Nekromanti Mutant ua - exempel pa story for nyborjare

alph0ns_UBBT

Veteran
Tjenare! jag e en ganska ny sl som tankte skapa ett enkelt aventyr for mina nya rp som inte spelat forr och tankte att jag kanske kunde fa lite hjalp har.

PS!! jag sitter pa en amerikansk dator sa jag har ej de svenska bokstaverna. :/

jag tankte borja med ett kortare eskort uppdrag for mina rp dar de far eskortera en man med vagn och det ska behova sova i det vilda 2 natter och mota ett par rovare eller vargar eller liknande for att fa testa pa att strida. jag tankte aven sjalv ha med en yngre rp som jag styr, han ska dock inte strida och han ska inte vara med och bestamma, han ar bara dar for att jag ska kunna hjalpa de andra att komma igang med rollspelet sa det inte blir en massa pinsam tystnad..

Det jag undrar nu ar vad ar ett bra passande updrag jag kan sanda dem pa efter detta och vilka fiender tycker ni ar passande?

(jag har alla spelar bokerna samt zonernaszologi och grundregelboken.)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ska fundera lite grann, men till att börja med har jag ett par konventsäventyr till mutant i PDF-form (lagliga, Järnringen la själva upp dem på hemsidan) om du vill ha?

De är:
De sju mutanterna (hjälp till att försvara en by från hemska mutantmarodörer)
Midnattsvatten (mystiska mord på en ångbåt i vättaträsket).
Höna av en fjäder (Dekaräventyr i Pirit. Hitta den kidnappade Gullefjun).

Vill du ha dem behöver jag en mailadress!

God45

#PrayersForBahakan
alph0ns said:
Tjenare! jag e en ganska ny sl som tankte skapa ett enkelt aventyr for mina nya rp som inte spelat forr och tankte att jag kanske kunde fa lite hjalp har.

jag tankte borja med ett kortare eskort uppdrag for mina rp dar de far eskortera en man med vagn och det ska behova sova i det vilda 2 natter och mota ett par rovare eller vargar eller liknande for att fa testa pa att strida. jag tankte aven sjalv ha med en yngre rp som jag styr, han ska dock inte strida och han ska inte vara med och bestamma, han ar bara dar for att jag ska kunna hjalpa de andra att komma igang med rollspelet sa det inte blir en massa pinsam tystnad..

Det jag undrar nu ar vad ar ett bra passande updrag jag kan sanda dem pa efter detta och vilka fiender tycker ni ar passande?

Det du har hittils låter jättebra :gremsmile:

En ide till vidare äventyr: När de kommer fram till staden de ska till upptäcker de en stor torka. Vattenbilarna som kör runt så här års och säljer vatten har inte dykt upp. Om ni kan leta upp var de tagit vägen eller hitta en annan vattenkälla kan de sätta upp sig själva som vattenbaroner och känna stora pengar över sommaren.

Vattenbilarna har blivit stulna av en lokal krigsherre som använder dem till att få vatten till sin arme (typ, 20 killar med dåliga vapen)

Det finns också en anlägning som legender säger kan dra vatten från marken. Men anläggningen (som är ett vatten-reningsverk) har blivit övertagen av onda robotar.

Det finns en lokal sjö men den är förgiftad. Snigel-folket som bor en vecka bort genom öknen vet hur man kan neutralisera gifter men de gillar inte staden spelarna är i. Kan de förhandla fram ett avtal med snigel-folket?

Sedan finns så klart det svarta djupet. En liten sjö av klart vatten bara två dagars färd från staden. Tyvärr är området hem till spindlar stora som hästar med mekaniska lemmar med vapen på. De är mordiska och farliga. Men vattnet är så nära och så lockande...

Vad tycker du? Något du kan använda? :gremsmile:

Radioaktiv

Hero
På sidan 128 i grundregelboken finns det en del som heter "Landsbygd och Vildmark".

Läs om Exemplet Trohult. Innan de beger sig hem från dit de nu skall så kan det komma någon från byn och be om hjälp med något. Det kan vara allt från att jaga kolkmal under ynglingssäsongen, (Det var ovanligt mycket i år!), till att få hjälp med ett storskövlarsvin som förstör deras åkrar.

Hur stor är din grupp? Beroende på det och vilken utrustning de har och hur många de är så klarar de ju av olika mycket, om man vill inte gärna ha ihjäl allihop efter bara några spelmöten.

