Nekromanti Mutant vs. Mutant Chronicles

Cybot

Mest spelbar
Men du är ju en person som heter Han..[ANT]

....Så särkilt normal är du icke!!!/images/icons/devil.gif

LeJonklev

Swordsman
De flesta kanske spelade/spelar det på det sättet men det innebär väl inte att det är det enda sättet? Och att döma ut ett spel bara därför att andra spelar det på ett sätt som man själv inte uppskattar är ganska korkat. eller du är en sån som måste följa strömmen?

Johan

Storuggla

Champion
Storuggla spelar MC utan boffer också! [NT]

Har till och med satt stopp för vapeninnehav!

Storuggla, Luna-Noir

Storuggla

Champion
MC gäng?

Hammre? Eh? Va? Nä, alltså, jag har satt stopp för att konka runt på automatkarbiner och stridsrustningar. Som max kan de köpa in var sin pistol och skottsäker trenchcoat. Och jag räknar hammare som verktyg, inte vapen. Oftast.
Sen leker de detektiver på Luna , i El Dorado eller i Hindeburg. Det rockar.

Storuggla, alla bär hatt

Hells Angels?

Om du bara visste hur mycket man kunde hamra in i skallen på någon...
Fast vi spelade nog inte MC så där värst mycket ändå, det har mer varit Fantasy som gäller för oss, fast ingen av oss har hammare där heller. /images/icons/hairy.gif Men inte skottsäkra trenchcoater heller, då dylika vapen är ickeexisterande. Vårt arbete just nu går ut på att erövra Torsborg....

Cybot

Mest spelbar
Jag DÖMER INTE UT NÅGOT!![NT]

Jag bara säger som det är:

FAKTA 1= de flesta spelade MC som ett boffer spel.
FAKTA 2= MC verkar byggt för att spela bofferspel(Vapen sektionen tog ju upp halve boken!!! Och reglerna för strid tog up 25% av resten! Och det sista som var kvar beskrev olika anledningar att börja skjuta folk!!).
FAKTA 3= MCs officella äventyr var bofferspel.
FAKTA 4= Det är inget fel med bofferspel.

Har jag sagt något annat så att din elitistlob skickade signaler up till ditt tal-centrum att börja slänga ut sig förolämpningar?

Rickard

Urverk speldesign
Sant! [NT]

"MC verkar byggt för att spela bofferspel"
Detta var precis det min spelledare i MC sade.. Eller njaae.. inte exakt då men han har att spelet är vapenfixerat och att de är gjort för att man ska skjuta..

"Har jag sagt något annat så att din elitistlob skickade signaler up till ditt tal-centrum att börja slänga ut sig förolämpningar?"
Aja baja.. Det här var väl lite onödigt..? Du behöver väl ändå inte hetsa upp dig? /images/icons/smile.gif Missförstånd (att [color:blue]LeJonklev</font color=blue> trodde du menade något annat) händer rätt lätt här på forumet..

~Kanske skulle passa som moderator då [color:448800]Han</font color=448800> rätt ofta brukar länka till andra trådar och försöka härta ner vilda diskussioner (t.ex. Rising vs Krille (eller Krille vs Rising, what ever))

LeJonklev

Swordsman
Re: Jag DÖMER INTE UT NÅGOT!![NT]

Har jag sagt något annat så att din elitistlob skickade signaler up till ditt tal-centrum att börja slänga ut sig förolämpningar?

Uppenbarligen. Och det måste ha varit något riktigt gravt för min elitistlob är inte särskilt utvecklad.

Dessutom missförstår du mig uppebarligen bäst du vill. Min poäng var att det är korkat att säga att MC är ett bofferspel per definiton. Du och alla andra som dömer det på det sättet går miste om ett sjuhelsikes skräck/thriller/agent -spel.

Johan

entomophobiac

Low Prep High Play
Mutant (mitten av 1980):
Vad som i folkmun blivit Gamla Mutant är ett post-apokalyptiskt rollspel där världen kollapsade och mer eller mindre slogs tillbaka till stenåldern. Påtagligt inspirerat av Amerikanska Gamma World så är dock detta Mutant mycket charmigare, med en blandning av fysiska och psykiska mutationer, strålpistoler och flintlåsvapen.

Bland många anses det vara den givna Svenska klassikern, tillsammans med Drakar och Demoner. Inte helt orimligt med tanke på att de var de två första Svenska komersiella rollspelen av sina kategorier.

Mutant (början av 1990):
Nya Mutant är ett futuristiskt rollspel med en säreget mörk prägel. I ett högteknologiskt Europa är korporationsgirighet, maktfullkomlighet och pengar de drivande krafterna. Rollpersonerna är de individer som oftast tar hand om skitgörat. (Ett lite förfinat "ni sitter på en bar..." koncept, kanske?)

Mutant R•y•m•d:
Det här spelet blandar friskt mellan ett våldsorienterat Nya Mutant och ett nästan påtagligt mörker av Kult magnitud som hotar att förgöra universum. Spelet är, enligt mig, det bästa i produktlinjen, även om det verkligen inte uppnår den nostalgi som förknippas med Gamla Mutant.

