Nekromanti Mutant UA 2089

Herr Grönstedt

Swordsman
Jag är ju en sucker för cyberpunk-miljöer. Samtidigt gillar jag verkligen Mutant UAs BRP-variant. Den kombon fick mig att tänka att man borde uppdatera gamla Mutant 2089 med maskineriet från UA. Kanske samtidigt göra det så att det passar in i bilden som man får av katastrofen i UA. Det skulle kanske innebära stora underjordiska städer i krig med varandra och så vidare. Vet inte riktigt. Vad skulle det bli för något om man gjorde ett spel precis på randen till undergången i Mutant-världen? Vad borde alltså Mutant 2089 varit om ni fått bestämma över det när det begav sig 1989. Eller snarare omtolkat i klokskapets backspegel.

Edit: Titeln ska väl då rimligen vara Mutant 2112.
Jag menar inte nödvändigtvis att jag ska göra det, men någon borde göra det. Vad säger ni andra? Vore det en god idé eller herr Grönstedt i mitt glas som talar?

Vimes

Sillkung
Det kan vara herr Grönstedt som talar... Nä, men såhär va:

varför? eller mer specifikt: varför inte bara spela Nya Mutant rakt av?

Om jag minns rätt har Mutant 2089 ett helt fungerande regelsystem. Vad tillför du genom att plocka in Mutant: UA? Vilka problem i Svarta Mutant är det du löser?

Du får sälja in din idé bättre tror jag! :gremsmile:

hakanlo

Hero
I många avseenden (tycker jag) är UA en ganska rejäl regelförbättring rakt av jämfört med 2080. Om jag skulle plocka upp Nya Mutant, skulle nog jag också snegla på en hel del UA-regler. Ingen dum idé.

Givetvis delvis beroende på smak, men rakt av:
- Bättre strids- och skadesystem (traumatröskel ftw!).
- Bättre mutationslistor (särskilt om man räknar in spelarböckerna)
- Bättre färdighetslista
- Bättre sätt att skapa rollperson (poängbaserat)
- Bra system för vapens pålitlighet och reservdelar (passar nog också i cyberpunk)?

En brist är kanske cybernetik. Men det kanske går att använda robotekniken rakt av?

Spelen ligger föralldel ganska nära varandra, så om man verkligen ska skriva något, kanske det kan vara en idé att passa på att göra ett ännu rejälare regelhack. Det finns ju (väl?) några välkända brister i MUA man kan passa på att försöka fixa.

Ett alternativ att fundera på är ju Version Noll, men nu var väl premissen att använda BRP.

Herr Grönstedt

Swordsman
Ja, det är nog så att Hakanlo känner mig för väl, för det var ungefär så jag funderade. UA är nästan rakt av ett bättre system. Jag tänker inte på det som ett nytt spel utan som ett supplement till UA. Cybernetiken kan man antingen bygga på robotiken eller på cybernetiken från Nya Mutant, Cyberpunk, eller Shadowrun.

Men jag tänkte också mer på världen. Nya Mutant erbjöd en ganska slätstruket cyberpunkvärld. Särskilt med tanke på det unika spel som utgjorde dess utgångspunkt (gamla Mutant). Om man istället klurar på UA som utgångspunkt och hur världen borde sett ut under tiden inför katastrofen så borde det gå att hitta något spännande.

En hel del mutationer hos människor har börjat uppträda, och folk är rädda för det. Mutanter blir outcasts och många utanför enklaverna och städerna vill in. Samtidigt är det de som för med sig mutationer in och dessutom kan de föra med sig sjukdomar. Men det verkar inte som att mutationerna går att stoppa (lite x-men eller hero). Varifrån de kommer vet man inte. Megakorporationer utforskar dem och exploaterar dem i hemlighet. Särskilt rykten om PSI-mutanter har börjat florera i städerna.

Intelligenta muterade djur har ännu inte trätt fram, men fasansfullheter finns det gott om. Även här sker en hel del vansinniga och oetiska experiment för vinstsyfte eller mänsklighetens bästa. En del forskare och megakorporationer har börjat se på mutationerna som ett sätt att överleva i en förödd värld. Andra strävar bara efter makt.

Samtidigt rasar ett krig om resurser mellan de underjordiska städerna och de interenklava megakorporationerna är viktiga aktörer även i krigen som utspelar sig.

Odlingar av både animala och vegetariska muterade produkter sker i växthus och odlarna är viktiga personer i samhället. En storproducerande farm är ett attraktivt byte för en annan stad.

