Mutant (mitten av 1980):
Vad som i folkmun blivit Gamla Mutant är ett post-apokalyptiskt rollspel där världen kollapsade och mer eller mindre slogs tillbaka till stenåldern. Påtagligt inspirerat av Amerikanska Gamma World så är dock detta Mutant mycket charmigare, med en blandning av fysiska och psykiska mutationer, strålpistoler och flintlåsvapen.
Bland många anses det vara den givna Svenska klassikern, tillsammans med Drakar och Demoner. Inte helt orimligt med tanke på att de var de två första Svenska komersiella rollspelen av sina kategorier.
Mutant (början av 1990):
Nya Mutant är ett futuristiskt rollspel med en säreget mörk prägel. I ett högteknologiskt Europa är korporationsgirighet, maktfullkomlighet och pengar de drivande krafterna. Rollpersonerna är de individer som oftast tar hand om skitgörat. (Ett lite förfinat "ni sitter på en bar..." koncept, kanske?)
Mutant R•y•m•d:
Det här spelet blandar friskt mellan ett våldsorienterat Nya Mutant och ett nästan påtagligt mörker av Kult magnitud som hotar att förgöra universum. Spelet är, enligt mig, det bästa i produktlinjen, även om det verkligen inte uppnår den nostalgi som förknippas med Gamla Mutant.
Mutant Chronicles:
En uppsnyggad och nedtonad variant av R•y•m•d, som lutar mer åt actionfilmshållet än något annat. Här handlar det mer om de egentliga striderna mellan mörkret och mänskligheten än den korruption som mörkret för med sig.
Fördelen är tilläggsmaterialet och, tillsammans med R•y•m•ds kampanjmaterial, så anser jag att Chronicles är bland de bättre Svenska rollspelstitlarna.
Inte för att jag spelat det de senaste fem åren, men det var detta spel jag växte upp med (efter Gamla Mutant) - så jag kan ju inte smutskasta det...