Nekromanti Mutant UA - annorlunda kampanj?

Storuggla

Champion
Jag satt på tunnelbanan på väg hem från en räd inne hos Staffars (GTO 10! Whee!) och tänkte i sedvanlig ordning inte på något särskilt då det slog mig att banne mig, jag vill lira Mutant. Meeeen, det brukar bara bli lite zongrävande och så i vanliga fall. Trist i längden (bereder sig på att bli lynchad av mutantfanatikerna nu) kan tyckas så jag klurade lite granna. jag kom på följande. nämligen att Mutant UA ganska lätt kan vridas till en elak noir-stämning a la femtiotal. Följande klurade jag ut, och med klurade menar jag "stal ohemult från diverse böcker":
Rollpersonerna tvingas av sin elake SL att starta som poliser i Hindenburg (tvingas och tvingas, om de ställer upp på en kampanj som beskrivs av mig i förväg som en poliskampanj så kan de väl inte klaga...?) som i vanliga fall glider runt på gatorna i sin fina marinblåa uniform med mässingsknappar alternativt har civila paltor på sig.
Allt är frid och fröjd och volleyboll tills mutanter hittas mördade på ett besitalist sätt en efter en. I början bryr sig inte polisen så mycket, "det är ju bara mutanter", men efter hand torde rollpersonerna få upp ögonen för att det är illa ställt och börja peta runt i det hela. Samtidigt börjar domstolsväsendet att "utreda di Gutländske influenserne" inom HIndenburgs befolking, en slags 50-tals kommunistjakt a la McCarthy.
Jag skulle berätta mer, men jag har misstankar om att mina spelare hänger runt här och det vore illa att göra en spoiler av det hela.
Idén är i alla fall ett slags Mutant UA äventyr där rollpersonerna själv kommer att få välja, genom sina handlingar, vilket som är viktigare: att jaga efter mördaren eller att slå stackare med Skarprättaren och kräva att få fem namn på gotlandssympatisörer.

Ehhh, det här låter som skräp. Nåja, har någon några synpunkter eller åsikter eller skällsord att dela med sig av?

Storuggla, undrar om någon blev förvånad att han vil göra en noirkampanj

Nightowl

Champion
1, För äkta noir-stämning: Spelarna kommer att automatisympatisera med en underdog. Om det faktiskt finns en anledning att frukta gutarna, så blir det mer grått-grått och osympatiskt. Om det FINNS gotländska infiltratörer, så är det mer ruskigt.

2, Mutant-knackning: För människor är mutanter är mutanter är mutanter, men de själva gör faktiskt viss skillnad. Alltså, man är ju i alla fal inget DJUR...

3, Mutant-knackning, take II: Ge mutanterna en Malcolm X och en Martin Luther King - nån som slår näven i bordet och någon som förespråkar icke-våld. Peckwick, från MUA, kunde vara en bra kandidat för den andra.

4, Mutant-knackning, take IV: det är visserligen stereotypt, men den som knackar psi-mutanter kommer att slå ner en stackars massa IMM också. 'BEVISA att du inte kan läsa mina tankar, annrs får du DÄNG!!!'

5, Gurka är ganska svalkande när det är varmt.

Erik

Storuggla

Champion
"1, För äkta noir-stämning: Spelarna kommer att automatisympatisera med en underdog."

Ja, om de inte kör Dudley Smith-stilen och bestämmer sig fö ratt vara riktiga svin (alltså otrevliga, inte muterade svin). Då kanske det blir lite.. annorlunda.

"Om det faktiskt finns en anledning att frukta gutarna, så blir det mer grått-grått och osympatiskt. Om det FINNS gotländska infiltratörer, så är det mer ruskigt."

Jag kan tänka mig att det finns några gutiska spioner och sympatisörer, men de är nog ganska få. De flesta som kommer släpas till förhör är nog helt oskyldiga, a la klassiskt häxjakt. Och när de tvingas att ge utredarna minste tre namn på gutesymatisörer så... ja, snöbollen blir bara större och större ju mer den rullar, och åklagarna klagar nog inte, det är bra PR att sätta dit rikets fiender.

