Nekromanti mutant

Tamagotchi tiM

Veteran
Mutant är ett riktigt bra rollspel, en av min favossar. men det e en grej som jag stör mig på är att man kan undvika hur lätt som helst... t.ex. om man lägger 80 poäng på undvika så¨.. så e man rättare sagt rätt odödlig... och om en fiende lägger en spray med skott så blir det nästan helt klart att man överlever.... men det gänget jag spelar med har vi bestämt att man får inte ha mer än 50 % undvika.... bzz bzz

Staffan

Myrmidon
Versioner

Med tanke på att Mutant finns i upp till sex versioner (beroende på hur man räknar) kan det vara idé att specificera vilket man menar lite mer än bara "Mutant". De versioner som finns är Ur-Mutant (från 1983 eller 1984, post-apokalyptiskt rollspel med muterade djur), Mutant 2 (expansion till Ur-Mutant, mer avancerade regler, mer världsbeskrivning med fokus på Pyrisamfundet/Skandinavien med omnejd), "Nya" Mutant/Mutant 2090 (Cyberpunk/Dark Future, stora fetestäder, cybernetik), Mutant R.Y.M.D. (Mutant 2090 i rymden med lite skum ondska någonstans), Mutant Chronicles (R.Y.M.D. på steroider, jättestora axelskydd) samt den nyaste upplagan av Mutant som mest är en tillbakagång till Ur-Mutant (fast med nytt regelsystem som jag förstått saken).

Re: Shh!

Förvisso. Men emellanåt ganska så viktiga sådana... Mutant, Mutant 2 och M:UA (Mutant, Undergångens Arvtagare, det senaste i serien) är relativt lika varandra, medans de andra skiljer sig en del, har jag för mig..

Eksem

Champion
Men det är väl rätt dyrt att komma upp i de nivåerna i Mutant? Eller har jag fel nu? Nåja, låt säga att någon har 80% i Undvika, statistisk sett om personen har motståndare med 66% i sina vapen så träffar ändå vart åttonde skott. Låt oss sedan säga att personen med 80% i Undvika har fyra motståndare, då träffas han av ett skott varannan runda, medan han själv bara kan avlossa ett skott per runda mot dem. Låt oss då säga att de själva har 50% i Undvika och att våran hjäte har 80% i sitt vapen. Då träffar han bara med två av fem skott, och behöver kanske två skott per motståndare. Då måste han få in åtta skott, vilket innebär att han måste avlossa 20 skott, d.v.s 20 rundor, innan han kan göra sig av med alla motståndare. Chansen att han klarar det är, ja, jag orkar inte räkna mer, men rätt så liten.

Kort sagt: Bra rollpersoner får möta många motståndare!

(Ber om ursäkt om mina uträkningar där uppe är fel, jag har inte tänkt efter så noga, men ni fattar poänen)

Tippis

Warrior
Höga värden = Inga Problem

...som det så fint heter: Är du dum nog att anfalla öppet, är det ditt eget fel när du missar...

Att träffa någon med 80% (eller 800% för den delen) i Undvika är inget problem... Har han lagt så mycket resurser på att få upp SMI- och/eller färdighetsvärdet, kommer han inte ha ett dyft i Uppmärksamhet, så det är bara att klämma till honom bakifrån... Pang bara!

Dessutom får han ju mindre chans att lyckas för varje extra undvikning han måste utföra, så hoppar fyra personer på någon med 80 i Undvika, kommer han som mest att undvika tre av dem... Pang igen!

Sedan tillkommer ju sådana faktorer som att om någon har 80 i Undvika, så kommer han vara känd som "the Bullet Dodger", och en massa snorhyvlar kommer vilja se om han är så tuff som ryktet säger - var han än går komemr han bli påhoppad av lycksökare, gärna i grupper om mer än fyra per gång :gremgrin:

...vad jag vill säga är, höga värden är aldrig ett problem, det är bara SLs som inte vet hur man slänger på spelarna ett kännbart motstånd.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Höga värden = Inga Problem

och om man har 80% i undvika fårn början bör han ha 20% i att skjuta. släng honom i en duell mot en person som har samma värden så får ni se hur kul det blir :gremlaugh:
nästa gång han gör en rollperson kommer spelaren se till att kunna träffa också :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

chrull

Tippis

Warrior
SKYYDDDD!!!

...tjaa.. eller så gör man som jag gjorde med min första (och hittills enda) rollpersion i Mutant:UA: 0% i Undvika, 15% i de Naturliga Stridsfärdigheterna... Det dröjde fyra strider innan jag blev träffad, och då var det mest för att resten av gruppen redan var bultad ner i skorna, och jag var den ende som stod upp, dvs den ende som bovarna hade att slå på :gremgrin:

...fast det är klart.... dumbovarna hade ju missbedömt den muterade 42KP-björnen (han hade helt oförhappandes 7-8KP till övers, och gjorde kallskuren slarvsylta av bovarna när de vände honom ryggen för att göra slut på min RP), så efter en liten smäll i benet så kom man ur den striden med livet i behåll också :gremwink:

Ser du farlig ut, får du stryk först och hårdast.
Ser du ut som en fopp, kommer de vänta med att spöa dig tills de farliga i omgivningen har blivit omhändertagna, så det är bara att kasta sig i skydd bakom sina stora polare tills det hela är över (eller kasta sig ut genom närmaste fönster om det ser ut att gå dåligt).

chrull

Stockholm Kartell
Re: SKYYDDDD!!!

Mentalt Muterad Loppa kanske är ett alternativ alltså ?

chrull

Tippis

Warrior
Re: SKYYDDDD!!!

...inte för oss... vår onda spelledare tillåter inte muterade småkryp bland spelarna (utom kanske som... ehm... "husdjur" :gremwink:)...

Däremot har vi en mentalt muterad ekorre som klarar sig aldeles utmärkt, eller ja, tills han blir träffad vill säga... Men som sagt, är man bara smart så överlever man nästan vad som helst (eller motsatt: är man smart nog kan man klå vad som helst).

Neuro

Veteran
Nya mutant har en frivillig regel som säger att chansen att lyckas undvika inte blir mer än 50% vid när tärningarna rullas. Dock är det bra att ha 80% då man vid automateld beskjutning får halverad chans att lyckas (dvs 40% i mitt exempel)

Själv spelar jag med alla frivliga regler, kroppsdelar, eldavbrott, de korrekta unvika reglerna, avstånd och skydd, och min egen överraskningsregel.

Överraskningsregel gäller då man blir beskjuten utan att se eller veta att man är hotad, dvs man har misslyckats med ett Iakttagelseförmågeslag. Detta brukar göra att spelarna fördelar sina erfarenhetspoäng ganska jämnt. Är spelarna super bra i strid så sätt ut fällor, stridsgaser och många säkerhetsdörrar då lär de sig till nästa gång :gremsmile:

Cohen

Swordsman
Nya mutant har en frivillig regel som säger att chansen att lyckas undvika inte blir mer än 50% vid när tärningarna rullas.

Det är en bra regel. Om man nu har 120% i undvika är det faktiskt möjligt att bli träffad.
Det överskjutande 70% är bara till för att slippa avdrag från de 50%.

För er som inte visste det.