, givetvis inte (hur skulle i så fall klichéer kunna uppkomma?). Vad jag påpekade är att inte vill betala en massa pengar för att köpa en nedskriven kliché. Klichéer karaktäriseras nämligen av att de inte känns nya, utan helt känns igen. Varför skulle jag vilja köpa något sådant nedskrivet?
Ett framtida Sverige med muterade djur, robotar och svartkrutsvapen tycker iallafall jag är väldigt orginellt.
Muterade djur och robotar är kanske inte det mest originella i en efter-katastrofen värld, möjligtvis är det originellt att djuren blivit Disneyfigurer istället för monster...
Men visst, att spela i en framtida version av sitt hem är alltid kul och den teknologiska utvecklingen har nått lite längre i Mutantskandinavien än i de flesta andra efter-katastrofen världar. Detta gör dock knappast grundidéen originell, men hade spelet byggts ut ordentligt hade det kanske kunnat bli en trevlig variant (för er som gillar Disney :gremwink:) på efter-katastrofen temat.

Är det verkligen så svårt att räkna ut? Även om världen ser annorlunda ut så är den inte så annorlunda att alla mänskliga värderingar och lagar upphört att existera.
Tja, de skulle ju ha undergått en sådan förändring att det inte skulle vara fruktbart att tala om samma värderingar, och troligen vara lika främmande för oss som exempelvis aztekernas gamla kultur. Fast å andra sidan verkar denna naturliga förändring av mentalieten pga världens undergång inte ha ägt rum i Pyrissamfundet, där ett slags pseudo-1800-tal utvecklats...

/calle

Primas Antonio

Veteran
Kritikerna besvarar kritiken

Världen var mycket uppskattad av många men regelsystemet var aldrig särskilt bra och det är framförallt reglerna som har förändrats.

Nya Mutant (även benämnt Mutant 2090) blev impopulärt men inte pga reglerna utan pga världen, som inte längre kändes som "Mutant". Mutant 2090 och dess efterföljare är ljusår från den värld som ursprungligen lanserades i det första Mutant.
Ja, allt det där känner jag till, men saken är den att jag upplever Mutant UA som Gamla Mutants värld med Nya Mutants regelsystem - gammal skåpmat!
Jag gjorde en bedömning och gav betyget 5. Har du invändningar mot det får du gärna göra en egen recension av spelet.
Nej, inte "gör själv då, om du tror att du kan"-argumentet. Hur skall jag bemöta det? Hur? :gremwink: Nej, allvarligt talat, varför gav du det 5 trots denna uppenbara brist?
kommer att spela människor ganska annorlunda i jämförelse med "vår tids människor".
Eftersom? Rollspelare som inte riktigt vet hur spelvärldens invånare tänker tenderar att bygga sina karaktärer på stereotyper och filmhjältar, vår tids. Detta är dock enbart mina erfarenheter, kanske tillhör jag ett extremt uselt rollspelargäng...

/calle, som inte heller tror Mutant UA är rätt spel för honom

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Method Acting

Eftersom? Rollspelare som inte riktigt vet hur spelvärldens invånare tänker tenderar att bygga sina karaktärer på stereotyper och filmhjältar, vår tids. Detta är dock enbart mina erfarenheter, kanske tillhör jag ett extremt uselt rollspelargäng...
Så länge du inte har ett spelgäng som består av Anthony Hopkins, Al Pacino, Dustin Hoffman och Robert deNiro (som gått upp 30 kilo för att leva sig in i defekten "fetma") får du nog acceptera att spelarnas rolltolkningar kommer att bli stereotypa till ganska stor del. Det kommer inträffa oavsett hur många spaltkilometer som skrivs om psykologi, etik, tankesätt och annat hos världens invånare. Min erfarenhet säger mig att de flesta spelare klarar av att göra ett tillräckligt bra jobb vad gäller deras rollpersoners beteende i förhållande till världen utan att läsa en detaljerad psykologisk studie.

/tobias

Primas Antonio

Veteran
Värden framför psykologi

Min erfarenhet säger mig att de flesta spelare klarar av att göra ett tillräckligt bra jobb vad gäller deras rollpersoners beteende i förhållande till världen utan att läsa en detaljerad psykologisk studie.
Hmm, detaljerad psykologisk studie? Jag efterlyste någon som helst information om hur människor tänker, ingen detaljerad psykologisk studie... Dessutom hade jag snarare tänkt mig att de värden som råder i Mutantskandinavien skulle presenterats. Värden är något rollspelare är bra på, i allmänhet. De tittar på sitt formulär, läser vad som står (exempelvis: Anser barn försumbara) och sedan struntar de i det lilla barnet i björnsaxen eftersom de är jagade...

/calle

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Muterade djur och robotar är kanske inte det mest originella i en efter-katastrofen värld, möjligtvis är det originellt att djuren blivit Disneyfigurer istället för monster... "

Muterade djur behöver inte automatiskt leda till en dålig Disney-film. Möjligtvis om de brister ut i omotiverade sånger vid de mest olämpliga tillfällen. :gremsmile:

"Fast å andra sidan verkar denna naturliga förändring av mentalieten pga världens undergång inte ha ägt rum i Pyrissamfundet, där ett slags pseudo-1800-tal utvecklats..."

Och du påstår att du inte kan förställa dig hur de tänker eller vilken mentalitet de har. Det kan du ju visst det.

Jag misstänker att din grundinställning till spelet är onödigt negativ och det är därför som du inte kan få det att fungera. Har du ens testat att spela det någon gång?

"Vad jag påpekade är att inte vill betala en massa pengar för att köpa en nedskriven kliché. Klichéer karaktäriseras nämligen av att de inte känns nya, utan helt känns igen. Varför skulle jag vilja köpa något sådant nedskrivet?"

Kanske för att man sällan har tid att själv skapa sig en fullständigt unik och originell värld? Om du verkligen håller fast vid den inställning så har du sannerligen höga krav på dina spel. Vilka rollspel, om ens några, anser du lever upp till dina höga krav?

Eksem

Champion
Nä, det tänker jag inte. Det verkar visserligen riktigt kul, och omslaget är fint, men det finns en gräns för hur mycket pengar jag tänker lägga ner på rollspel jämfört med hur mycket vi spelar.

Honken

Hero
Är det här verkligen det bästa svenskt rollspel har att erbjuda? Har Sverige stått stilla som rollspelsland de senaste 15-20 åren? Är det möjligt att gilla Mutant UA utan att göra det av nostalgiska skäl? För som jag ser det målar Mutant UA upp ett klichérikt "efter-katastrofen"-scenario, med Ankeborgsvarning (ärligt talat, Disneyiska djurmänniskor?!?) och taskig göteborgshumor (rubbitar?). Detta drivet av en ny version av Nya Mutants system. Vad har jag missat? Är det något jag inte förstår? Varför är det bra? Finns det något som helst skäl att överge ett annat spel för detta? Snälla, upplys mig, för jag förstår i rimlighetens namn inte vari tjusningen ligger!
Vad är det egentligen som är dåligt med att systemet är gammalt? Jag menar vi använder datorer som bygger på processor typ som utvecklades i början på 80 talet. Den gamla förbräninningsmotorn lever än. Den har lite tillägg och uppfinningar (läs turbo tex) som gör att det går utvinna mer effekt ur den. Men i grund och botten funkar den som den var uppfunnen.

/Honken - Som är ett stort fan av Basic Roleplaying idén.

Troberg

Sinister eater
Vad är det egentligen som är dåligt med att systemet är gammalt?
Ingenting, speciellt inte om det är fungerande och bra. Jag tycker det är ett OK system för nybörjare och icke-vapenfetishister.

Jag menar vi använder datorer som bygger på processor typ som utvecklades i början på 80 talet.
Och som aldrig var tänkt för en dator, utan som kontroller i videos, bilar, brödrostar och sånt...

Nu med X10 och andra standards inom home automation så börjar den duga till det också...

Den gamla förbräninningsmotorn lever än. Den har lite tillägg och uppfinningar (läs turbo tex) som gör att det går utvinna mer effekt ur den. Men i grund och botten funkar den som den var uppfunnen.
Glöm inte krom! Man kan kroma den! Lustgas och kompressor är inte heller fel! Sedan finns det ju faktiskt några bilar i produktion där man övergett den gamla Otto-motorn till förmån för rotationsmotorer.

Det sagt så är ju frågan hur väl konceptet håller. Nästa fråga är om man ändrat tillräckligt mycket för att motivera en ny version i stället för ett nytryck av den gamla hederliga lila boxen. På dessa frågor är jag mer tveksam, men det är ju en smaksak.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Värderingar ad absurdum

Hmm, detaljerad psykologisk studie? Jag efterlyste någon som helst information om hur människor tänker, ingen detaljerad psykologisk studie...
Sådan information finns lite här och där, vilket redan har påpekats. Det är inga mängder med information, men tillräckligt mycket för att man ska få en överblick.

