[Mutant] Vad kostar kol?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,946
Location
Ereb Altor
Mitt svar om knegarens lön var mer i relation till hur stor del av lönen som måste läggas på uppvärmningen, så inte tänkt som att ifrågasätta varför du hade med det i OP.

En brist i många spel tycker jag är relationen mellan olika kostnader därav min fråga om andra kostnader.
Jag håller helt med. Därför försöker jag alltid tänka på sånt här.

Men jag tror jag är hemma 3-400kr/ton känns rimligt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,085
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Tror det blir marknadslönen som styr.

"Bor du här så får du räkna med att död är en av riskerna med att leva..."
Det är grundvärdet som räknades ut utifrån grundlönen. Grundlönen (aka marknadslönen) ger värdet. Men det säger mindre om marknadsvärdet längre ner strömmen, ju längre från källan desto dyrare givetvis ...


...men nu är jag och gräver i beräkningar trots att jag inte skulle det i sommar :)
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
744
Location
Uppsala
Hörde någonstans att det gick åt en hiseklig mängd träkol till järnbruken i Sverige under 1800 talet. Siffran jag fick höra var att järnhyttan på ett dygn konsumerade en mängd kol som en kolmila kunde producera på ett år...

Om man tänker likande för mutantSkandinavien så kan man väl tänka att det finns färre järnbruk och fler ångbåtar. Och många Kolmilare
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,547
Location
Ludvika
En brist i många spel tycker jag är relationen mellan olika kostnader därav min fråga om andra kostnader.
Sen ska man väl komma ihåg också att de knegarna inte behöver ha det lika "bra" som en knegare idag.

Svaret kanske är att de inte har råd med kol för en hel vinter. De kanske knappt har råd med tre mål mat om dagen, eller ens två. Kanske inte ens ett mål vissa dagar.

Plus så klart att de kanske inte bor ensamma, utan kan dela på vissa kostnader.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,085
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag skulle nog ha en dagslön på 4-5kr i den här världen, för dagsverkare och knegare långt ner i löneskalan.

Då skulle en skogshuggarlön vara runt 4 och vedhuggares 2, kolaren, 4-5 och det skulle vara lättare att räkna på andra nuffror. Men nu är det hälften och mindre än hälften i alla nämnda fallen.
 
Top