Nekromanti Mutant UA är dåligt

Primas Antonio

Veteran
Re: Värderingar ad absurdum

Personerna i världen är fortfarande människor (ja, djuren är ju också människor) och borde tänka som människor, med allt vad det innebär vad gäller värderingar.
Nja, riktigt så enkelt är det förstås inte... För att tänka som en "människa" (jag tror jag kan gissa mig till vad du menar med det=ungefär som oss, eller?) krävs att man uppfostras som en "människa", av en "människa", i den omgivning en "människa" brukar växa upp i. Ändras någon av dessa variabler, och pang! Annorlunda (men förstås inte till oigenkännelighet)

Adelssprätten Allan föraktar populaset/.../Boris ser det som sin uppgift att hjälpa de fattiga
Ok, hmm, vem är den gode? :gremwink:
Min poäng: Vi rollspelare tar det alldeles för mycket för givet att värden och psykologiska reaktioner är allmängiltiga över tid och rum (en kritik som alls inte enbart skall riktas till Mutant UA). Vari ligger det roliga i spelvärldar vars fysiska förutsättningar är annorlunda om detta inte avspeglas i dess invånare (om man nu bara inte är ute efter lite lättsmält underhållning)?

/calle

McAber

Varulv
Muterade djur och robotar är kanske inte det mest originella i en efter-katastrofen värld, möjligtvis är det originellt att djuren blivit Disneyfigurer istället för monster...
Men visst, att spela i en framtida version av sitt hem är alltid kul och den teknologiska utvecklingen har nått lite längre i Mutantskandinavien än i de flesta andra efter-katastrofen världar. Detta gör dock knappast grundidéen originell, men hade spelet byggts ut ordentligt hade det kanske kunnat bli en trevlig variant (för er som gillar Disney ) på efter-katastrofen temat.
Jag tycker att MUA inte riktigt faller i Disney-fållan, de muterade djuren till trots. Det finns trots allt en mer jordnära, och kanske nordisk stämning. Även det inslag av humor som finns skiljer sig från Disney-varianten. Jag tycker det blir kul och lite crazy, fast inte fånigt. Men som sagt alla har ju olika smak.

/McAber

G

Guest

Guest
"Inget om mentalitet"

Ja du....Hur tänker alla människor som bor i det krigshärjade Tjejenien??? Kan du, eller VILL du beskriva det i ett kapitel på ca 3-4 sidor för mig så är jag tacksam....LITE svårt kanske...Alla människor är olika...Till och med i en Postapokalyptisk värld....Det har inte gått SÅ lång tid mellan "vår" tid och den värld Mutant utspelar sig i....Det krävs kanske mer tid för att folk ska förändra sitt sätt att tänka på ett radikalt sätt....En intressant tanke e ju dock dom religösa manifestationerna...Det behandlas tyvärr inte i regelboken speciellt mycket...Men det kommer....

Sen e det juh trist att du gnäller att världen är dåligt beskriven..Eller knapphändig...Men den genomgående trenden nu förtiden e juh att inte beskriva någon värld ALLS i grundregler...Så den trenden bryter Järnringen rätt bra! Jag tror på Mutant som Rollspel...För jag låter ROLLspel gå före rollSPEL....Jaja, jag vet...Ni har hört den tidigare..Men så e det!

Tack o hej....O God JUL!

Mvh
Lexx - KampfBereit

eNo

Veteran
"Relativt stor tyngd kommer att läggas på att göra mutantvärldens människor begripliga för nutidens spelare och spelledare. På vilka sätt skiljer de sig från dagens människor? Hur ser de på sig själva, sin historia och sin omvärld? Och inte minst: hur ser de på oss – deras forntida släktingar?" - www.mutant.nu

Verkar som att ditt problem med frånvarande mentalitesinformation kommer avklaras snarast. Åvanstående text kommer från beskrivningen av en kommande ickenamngiven modul till M:UA.

Skuggvarg

Hero
Själv har jag sett många filmer och serier med talande djur och förstår inte varför det skulle vara typisk Disney med talande djur. Inte heller förstår jag varför det skulle vara så negativt att ett rollspel påstods ha influenser av Disney. Personligen gillar jag Disney-filmer.

/Skuggvarg - själv ett talande djur