Regelmässigt är mitt förslag att hantera färdigheter på samma sätt som för robotar: personen får valfritt ta 10 st färdigheter som räknas som Naturliga färdigheter för att spegla deras tidigare sysselsättning innan katastrofen, resten räknas som Tränade. Talanger blir svårare att hantera, eftersom de ofta relaterar till IMM:s sociala position och anseende. Men det finns ändå några som skulle passa, tex Strateg (Spelarboken), Egendom m.fl.
Fluffmässigt så...är nedfrysta människor i princip icke-existerande i det officiella materialet. Det hindrar så klart inte er i din kampanj att använda det konceptet. Men du kommer inte att få någon hjälp av de tryckta materialet. Vad jag känner till och kommer ihåg fanns det heller inga husregler för att hantera NFM. Men som sagt, regelmässigt jag skulle nog hantera dem som Robotar. Dvs väldigt kompetenta inom sitt begränsade område, men i övrigt kuriösa individer i en värld de inte längre kan känna igen.
PS. Det finns någon enstaka Mutant-tråd på
Fria Ligans forum, om du är intresserad. De har/håller på att försöka rädda materialet från gamla Järnringen-forumet, men får dålig respons av de tidigare Järnringenmedlemmarna. Du kan också besöka den senaste uppdateringen av forumet på Webarchive, gjord i aug 2010. Den finns
här.