Lägg till och dra bort efter eget huvud. :)

Andy

Vila i frid
Skrot alla Mutantregler och använd Tecknoir istället. 1000 gånger bättre tycker jag.

http://technoirrpg.com/

Det är ett indierollspel men reglerna är briljanta och fångar ett cyber-punk-Mutant-2089-Bladerunner-Judge-Dread-Aliens-Stalker-stämning rakt av.

Älskar det!

Anarchclown

Swashbuckler
Annars kan man köra Cyberpunk i MUTANT-miljön utan att behöva använda 2089. Man kan ju helt enkelt bara låta det röra sig om Enklaver, isolerade helt ifrån Mutantskandinavien av geografi och paranoia. Så länge man inte blandar ihop de två så tycker jag inte att det spelar så stor roll om det är 2089 eller 2500 (eller vad det nu är i MUTANT:UA?

Herr Grönstedt

Swordsman
Ja fast oavsett om man kör Technoir eller Cyberpunkt så vore det inte längre Mutant. Det vore något annat. Kanske minst lika bra, men något helt annat. Det jag tycker skulle vara intressant vore att se hur Mutant som värld och spel skulle kunna ta nya banor utan att förlora sin kärna. I detta fall handlar det alltså om att spela spelet i en annan period i spelets världshistoria.

Anarchclown

Swashbuckler
Alltså. Jag menade genren. Inte systemet. Jag gillar Mutant UAs system. Det jag ville påskina var att endast mutantskandinavien är beskriven. Man skulle kunna spela i en annan del av världen. Mutant 2089 utspelar sig ju ändå i andra delar av världen än norden.

Sapient

Swashbuckler
Mycket intressanta tankar. Man flyttar Cyberpunk-Mutant* in i framtiden och ser vad som händer.

Jag har haft lite liknande tankar om ett samhälle under själva undergången, delvis inspirerade av Chasm City i Alastair Reynolds Revelation Space-serie.

Teknologin har gått (delvis) åt helsike (nanovirus härjar). Samhället är i upplösning och nya grupper skapar sig maktpositioner med brutala medel. De rikaste fruktar för sina liv och använder sina medel på desperata sätt.

Som sagt behöver man ju bara utgå från vilken regeledition av Mutant man nu gillar bäst (jag lutar också åt att UA fixade många problem i Mutant/Mutant 2089) - det svåra är ju att beskriva världen och konstruera hur eventuella komplikationer och "nya", ofullständiga mutationer fungerar.

De gånger jag spelade Mutant 2089 (vilket var alldeles för få, så här i efterhand...) gav jag nog också spelet en mer dystopisk inramning. Men mer åt dt hållet som Peter F. Hamilton ger i en del av sina böcker, bl.a. Greg Mandel-triologin och Misspent Youth. Dvs. alla vet att det är en katastrof på gång, frågan är bara vad man kan göra åt det - de rikaste sluter sig i sina megastäder, men huvuddelen av befolkningen lever utanför dem, och det utgör nästan laglöst land.

* "Nya Mutant" är för mig som grognard liktydigt med "Mutant 2", dvs. en delvis påbyggnad av ursprungsreglerna, delvis regelrevisioner av samma slag som Drakar & Demoner Expert innebar. (Mutant 2 var för övrigt den första Äventyrsspelsprodukt som jag fick något publicerat i...)

Herr Grönstedt

Swordsman
Ah. Ok. Då är jag med. Nej, det är sant att man inte nödvändigtvis skulle behöva placera det i skandinavien, men lite skoj vore det att utforska dne miljön. Inte säkert att det blir super mycket cyberpunk dock. Men man skulle kunna kombinera det med det underjordiska Moskva i Metro 2032. Fast det känns som om Metro i sådana fall skulle utspela sig efter det jag har i åtanke för ett sådant här spel. Metro är ju EFTER katastrofen. Jag tänker mig mer något på väg mot katastrofen.

Herr Grönstedt

Swordsman
Chasm City är grymt coolt och väl värt ett eget spel. :) Lite Luna City i Chronicles faktiskt även om jag spelade det mer som Sin City blandat med vansinnes-nära Kult. Hamilton har jag inte läst men vem kan motstå en detektiv med PSI-krafter?

Du har helt rätt i att utmaningen ligger i att klura på världen och hur den ska ta sig regeltekniska uttryck.