Dessutom hade jag snarare tänkt mig att de värden som råder i Mutantskandinavien skulle presenterats. Värden är något rollspelare är bra på, i allmänhet. De tittar på sitt formulär, läser vad som står (exempelvis: Anser barn försumbara) och sedan struntar de i det lilla barnet i björnsaxen eftersom de är jagade...
Befolkningen i Mutantskandinavien är inte speciellt homogen. Det finns ingenting som tyder på att värderingarna skulle vara gemensamma för en bonde från Frihetens slätter och en adelssprätt från Hindenburg eller att de skulle vara gemensamma för adelssprätten och hans bror. Personerna i världen är fortfarande människor (ja, djuren är ju också människor) och borde tänka som människor, med allt vad det innebär vad gäller värderingar.
Exempel: Adelssprätten Allan föraktar populaset, slår sina tjänare, taffsar på den söta bonddottern och sticker ner hennes far med sin värja när denne kommer till hennes försvar. Han anser dessutom inte att han har gjort något fel utan tycker att det är hans rätt som adelsman.
Adelssprätten Boris ser det som sin uppgift att hjälpa de fattiga. Han ser till att hans tjänare har det gott ställt och att de trivs med sitt jobb. På sin fritid jobbar han i ett soppkök i Hindenburg.
För att göra det hela värre är Allan och Boris bröder och har fått exakt samma uppfostran. Kanske är Boris medmänsklighet en reaktion på att hans bror är ett praktarsle.
Hur lång och tråkig skulle en rollspelsbok bli om man gick igenom och beskrev de här och alla andra tänkbara värderingar i en fiktiv värld? Om man dessutom ska akta sig för att bli stereotyp blir det plötsligt många sidor vi pratar om. Är det inte lättare att låta spelarna själva hitta på hur deras rollpersoner ska bete sig med utgångspunkt från det de faktiskt vet om sin uppväxt och sin sociala ställning?

/tobias

Du verkar va en sån som inte fattar.
du e säkert en neotechare eller nåt sånt. orkar inte
komentera alla dina påståenden
men kan säga att man kan inte
begära allt från grundboken utan
man får faktiskt vänta med att uttala
sig om världen förrän fler produkter har kommit ut.
men en sak verkar bra med dej
du verkar vara en som som käftar
och såna typer kan va rätt kul,
tyvärr verkar du käfta om lite fel grejer,
men ingen e ju perfekt.

ja säger bara än sak, sojarubbitskunk d e va du e.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej! Tagga ner lite är du snäll.

Han gillar inte uplägget i spelet, det är inte mer med det. Du behöver inte bli otrevlig för det.

Magnus

Skuggvarg

Hero
Re: Kritikerna besvarar kritiken

Ja, allt det där känner jag till, men saken är den att jag upplever Mutant UA som Gamla Mutants värld med Nya Mutants regelsystem - gammal skåpmat!
Har inte de flesta utgåvorna av DoD också använt sig av samma värld?(Ereb Altor) Till och med Chronopia, som utspelade sig i staden med samma namn, kompletterades ju senare med en ny utgåva av Ereb Altor. Mutant är isåfall inte ensam skurk när det gäller att återanvända världar.

Nej, allvarligt talat, varför gav du det 5 trots denna uppenbara brist?
Varför? Därför:
"Som tidigare påtalats är textmaterialet välskrivet, intressant, genomtänkt och stämningsfullt, men det hade inte skadat om det funnits mer information om spelvärlden."

Innehållet var bra och den enda bristen var att det tyvärr fanns för lite info om världen, vilket var en brist och hindrade spelet från att få betyg 6 på Innehåll. Det är meningen att jag ska bedöma det innehåll som finns, inte det som inte finns. Det innehåll som fanns var mycket bra och fick betyg 5. Jag hoppas du ska nöja dig med den här motiveringen, då det egentligen inte finns mer att tillägga.

Eftersom? Rollspelare som inte riktigt vet hur spelvärldens invånare tänker tenderar att bygga sina karaktärer på stereotyper och filmhjältar, vår tids.
Eftersom rollspelare oftast vill spela sina roller så bra de kan och därmed använder den världinformation som finns, samt den spelledaren själv lägger till och sedan spelar de sina roller därefter. Spelare som tenderar att bygga sina karaktärer på stereotyper och filmhjältar är oftast de som spelar rollspel lite "oseriöst" och helt enkelt spelar för att ha kul.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Re: Värderingar ad absurdum

Och för att avrunda den här diskussionen kan man ju också tillägga att det kommer att komma en spelarbok för varje ras, inom en okänd tidsrymd. Där kommer det säkert att finnas tillräckligt med psykologi för att Primasen ska bli tillfredsställda. :gremwink:

/Skuggvarg - ändrade inlägget när han insåg att det skulle blivit alldeles för elakt