[Mutant] Vad kostar kol?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,789
Location
Ereb Altor
Kikar på ångfartyg odyl och inser att det är rätt stora mängder kol som krävs (flera ton) för att driva dem framåt.

Så två frågor;

1) Vad bör kol kosta?
2) Kan det finnas "kraftkol" som brinner betydligt mer effektivt? Vad är isf hemligheten?

Jag har en siffra som säger att Timmer kostar 100kr/ton (Österhavets otämjda riken) men osäker på om den kostnaden är rimlig.

Typisk dagslön för knegare är 1-2kr/dag.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,387
Location
Stockholm
Jag har en siffra som säger att Timmer kostar 100kr/ton (Österhavets otämjda riken) men osäker på om den kostnaden är rimlig.
100kr för ett ton känns egentligen lite lågt med tanke på allt jobb som ligger bakom, men man får ju sällan betalt för vad saker är egentligt värda.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,109
Location
Umeå
Jag har en siffra som säger att Timmer kostar 100kr/ton (Österhavets otämjda riken) men osäker på om den kostnaden är rimlig.

Typisk dagslön för knegare är 1-2kr/dag.
Det här låter generellt inte rimligt. Ett ton timmer är inte så många stockar som man tror. Om de ska köpa ved att värma huset med så behöver de kanske 5 m3 per år (jag kanske tänker lite för moderna pannor och hus nu, skulle gärna ha historiska källor, men det borde handla om att förbrukningen är högre i så fall) beroende på var man bor och hur bekvämt man vill ha det.
Det är typ 10 ton ved per år och skulle i timmer kosta 1000kr/år. Alltså 136% av årslönen.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,718
Vad finns annars att jämföra med prismässigt
Knegare är väl inte de som är tänkta att köpa timmer, de samlar väl nedfallna kvistar, övergivna trälådor och annan brännbar bråte som kan eldas.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,789
Location
Ereb Altor
Det här låter generellt inte rimligt. Ett ton timmer är inte så många stockar som man tror. Om de ska köpa ved att värma huset med så behöver de kanske 5 m3 per år (jag kanske tänker lite för moderna pannor och hus nu, skulle gärna ha historiska källor, men det borde handla om att förbrukningen är högre i så fall) beroende på var man bor och hur bekvämt man vill ha det.
Det är typ 10 ton ved per år och skulle i timmer kosta 1000kr/år. Alltså 136% av årslönen.
Det ska nog avse sågat timmer och inte ved för hushållsbehov.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,789
Location
Ereb Altor
Vad finns annars att jämföra med prismässigt
Knegare är väl inte de som är tänkta att köpa timmer, de samlar väl nedfallna kvistar, övergivna trälådor och annan brännbar bråte som kan eldas.
Nej, det var enbart för kontext. En liten segelbåt kostar 500kr och ett stort segelfartyg kostar 8000kr. Men då är det ju en stor andel arbetskostnad inblandad.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,789
Location
Ereb Altor
Kolmilarna ska väl också leva? Kanske att träkol gjort på trä och köttros kan brinna bättre?
Ja, kol är inte min starka sida. Men jag tänker att man borde kunna kika på industrialismens kolframställning och då var ju stenkol, som jag har fattat det, grejen som gjorden den möjlig. Kolmilare är såklart en viktig del av Mutants utmarkssamhällen och har en given plats, men frågan är om de kan försörja en ångbåtsflotta?

Rosenkol är givet!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,841
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
En kolare som milar 1 ton timmer/ved får ut 2,142 kubik (300kg) kol, vilket tar ungefär mindre än tre dygn att ordna (huggning och transport oräknat).

Om dagslönen är 2kr om dagen så är kolets (kolarens) arbetsinsats värd ca 1,8 öre per kg. (alltså vad denne säljer det för). ≈ 18kr per ton.

En halvstor mila ger ca 921 kg kol.

Transporteras kolet över land så räkna med att det helst inte ska transporteras mer än 2-3 mil ... menlängs vatten eller mer stötdämpad transport än jag räknat med ... mycket mycket längre.

Har ingen bra timlön för skogshuggare (har bara siffror för yxa, inte maskin).
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,789
Location
Ereb Altor
En kolare som milar 1 ton timmer/ved får ut 2,142 kubik (300kg) kol, vilket tar ungefär mindre än tre dygn att ordna (huggning och transport oräknat).

Om dagslönen är 2kr om dagen så är kolets (kolarens) arbetsinsats värd ca 1,8 öre per kg. (alltså vad denne säljer det för).
Transporteras kolet över land så räkna med att det helst inte ska transporteras mer än 2-3 mil ... menlängs vatten eller mer stötdämpad transport än jag räknat med ... mycket mycket längre.

Har ingen bra timlön för skogshuggare (har bara siffror för yxa, inte maskin).
Så 150-200kr/ton?

Färdbar älv finnes där timmer kan skeppas till Hindenburg.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,841
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Kolaren säljer det för 1,8öre per kg, transportören säljer det nog för tredubbla. ... eller vilket pris du nu tycker funkar. Gissar att det fortfarande är 100 öre per krona?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,718
Nej, det var enbart för kontext. En liten segelbåt kostar 500kr och ett stort segelfartyg kostar 8000kr. Men då är det ju en stor andel arbetskostnad inblandad.
Mitt svar om knegarens lön var mer i relation till hur stor del av lönen som måste läggas på uppvärmningen, så inte tänkt som att ifrågasätta varför du hade med det i OP.

En brist i många spel tycker jag är relationen mellan olika kostnader därav min fråga om andra kostnader.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,109
Location
Umeå
Bara att höja grundlönen i modellen (om man inte vill laborera med risktillägg).
Tror det blir marknadslönen som styr.

"Bor du här så får du räkna med att död är en av riskerna med att leva..."
 
Top