Men, saker vars kvantitet går att variera med lätthet så att de passar gruppen men ändå ger dem ett vettigt motstånd att tampas med:

Asgnagare
Hells Klockor (Om de har en chans att klara vildmarksvaneslag)
Lomur
Morasiter
Storskövlarsvin
Defekt terrorrobot modell väktare (grundregelboken)
Terrorrobot modell skytteslusk

alph0ns_UBBT

Veteran
God45 said:
alph0ns said:

Det du har hittils låter jättebra :gremsmile:

En ide till vidare äventyr: När de kommer fram till staden de ska till upptäcker de en stor torka. Vattenbilarna som kör runt så här års och säljer vatten har inte dykt upp. Om ni kan leta upp var de tagit vägen eller hitta en annan vattenkälla kan de sätta upp sig själva som vattenbaroner och känna stora pengar över sommaren.

Vattenbilarna har blivit stulna av en lokal krigsherre som använder dem till att få vatten till sin arme (typ, 20 killar med dåliga vapen)

Det finns också en anlägning som legender säger kan dra vatten från marken. Men anläggningen (som är ett vatten-reningsverk) har blivit övertagen av onda robotar.

Det finns en lokal sjö men den är förgiftad. Snigel-folket som bor en vecka bort genom öknen vet hur man kan neutralisera gifter men de gillar inte staden spelarna är i. Kan de förhandla fram ett avtal med snigel-folket?

Sedan finns så klart det svarta djupet. En liten sjö av klart vatten bara två dagars färd från staden. Tyvärr är området hem till spindlar stora som hästar med mekaniska lemmar med vapen på. De är mordiska och farliga. Men vattnet är så nära och så lockande...

Vad tycker du? Något du kan använda? :gremsmile:
Detta later mycket bra :gremsmile:

jag har dock en fraga till :gremsmile:
nar ni ger rp deras forsta vapen och utrustning hur bra grejer brukar ni ge? ett ungefarligt varde? eller ger ni dem bara nagot passande?

Radioaktiv

Hero
Jag brukar aldrig låta dem börja med något högteknologiskt, däremot så får de slå ett par slag på fyndtabellen i boken så att de kan byta till sig bättre vapen relativt fort.

God45

#PrayersForBahakan
Radioaktiv said:
Det där vill jag använda :gremsmile:
Tack, trevligt att du gillar det :gremsmile:

Jag har en tabell jag rullar på i alla post-apokalyptiska spel för slumpade saker karaktärerna stöter på i vildmarken. Jag hittade den någonstans på internet men jag minns inte var och jag kan inte hitta den. Här är i alla fall listan :gremsmile:

1

Persistent data signal; strange patterns display on radar, sounds on radio, etc.
2

Cache of technology; signs of belonging to splinter group of Brotherhood of Steel.
3

Any mutations enhanced, cancer becomes benign or beneficial. Signs of viral infection.
4

Scavenged local computer system, jury rigged from over-abundant water chips.
5

Bloody Mess; the next NPC is haunted by the violent deaths of those around him.
6

A completely unlocked black building mostly covered by sand, concrete, dirt, etc.
7

A team of Super Mutants & Enclave troops race for a tragically malfunctioning GECK.
8

Children’s library, books all have the faces cut out & handwritten with explicit violence.
9

This flooded parking garage has turned into a home for albino alligators.
10

The golden record in the wreckage in the crater lends credence to its name: Voyager 4.
11

Skeletons lay scattered about a vacuum sealed bag containing the drug Jet.
12

Acid rain destroys party’s clothing, except articles made of leather.
13

Plaintive cries in German come from an abandoned well.
14

Struggling farmer has seven sons she must keep hidden from roving threats.
15

A disturbed gentleman asks for help finding lost cow; cow is in fact a super rodent.
16

Red telephone in shack connects to an unknown Vault where people still live happily.
17

An idyllic lake. From a distance, its outline can be made out as a reptilian footprint.
18

You’ve heard of bottled lightning before? This glass bottle dances with electritity.
19

The creatures living on the ridgeline in the distances may once have been human…
20

A wagon sits, axles propped up on cinderblocks. Inside are hundreds of decaying dolls.
21

Cyborg soldier’s mechanical limbs are malfunctioning; they act without his intending.
22

Cyborg soldier’s mechanical limbs are malfunctioning; he kills for flesh replacements.
23

These elephants must have escaped from a zoo at some point long ago.
24

The bomb shelter is ruined, but the wine cellar attached to it is untouched & full.
25

Laboratory looks like it was close to repairing a GECK before everyone killed each other.
26

Laboratory looks like it was close to formulating FEV before everyone killed each other.
27