"2, Mutant-knackning: För människor är mutanter är mutanter är mutanter, men de själva gör faktiskt viss skillnad. Alltså, man är ju i alla fal inget DJUR..."

Jo... nu kommer frågan, vilka klasser kan funka tro? IMM funkar ju enkelt, en MM eller MD kan som bäst bli vaktkonstapel skulle jag tro på grund av... ja, diskriminering. En PSI kan nog bli hu bra som helst, men han måste smyga enormt med sina förmågor för att inte råka i klistret själv. En automat... nä.

"3, Mutant-knackning, take II: Ge mutanterna en Malcolm X och en Martin Luther King - nån som slår näven i bordet och någon som förespråkar icke-våld. Peckwick, från MUA, kunde vara en bra kandidat för den andra."

Hehe.. någon att svära över som "gutekramare" fast man inte kan röra denne då han är för känd?

"4, Mutant-knackning, take IV: det är visserligen stereotypt, men den som knackar psi-mutanter kommer att slå ner en stackars massa IMM också. 'BEVISA att du inte kan läsa mina tankar, annrs får du DÄNG!!!'"

Det gäller väl gutesympatisörer också? Hur bevisar man att man inte är slemmig landsförrädare? Allt man gör kommer ju vändas emot en.

"5, Gurka är ganska svalkande när det är varmt."

Det tror jag beror på den stora mängden vatten i den.

Storuggla, har just läst ut Ellroyböcker så...

Nightowl

Champion
Jag kan tänka mig att det finns några gutiska spioner och sympatisörer, men de är nog ganska få. De flesta som kommer släpas till förhör är nog helt oskyldiga, a la klassiskt häxjakt. Och när de tvingas att ge utredarna minste tre namn på gutesymatisörer så... ja, snöbollen blir bara större och större ju mer den rullar, och åklagarna klagar nog inte, det är bra PR att sätta dit rikets fiender.
Så... du vill i alla fall ha en noir-värld där allt är svart och vitt? :gremwink:

Erik

Storuggla

Champion
"Så... du vill i alla fall ha en noir-värld där allt är svart och vitt? "

Hur fick du fram det? o_O; Om jag vill spela svart/vitt moral kan jag hoppa över till actionfilmsspelande (vilket är kul det också). Jag begriper inte hur du antar att det blir svart/vitt av det hela, antagligen missförstog du mig eller så förklarar jag som en gös, för det är inte riktigt så som jag hade tänkt mig...

Storuggla, faktiskt förnärmad av blotta påståendet

Nightowl

Champion
Jag begriper inte hur du antar att det blir svart/vitt av det hela, antagligen missförstog du mig eller så förklarar jag som en gös, för det är inte riktigt så som jag hade tänkt mig...
Eftersom du blev förnärmad, får jag väl be om ursäkt (men notera smileyn). Min poäng: Du vill att klappjakten i princip bara skall drabba oskyldiga. Detta gör skurkarna till helsvarta skurkar, som jagar oskyldiga.

Om det FINNS ett hot, så är det inte lätt att direkt peka på Pyrisamfundets lagmän och säga att de är skurkarna. Det blir betydligt mindre svart och vitt. Det betyder inte att det de gör är rätt, men den som BRYR sig måste fundera en stund innan han bestämmer sig.

Den som INTE bryr sig, tja, han blir mindre av en karikatyr. Spelarna VET inte om det är främmande agenter de sparkar sönder knäskålarna på. Kanske helgar ändamålen medlen. Kanske är det här nödvändigt?

Det är en betydligt mörkare, noir-igare bild av verkligheten än den där pappa Staten automagiskt består av bigotta flåbusar. Och för den som vill behålla någon sorts 'whit knight'-gloria - tänk på Philip Marlowe, istället för, säg Mike Hammer - blir livet lika jävla komplicerat som verkligheten, moraliska val lika svara, livet lika svårt.

