Nekromanti Mutant UA - Mutation Flygförmåga

juulstrup

Veteran
Ska göra en karaktär till Mutant och valde ett Muterat Djur: Kråka som då givetvis har Vingar (nivå 2) som mutation.

Vad som jag funderade på var att mutationen ger en ny färdighet Flyga/Glidflyga; är detta ett slag man måste klara för att få lyfta från marken eller är det mer i kategorin som t ex Rida, dvs inget slag förrän det genomförs specialmanövrar och dyker upp hinder. Och ifall det är det tidigare svaret, hur ofta slår man flyga-slaget när man är i luften?

Tack på förhand

Bolongo

Herr Doktor
Har ingen aning om vad konstruktörerna tänkt sig, men den andra varianten är den enda som låter rimlig för mig.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bolongo said:
Har ingen aning om vad konstruktörerna tänkt sig, men den andra varianten är den enda som låter rimlig för mig.
Samma här. Jag har för mig av spelgruppen jag är med i och spelar mutant kör med att man behöver inte slå för att flyga, däremot behöver man slå för det så fort man vill göra något annat än att flyga, skjuta från luften eller sånna saker. Lyckas inte slaget så har man fullt sjå med att hålla sig i luften eller så kämpar man mot sidvindarna.

slanfan

Hero
Johnnii said:
som t ex Rida, dvs inget slag förrän det genomförs specialmanövrar och dyker upp hinder.
Det andra alternativet måste vara det som stämmer. Annars är mutationen ett självmord. Givetvis är den otydligt formulerad i boken :gremwink:

Bolongo

Herr Doktor
En av grundreglerna som borde finnas i alla rollspel är:
"Slå bara tärningar om det kan leda till något intressant."

Många regelböcker har med någon variant på detta, och det känns som om det blivit bättre på senare år, men egentligen borde alla spelare ha den i bakhuvudet ändå.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bolongo said:
Äsch, det är roligt att slå tärningar!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Rymdhamster said:
Bolongo said:
Äsch, det är roligt att slå tärningar!
Nej.

Heja Bolongo!

(Kram på dig Rymdhamster! :gremwink: )

hakanlo

Hero
Det som för mig känns kanske mest i linje med M:UA är att låta färdigheten flyga Begränsa andra färdigheter när man an änder dem under flygande. Begränsa beskrivs i reglerna, men ett exempel: Person A är flygande mutand (muterad fladdermus vore koolt, med sonar också förstås) med Flyga 50% och Skjuta 60%. När det är strid och A flyger runt och skjuter, har hen 50% eftersom värdetbegränsas.

Givetvis slår man inte för att flyga runt i största allmänhet. Vill man göra en looping kanske man slår direkt för flyga, där fummel kanske innebär att man krockar med ett träd eller gör bort dig eller något. Men inte att man rätt och slätt dimper i backen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hakanlo said:
Det som för mig känns kanske mest i linje med M:UA är att låta färdigheten flyga Begränsa andra färdigheter när man an änder dem under flygande. Begränsa beskrivs i reglerna, men ett exempel: Person A är flygande mutand (muterad fladdermus vore koolt, med sonar också förstås) med Flyga 50% och Skjuta 60%. När det är strid och A flyger runt och skjuter, har hen 50% eftersom värdetbegränsas.

Givetvis slår man inte för att flyga runt i största allmänhet. Vill man göra en looping kanske man slår direkt för flyga, där fummel kanske innebär att man krockar med ett träd eller gör bort dig eller något. Men inte att man rätt och slätt dimper i backen.
Det här tycker jag verkligen var en skitbra lösning! Tar egentligen helt bort behovet av att slå för att flyga, men den har ändå en klart märkbar effekt som känns riktigt vettig.