Roadside Barbeque. The sign on the building reads: St. Mary’s Orphanage.
28

Struggling farmer has seven daughters he must keep hidden from roving threats.
29

An ape in a suit of white armor with a golden helmet & a red, white & blue sigil.
30

The machine struggles, flipped on its back & unable to right itself.
31

This stretch of road is used in cut throat no holds barred armor car races.
32

The woman claims to be a vampire & seems invulnerable to bullets-- & drinks blood.
33

Scratching at a bug bite you hit something hard; there is a microchip embedded in you.
34

These colours can’t be natural; the landscape seems steeped in the abstract.
35

An orchard of fruit trees, completely untouched. Oddly, there are no animal sounds.
36

Hidden amongst the bones are small children, wearing skeletons as camouflage.
37

This pack of wild dogs has an alpha with metal legs, metal jaws, & an intelligent mind.
38

The collapsed ground allows access to a forgotten mass transit system…that still runs.
39

Acres of land covered with burnt scattered sepia photographs, source unknown.
40

This must have been a statue garden or monument, but all the heads have been removed.
41

A flickering computer terminal allows access to an oracle that answers questions.
42

Bank of howitzers has been painting in peace slogans & flower power signs.
43

If someone enters the suit of power armor it kidnaps them, & can’t be controlled.
44

Golf course being grazed by strange deer; the stag must have a hundred antlers!
45

The people of this town all have a strange, fishy look to them, & trade in gold coins.
46

A functioning water pipe; tax collectors demand barter before they insert the water chip.
47

Creaky old warbot stuck in a long-over battle; if the players humor it, it is harmless.
48

EARTHQUAKE! A faultline shifts & buildings topple, destabilizing local status quo.
49

Vapors make characters euphoric & lightheaded, harmless but very goofy.
50

Silver trails in the road. Following them brings you to giant snails. They are hungry.
51

Sheriff of nearly abandoned town is a woman dressing as a man, armed with laser pistol.
52

These corpses are covered in leather armor, silver skulls, museum quality knives. A cult?
53

Everyone in this pueblo town has a crystal (various colours) embedded in their forehead.
54

The animals in this empty farm seem unmutated, but have many scars, stitches, & casts.
55

Haunted wind farm. Tturbines still spinning mostly, but what causes the poltergeists?
56

Fleet of semi-trucks coming down the road. The drivers can’t be seen behind black glass.
57

Blocks of ramshackle row houses seemingly in the middle of nowhere.
58

Everyone in this teepee settlement is dressed in a plastic Halloween costume—why?
59

If you can win the bare-knuckle boxing match, you can save the young child.
60

Aircraft seems to have landed unharmed but cockpit is welded shut…from the inside.
61

The green man claims to have discovered how to live without food, just sunlight.
62

Cars abandoned on this highway are over grown with fungus; the spores irritate the eyes.
63

Little girl lives in the mansion all alone, says the “monsters under the bed” protect her.
64

The green man claims to be half-plant, wants to use FEV to make others like him.
65

Buzzing sounds can be heard for miles; giant bee hive has taken over city’s skyscrapers.
66

The surgeon in town will put eyes in the back of your head, literally, if you pay him.
67

Swordfighter is headed to Lost Vegas to play guitar & maybe become King.
68

Why this nomadic tribe has cut out their eyes is a question difficult to answer.
69

Domed shaped building is a space telescope; it is focused on the moon: you see buildings.
70

Gangsters in zoot suits want to hire muscle against gangsters in clown suits, & vice versa.
71

A foreign submarine. It seems to have been working recently, but is beached now.
72

Miles barbed wire, fence after fence. Concentric rings of defense with dull camera eyes.
73

The hatch in the ground says simply: VAULT 666
74

Salt crystals keep growing on your gear; they jam up the works & clog guns, ruin ammo.
75

These primitive have co-opted government ranks: the chief is the “General,” & so on.
76

This oil well must have been on fire since the very first days of the fall of mankind.
77

The ceiling has fallen & the chairs rotten away, but this movie theater otherwise works.
78

The 12 nuns in gas masks that run this castle must be convinced you deserve to be let in.
79

Far up in the sky, following the players, seem to be…blimps? UFOs? Or…sky whales?
80

Cannery is probably filled with non-perishable food, but also vicious black mutant crabs.
81

Hovertank sitting in the middle of the bridge; it has been covered in shiny gold paint.
82

Beautiful female folk singer super star is also the rough & tumble male in power armor.
83

The fruit growing on these trees is bioluminescent, pulsing & glowing.
84

All this flesh couldn’t come from one body…could it? The rotten carcass is huge.
85