Mutant Chronicles:
En uppsnyggad och nedtonad variant av R•y•m•d, som lutar mer åt actionfilmshållet än något annat. Här handlar det mer om de egentliga striderna mellan mörkret och mänskligheten än den korruption som mörkret för med sig.

Fördelen är tilläggsmaterialet och, tillsammans med R•y•m•ds kampanjmaterial, så anser jag att Chronicles är bland de bättre Svenska rollspelstitlarna.

Inte för att jag spelat det de senaste fem åren, men det var detta spel jag växte upp med (efter Gamla Mutant) - så jag kan ju inte smutskasta det...

Cybot

Mest spelbar
*sänder mer signaler till Lejonklevs elitistlob*

Och på vilket sätt är MC olikt alla andra Futuristiska Megacorp spel? Visst, det är kul att spela ett MC thrilleräventyr men jag känner att reglerna börjar gnissla en aning om man ska spela det på det sättet..speciellt i episka kampanjer. Det finns regler som är mer utvecklade för den typen av spelande.

Staffan

Myrmidon
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Nya Mutant är ett futuristiskt rollspel med en säreget mörk prägel.

<hr></blockquote>

Inte så säreget egentligen... ganska standardiserad cyberpunk.

Rickard

Urverk speldesign
I MC så är jorden övergiven och allt därnere är dött.. Vad de inte vet om så finns det liv där nere och det är det Mutant handlar om..

~Det enligt vad [color:448800]Han</font color=448800>s spelledare i MC sade till honom en gång i tiden

LeJonklev

Swordsman
*Cybot missar målet fullständigt...*

Japp det finns bättre regler men fan ingen spelvärld som är bättre.

Johan

Cybot

Mest spelbar
*använder målsökande vapen*

Det är nog en smaksak....grundelementen finns i MÅNGA spel.

Religös/Inkvisitions aktig auktoritet, Mega-företag samt en styck infiltrerande ondska med kultister, mini-demoner och hela fadderullan.

Grundkoncepten är knappast unika, sen är det(som alltid) upp till spelledaren att fylla i och göra det gångbart.

Kort sagt. IMHO så är MC ett medelbra spel för thrillers och punk aktiga spel, medans det för Sci-fi boffer är i toppklass.

LeJonklev

Swordsman
*kontrar med kraftsköld*

Nå jag tycker det är i toppklass oavsett avd man ska spela och även om konceptet inte är helt nytt (vad är egentligen?) så är det ändå fantiskt väl utfört.

Johan

entomophobiac

Low Prep High Play
Faktiskt inte. Jorden totalförstördes av krigen mellan megakorparna och övergavs. Endast de som inte var av "värde" för korporationerna lämnades kvar att leva genom de 1500 år som gått i MC efter det att jorden lämnades.

Men jorden har också utvecklats och folkslagen som lever där har sina egna motiveringar och möjligheter. Särskilt som mörkret, inte förän helt nyligen, börjat nästla sig in i deras system.

Detta är min beskrivning av Dark Eden, som är vad som, i MC, försiggår på jorden. Nya Mutant är snarare samhället innan korporationerna blev starka nog att direkt kunna strida över jordens resurser.

entomophobiac

Low Prep High Play
Inte så säreget egentligen... ganska standardiserad cyberpunk.

Inte direkt. Det säregna är paralellerna till Kult, med mörker, nefariter och annat otyg. Sedan är inte direkt tyngdpunkten lagd på striden mot korporationerna - snarare tvärtom. Politiken, konflikterna och egentligen det mesta övriga - som den svaga tonen av retrofuturism - gör konceptet Mutant Chronicles till något väldigt unikt.

Tyvärr är det lite för komersialliserat och betonat på små element, som striderna mellan gott och ont, istället för de mer sociala aspekterna. Aspekter som jag försökte använda mig mer av när jag spelade spelet.

Relationen till Imperial från de andra korparna, konflikter mellan de kätterska kulterna, korruptionen i Kartellen och andra, småskaliga, konflikter var vad jag alltid hade störst behållning av.

Storuggla

Champion
Oooh! Oooh! *hoppar av glädje*

Titta! Titta! TITTA! En snubbe som lirar MC nästan precis som jag gör! Det är ju nästan läskigt! jag trodde jag var ensam och så ser man detta, en tjomme som lirar MC på ett fint och underbart sätt... ^_^
Det är ju så att man blir helt varm inombords.

Storuggla, uppåt

Rickard

Urverk speldesign
"Faktiskt inte. Jorden totalförstördes av krigen mellan megakorparna och övergavs."
Låter som om det skulle kunna bli den värld som Mutant utspelar sig i..

"Detta är min beskrivning av Dark Eden,"
Så det står inte i regelböckerna utan är något du hittat på? Jag hänger inte med riktigt.. Särskilt när du tar upp "Nya Mutant är snarare samhället..." eftersom jag aldrig nämnt Mutant 2090 (Nya Mutant)..

~Det enda Mutant [color:448800]Han</font color=448800> har läst igenom är 2090