Erik

Storuggla

Champion
Nej alltså... det är ju så att det finns gutesypatisörer. Inte så många kanske, men det finns. Grunkan är ju att rollpersonerna inte får mer att gå på än att Egon I Krok har berättat ett skämt om kejsarens mamma typ eller att Egon i Kvarna (de är släkt) har en gång undrat om Gotland är så hemskt ändå vilket inte forde ge dem några större moraliskt snuttefiltar ^_-
Som jag hade tänkt mig: Visst finns det lede fi. Men är det lede fi som RPna hittar? I bästa fall tveksamt. Detta på grund av att större delen av tipsen är från högst opålitliga källor, och man tvingar en oskyldig tjomme att uppge sina medkonspiratörers namn... chansar han?

Jag tror nog att vi är inne på samma linje fast jag har verbal nackspärr.

Storuggla, såg just LA Confidential av en slump

Nightowl

Champion
Jag tror nog att vi är inne på samma linje fast jag har verbal nackspärr.
Sant. Fast jag skulle låta de Riktiga gutarna spränga lite farbriker och döda några pyriska gulliga småflickor bara för att driva hem 'den enda goda sida som möjligtvis KAN finnas är att du följer ditt samvete, bub'.

För övrigt är Bogey med i en film om Phil Marlowe på TV i kväll.

Erik

Mogger

Hipsteranka
Lynchning?

jag vill lira Mutant. Meeeen, det brukar bara bli lite zongrävande och så i vanliga fall. Trist i längden (bereder sig på att bli lynchad av mutantfanatikerna nu) kan tyckas så jag klurade lite granna. jag kom på följande. nämligen att Mutant UA ganska lätt kan vridas till en elak noir-stämning a la femtiotal.
Jag skulle nog vilja påstå att du slog huvudet på spiken. För mig är M:UA noir-stämning a la femtiotal. Åtminstone stadsbaserade äventyr i Hindenburgs skummare kvarter. En antihjälte, en blond femme fatale, några högt uppsatta bovar, uppgörelser i hamnen, snabeljazz i bakgrunden...Mmmmm...

Ps. Jag är inte samma Taffaut som huserar på www.mutant.nu

Storuggla

Champion
Re: Lynchning?

"Jag skulle nog vilja påstå att du slog huvudet på spiken. För mig är M:UA noir-stämning a la femtiotal. Åtminstone stadsbaserade äventyr i Hindenburgs skummare kvarter. En antihjälte, en blond femme fatale, några högt uppsatta bovar, uppgörelser i hamnen, snabeljazz i bakgrunden...Mmmmm..."

Alltid trevligt att få medhåll! :gremwink:
Du kanske förresten har någon sympatisk idé om en poliskonstapels beväpning i Hindenburg? Knölpåk och kask eller rent av en Skarprättare? Verkar... mja. Nå, jag är i alla fall inte helt tokigt ute om Nightowl kommenterar och jag sedan får medhåll! :gremlaugh:

Storuggla, har klurat på kampanjen

Mogger

Hipsteranka
Re: Lynchning?

Jag skulle tippa på att beväpningen rör sig om batong samt visselpipa. Däremot finns det ju rockklädda detektiver vilket kanske är snäppet roligare för spelarna att gestalta. Dessa bär säkerligen en skarprättarderringer i axelhölster. Konstaplarna kan hämta ut en müllersk hagelbrakare om nöden kräver det.

Nightowl

Champion
Knölpåk eller Skarprättare?

En normal brutal-polis har kask och pappa batong. Pappa batong kan man misshandla bråkstakare med. Nån Skarprättare behövs i vanliga fall inte.

Civilklädda, mer belevade brutalsnutar har en pistol, förstås. Om man inte vill skjuta med den duger den gott att knäcka näsryggare med.

När man har med upplopp eller SWAT-situationer att göra använder man hagelbrakare, förstås. Och en EXTRA korrupt snut kan ha en derringer som han skjuter misstänkta med ('han föll i cellen och slog sig, jajamän').'

Poliser behöver inte så tung beväpning för att verka jävliga, om de har pondus.

Erik

Storuggla

Champion
Re: Knölpåk eller Skarprättare?

" En normal brutal-polis har kask och pappa batong. Pappa batong kan man misshandla bråkstakare med. Nån Skarprättare behövs i vanliga fall inte."

