Nekromanti Mutant UA - RBT frågor

ktccd

Veteran
Hejsan, jag stötte på ett lite störande mönster när jag spelledde Mutant UA, nämnligen att alla som spelade RBT hade ganska platta karaktärer.

Om det var någon form av stridsrobot, så var de i princip mördarmaskiner, men i allt de gjorde så kändes det väldigt enformigt, men de försvarade sig alltid med att de spelade ju robotar... och robotar är inte kända för något stort djup, om de inte hade till exempel beta/alpha personlighet.

Men dock kunde jag sympatisera lite med dem, då jag skulle också tveka inför att införskaffa dem optionerna, då jag kunde istället spenderat mina SP på optioner som är mer praktiska.

Visst, ibland vill man ju rollspela ett koncept, och då skaffar man ju vilka opraktiska, roliga optioner man vill, bara för att få ha sitt fina koncept... Men jag vet inte hur man kan motivera dem att skaffa personlighets optioner, om de inte nu spelar just en socialt baserad karaktär...

God45

#PrayersForBahakan
Ge dem de där personlighets chipen gratis! :gremsmile:

Problemet är löst! Nästa :gremsmile:

ktccd

Veteran
Hmm... det förstås... Tänkte jag inte på XD. Brukar undvika sådant, så inte de som inte spelar RBT ska klaga... men å andra sidan, så har de ju personlighet medfött (Och de flesta föredrar att inte sova med känslokalla mördarmaskiner på vakt) ^^.

God45

#PrayersForBahakan
Vill du balansera det lite ge dem en defekt personlighet att börja med om de inte köper Beta personligheten.

Jag föreslår HK-47:s personlighet som standard :gremlaugh:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Vg1gTas7OAA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Vg1gTas7OAA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

God45

#PrayersForBahakan
Laowai said:
Fast det är ju KUL!

Ge dem marvins personlighet istället. De är deprimerade. alltid.
Det är för ondskefult XD

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det verkar som att väldigt många spelgrupper har problem med att robotar har en tendens att bli ganska platta _även_ när de börjar med beta- eller alfapersonlighet. Det är lustigt, men även folk jag har spelat med som varit väldigt bra på både karaktärsgestaltning och karaktärsutveckling har haft problem med att göra robotrollpersoner som varit intressanta och roliga att spela med i det långa loppet. Oftast håller de i några spelmöten, sedan börjar de kännas rätt enformiga.

Jag tycker att åtminstånde en beta-personlighet är självklart för en rollperson. Som SL skulle jag antingen tvinga alla robotspelare att köpa den eller så skulle jag ge dem den gratis.

För att göra en intressant robotkaraktär tror jag att det är extra viktigt att ge karaktären ett långsiktigt mål att arbeta emot. Jag tror också att det hjälper om robotens forna huvudsyssla inte är dess nyvarande huvudsyssla. Exempelvis en robot som byggdes för att vara racerförare har inte längre tillgång till någon racerbil och fungerar därför i första hand som en mekaniker eller vagnsförare, men applicerar sin forna personlighet på den nya sysslan:

"jajjamensan, jag ska bara få fart på ulkarna och sen så bränner vi gummi!"'

"Hej vad det går! Bara jag kommer igång så ska jag axa järnet och få lite fason på det här gångjärnet"

Om man vill göra någon form av stridsrobot bör man, i min mening, fundera mycket på vilken slags stridsrobot man varit och bygga mycket på det. Var roboten en ren soldatrobot? Släng in mycket militära referenser:

"Ja, kapten!"
"Bekräftat, kapten!"
"Vafalls? Ordervägran? Ska jag avrätta honom, kapten?"

Var roboten någon slags vaktrobot:

"Stå still, kräk, och bered er på att bli dömda!"
"Du trodde att du kunde komma undan mig, lagbrytare?"
"Stöld av vägskyltar är straffbart med böter eller upp till tre veckor i finkan!"

Jobba mycket med djupet i bakgrunden, och applicera detta. Det är mycket viktigare med robotar än med människor! Fundera också på vilket sätt robotens inprogramerade känslor från en försvunnen värld kan krocka med mutants nutid! Där har man lite karaktärsegenskaper att hämta!

ktccd

Veteran
Väldigt bra tips där, tackar tackar ^^. F*n, nu blev jag lite sugen på att spela en robot XD.
(Men den gruppen jag rollspelar med just nu spelar DnD 3.5 i en väldigt rolig kampanj XD.)

God45

#PrayersForBahakan
Om din karaktär råkar ut för en olycka och avlider kan du alltid spela en Warforged som är en magisk fantasy robot :gremlaugh:

De blir ännu coolare om man spelar en sorcerer:

Men kanske inte en Soulknife...

Botulf

Hero
Efter att ha sett filmen 9 blev jag väldigt sugen på att spela en MU:A kampanj med bara robotar som just vaknat upp i en gammal enklav. Alla med Alfapersonlighet-optionen men helt utan någon förutbestämd identitet och sedan se hur saker och ting utvecklar sig.

daflum

Veteran
Det finns verkligen ett problem där med robotar. De flesta jag stött på är just de som föreslagits i tråden, antingen en HK eller en Marvin så de är lite done, även om det inte stoppar någon från att göra en likväl.

Kan dock lägga till några till RBT jag stött på eller hört andra köra.

Greven av kaffe: en gammal kaffeautomat som det slagit slint i och ja tror han är aristrokrat.

OKQ8: En robot med mycket begränsat ordförråd, vill tanka saker samt hitta hem till sin bensinstation igen.

Mr bushido: var innan katastrofen en robot som spelade henchmen i samuraifilmer men än en gång slog saker slint och nu tror den att den är just hjälten.

Så ja sammanfattningsvis så kanske jag ändå har tipset att tänka på vad roboten var innan katastrofen och sedan låta den slå slint på något sätt, detta är dock för de som föredrar det hela lite mer komiskt än dark and edgy. I sådana är det nog att satsa på att spela på melankolin att vara ensam kvar när alla andra är borta, även en robot utan någon personlighetsuppgradering bör ha någon sorts prägel från sin närmaste.

w176

Förlorad dotter
Den coolaste roboten jag hört talas om var i min lillebrors rollspelsgrupp.

En special effekt robot från en filmstudio. Som spelade stämmningsmusik i bakgrunden på alla scener. Gick zonfarar gänget så spelade den walking-scene music, som i Reservoir Dogs. Var det spännade spelade dne spännade filmmusik. Och smög dom spelade den smyg-musik. Slogs dom var det självklart till stridsmusik.

Den hade cokså fantastiska färdigheter som att tala med domedagsröst, ljudeffekter, rökeffekter och skrämmande mördarlasrar. Som dock var ofarliga.

Roboten levde i övertyglsen att det var en filminspelning. Personligheten pedlade mellan vad för roller den trodde skulle spela samt "normalpersonligheten" som hjälpsam filmrobot.

Gillar!

Kan avslöja att Ligan klurar på en lite liknande idé för tillfället... det lär dröja ett tag innan det är något som släpps, men ändå... :gremsmile: