Kan svara
Följande är baserat på ungefär en timmes samvaro med regelboken. Jag har sedan ryckts iväg från den och sitter nu i en datasal på universitetet. Återupptar bekantskapen ikväll och skriver en mer utförlig recension när jag har tid.
Det ser ganska trevligt ut, ungefär vad jag förväntade mig. Naturligtvis är det fantastiskt mycket bättre än den ursprungliga lila boxen, men det rollspel som publiceras idag och inte är det borde skämmas. (OBS! Jag menar att rollspelsutvecklingen har gått framåt, inte att Mutant var ett dåligt spel på sin tid.) Det var lite tunnare än jag hoppats på, men verkar innehålla allt som man kan begära av en regelbok. Illustrationerna är stämningsfulla och motiven är bra valda, men en del av dem är något suddiga. Texten innehåller en del småmissar, men inga stora katastrofer. Reglerna (så långt jag hunnit läsa) är enkla och påminner mest om den första upplagan. Tyvärr innebär det att rollpersonerna blir ena riktiga sopor när de börjar äventyra, men det får man leva med. De var ännu större sopor i första upplagan. Möjligheten att välja mellan slump och beslut när man skapar en rollperson är trevligt.
Sammanfattning: Det ser lovande ut hittills. Jag ser fram mot att läsa klart det och att spela det.
/tobias