Förutom den obligatoriska "lägga i handen efter att man pucklat på'm"-puffran då. :gremgrin:

Storuggla, kan sina tjuvknep

Troberg

Sinister eater

Förutom den obligatoriska "lägga i handen efter att man pucklat på'm"-puffran då.
Attans, där bekräftades mina fördomar. Kunde du inte låtit mig förbli lyckligt ovetande?

Annars lärde jag mig ett bra knep mot överfall. Det var en kvinna jag pratade med som tillämpade principen att ha en revolver med sig i handväskan (hon bor i USA, så det är OK). I händelse av överfall så hade hon blivit tipsad om att skjuta tre skott i magen på angriparen, två i huvudet och ett i taket (i den ordningen). När sedan polisen kommer pekar man på på hålet i taket och säger: "Titta, jag sköt ett varningsskott, men det hjälpte inte.".

Nightowl

Champion
Mutant-rättigheter

Hur långt driven är rätten till självförsvar i Pyri?

Anekdot: En bekant som också är jänkare tillhör likt mig den icke-förökande delen av människosläktet. När han var nyinflyttad i sin villa i en liten stad i Sydstaterna dök det upp en packad och hotfull person som tjöt att han var en jävla bögjävel och skulle döden dö. Min bekant, som vi kan kalla Curt, gick och hämtade sin hockeyklubba och förklarade att om ligisten inte uppförde sig som folk och gick därifrån skulle han få stryk

Ligisten vägrade.
Curt gav honom stryk - med hockeyklubban.

Polisen anländer, larmad av grannarna. Den lokala polisen är väl inte världens fördomsfriaste människor, men isynnerhet den här delen av USA är en mans gräsmatta hans borg. De frågade Curt om han ville anmäla mannen, som låg på knä och höll om sig blodiga näsa, för hemfridsbrott? Curt sade att det behövs inte, men han blev glad om karln försvann därifrån. När mannen protesterade sade poliserna 'Håll käften annars sätter vi dit dig för motstånd mot tjäönsteman!' och sedan körde de honom till sjukhuset.

Inga efterräkningar (förutom att ingen säger ett knyst om Curts läggning längre). Inga kommentarer. Han klev in på Curts tomt, var hotfull och vägrade avlägsna sig när han uppmanades därtill. Därmed var han Skyldig.

Pyri kan ju vara ett ganska vilt land, så i utmarkerna tillämpas väl Hockeyklubbans lag. Men hur är det egentligen i städerna?

Erik

Storuggla

Champion

"
Attans, där bekräftades mina fördomar. Kunde du inte låtit mig förbli lyckligt ovetande?"

Uh, just vilken fördom då?

Storuggla, undrande

Troberg

Sinister eater

Uh, just vilken fördom då?
Om väktare. Jag trodde att du var ett undantag, men tänk så fel man kan ha...

Förresten, har du varit på något DalCon? Jag snackade med en väktare från Stockholmsområdet på ett DalCon, och så många rollspelande Storckholmsväktare finns det väl inte?

Troberg

Sinister eater
Re: Mutant-rättigheter

Curt gav honom stryk - med hockeyklubban.
Så nu har läktarvåldet lämnat läktarna och spritt sig till gräsmattorna?

Storuggla

Champion

"Om väktare. Jag trodde att du var ett undantag, men tänk så fel man kan ha..."

Jaha, det. Nä, jag har aldrig varit med om något dulikt, jag hämtade min info från filmen och bokens värld. Dessutom är "våld mot tjänsteman" skäl nog för bankning vare sig tjommen har vapen eller ej.

"Förresten, har du varit på något DalCon? Jag snackade med en väktare från Stockholmsområdet på ett DalCon, och så många rollspelande Storckholmsväktare finns det väl inte?"

Aldrig varit på ett konvent i hela mitt liv. Så tydligen är vi fler... o.o

Storuggla, fridsam

Storuggla

Champion
Re: Mutant-rättigheter

"Så nu har läktarvåldet lämnat läktarna och spritt sig till gräsmattorna?"

Ska vi ta och bli boullehuliganer? :gremsmile:

Storuggla, kastar klot