The morse code signals are being beaten on drums in the distance,
86

The industrial robots still work in this factory, but what’s the thing that they are building?
87

On top a mesa there are seven homes covered in antennae, dishes, & solar panels.
88

They hunt with crossbows because they are silent. The first bolt has a note attached to it.
89

Only one of the statis chambers is unbroken, but the man inside it seems…perfect.
90

The flowers are silk; animals are animatronic. The people are robots. Are all of them?
91

A polygynous community; men fight to the death, the survivors keep harems.
92

A polyandrous community; women keep herds of men, selecting most fit sperm donors.
93

Cuckoo Clock Land. Handmade clocks of enormous size, over seen by…whom, exactly?
94

The hole in the ground seems infinite; the rusted iron jutting out of it could be climbed.
95

A song drifts on the air; circled wagons just around the bend hide dancing ghouls.
96

Their symbol is the rainbow, but it is the rainbow of an oil slick. The Sickboy Army.
97

Townsfolk tell you that a week before, odd men in black suits were asking about you.
98

Next appropriate character a chosen player sees is their One True Love. Do they die?
99

The Beast is part mutant, part machine; part animal, part robot. Can you hide from it?
100

Four Rangers have after a bounty on you. Names are Death, Famine, War & Pestilence.

God45

#PrayersForBahakan
alph0ns said:
Detta later mycket bra :gremsmile:

jag har dock en fraga till :gremsmile:
nar ni ger rp deras forsta vapen och utrustning hur bra grejer brukar ni ge? ett ungefarligt varde? eller ger ni dem bara nagot passande?
Jag ger dem ett primitivt vapen, ett "äventyrar kit" med vatten flaskor och rep och grejer, ett valfrit föremål som är mindre än en kylväska och inte ett vapen. Sedan rulalr alla en tärning, den som rulalr högst får ett higtech vapen med 13 patroner.

Jag gillar grupper som inte är helt jämna makt mässigt. Så om du inte räddar Kalle kan du ju ta hans gevär... Vad gör du? :gremlaugh:

Radioaktiv

Hero
Det här med paket är någon vi också kör på. Mycket mer praktiskt att köpa ett paket och anta att man har vissa saker, tält, metkrokar, elddon osv. än att behöva köpa varenda pryl för sig.

alph0ns_UBBT

Veteran
God45 said:
Jag ger dem ett primitivt vapen, ett "äventyrar kit" med vatten flaskor och rep och grejer, ett valfrit föremål som är mindre än en kylväska och inte ett vapen. Sedan rulalr alla en tärning, den som rulalr högst får ett higtech vapen med 13 patroner.

Jag gillar grupper som inte är helt jämna makt mässigt. Så om du inte räddar Kalle kan du ju ta hans gevär... Vad gör du? :gremlaugh:
jag det later faktiskt roligt forut har jag alltid sett till att alla har nagot halv bra (inga lasergivar men inte heller hemma byggen) for de jag spelar med brukar vara ganska avundssjuka och klaga nar nagon far nagot battre xD

alph0ns_UBBT

Veteran
Radioaktiv said:
Det här med paket är någon vi också kör på. Mycket mer praktiskt att köpa ett paket och anta att man har vissa saker, tält, metkrokar, elddon osv. än att behöva köpa varenda pryl för sig.
jo jag brukar kora med att alla har en vaska med vardagliga saker (vatten, rep, mindre kniv, m.m..)

God45

#PrayersForBahakan
Behöver du en större stad och några scenarion till den senare i kampanjen ger jag dig nu Ford city. En stad jag använde i en kampanj i ett annat postapokalyptiskt spel men som bör fungera bra i Mutant med. Mycket är stulit från andra ställen och bara ihopspikat på nya sätt. Godsmak ingår inte :gremwink:

Ford city

Staden ganska stor och central i de bördiga ruinerna av en stad från den gammla tiden. En sjö finns i närheten och det finns relativt gott om odlad mat. Det bor ungefär 30 tusen människor i staden. Ungefär 20 tusen av dem är mutanter. Det finns nästan tusen muterade djur och en handfull muterade planet.

Staden styrs av en regering under Kejsare Emirson och hans senat. Fred hålls i staden av det preatoriska gardet.

Det finns 3 större gäng, Sand piraterna, scientologerna och skådespelar Gillet (hallickar och horor).

Där finns kyrkan av den gyllene återfödelsen som vill återbygga civilisationen.

Där finns mentoid the magical. En trollkarl och hjärna i en burk som ofta betalar folk för att gå ut i ödemarken efter speciella föremål och han lär ut magi i utbyte för dessa föremål.

Scenarion

Broken Phalanx mr Bonaparte: Ford city anfalls av en ondskefull mäster taktiker vid namn Bonaparte, en Vårtsvins mutant som leder en arme av muterade grisar. De vill ta över staden och använda människorna som matreserv under deras fortsatta erövringar.

Debbi does the radioactive wastes: Skådespellargillets mäster regisör, mister Big Dong, ska spela in sitt mästervärk. En sexuell resa runt de mest fantastiska platserna i öknen. Han kommer behöva personal och vakter.

Human kebab hut: Ali "Cut your throat and drink your blood" Chengs kebab bod har fått klagomål och han behöver en ny källa av kött efter att han har blivit avslöjad med att stjäla lik från gravhögen. Hitta en ny källa av kött och få gratis mat för alltid!

Mutation machine wanted: Det finns ett labb ute i öknen drån den gyllene åldern. Hitta labbet och hämta Genmanipulerings maskinnen till kejsaren. Se upp så ni inte själva muters mer än ni redan är... Labbet vaktas av supermutanter, mutanter beståend av fem eller sex olika djur sammtidigt. De är galna och anfaller allt som rör sig.

Stop the truth for Lron: Scientologerna vill ha någon till att döda Guy Fawkes banditen som har gjort anfall mot deras möten med saker som "Fakta" och "Sanningen". Stoppa honom, permanent, för allas bästa.

The magical journeys of rapeface: Mentoid the magical will att ni spårar upp hans gammla rival, magikern rape face och stjäl hans formel för att resa till andra verkligheter.

They are not like me so they are evil: Ko kos Klan will att ni driver ut växt-mutanterna så att de slutar stjäla djur-mutanternas jobb.

alph0ns_UBBT

Veteran
God45 said:
Behöver du en större stad och några scenarion till den senare i kampanjen ger jag dig nu Ford city. En stad jag använde i en kampanj i ett annat postapokalyptiskt spel men som bör fungera bra i Mutant med. Mycket är stulit från andra ställen och bara ihopspikat på nya sätt. Godsmak ingår inte :gremwink:
Mycket bra detta kommer jag absolut anvanda om inte denna spelomgang sa nasta!! tusen tack!

sakara

Veteran
Inte för att låta som eletist men hur tänke du att en nybörjargrupp ska ta ihjäl en lomur eller storskövlarsvin?

Svinet och resten går väll visserligen at lura i fälor, utmanövrera tänka sig runt.

Men en stor kisse som har möjligheten att gömma sig i omma luften (65%) eller i buskarna (119+65%) samten grundchans på 170% på sina attacker.

I övrigt låter de du skrevsom ett väldigt bra sätt att börja som nybörjare i mutant. Specieltom man ska fokusera på vildmarken/zonerna.

Anarchclown

Swashbuckler
Alltså. Det beror väl på. De kan ju ha kol på den om den anfaller dem. De har nog desto svårare att försöka jaga rätt på den om den gömmer sig.

Det mesta går att ha ihjäl med rätt grupp. Vi hade någon med Sonarattack när vi dödade en Ekoxe med nybörjarkaraktärer på Repetikon. Den fick så lite i sina värden att ingen ens tog skada tror jag.

quisling

Warrior
Underskatta inte ett möte med ärghanar som stämningssättare. Allt som behövs är något för dem att kalasa på; en rostig rest av en gammal mast eller kanske en modernare men övergiven väderkvarn eller heliografstation. Sedan kan rp snubbla fram genom småregnet och se de svävande rackarna. Ingen större fara för rp, men inte heller så lätt att göra slut på ärghanarna om man inte vill slösa dyrbara kulor och krut. En träff med (forntida) ruiner, mutantiga monster och lite tärningsrullande avslutas så med alla resenärers favoritkrubb: ärg-i-panna. Mumma! En bra dag för rp.

Radioaktiv

Hero
I snitt så rör man sig inte ute i zonen/vildmarken utan tillräcklig rustning och tillräckligt bra vapen.

För övrigt så skrev jag att jag undrade hur stor hans grupp var, och att man klarar olika mycket beroende på utrustning. Och jag tror inte heller att trådstartaren har svårt att modda saker mer än någon annan om det behövs.

Exempel: Man vill ha med en lomur, men vet att rp inte klarar den i det skick de är nu. Man kan då till exempel göra den halt och ge den feta minus i smi. Så himla svårt är det inte.

Intressant att du reagerade på det men inte detta:

Just saying.