Vad jag saknar är en övergripande världsbeskrivning (av Skandinavien), en beskrivning av hur det kommit att bli som det är (alltså historia), en beskrivning av mer än de största städerna, skulle gärna vilja ha info om landsbygd, förbjudna zoner, vildamark etc. Vidare saknar jag information om hur människor (och mutanter och robotar) i Pyris tänker, en tämligen viktig uppgift om man skall försöka gestalta dem...
Det är uppenbart att våra åsikter går isär ganska ordentligt här. Det är just sådana här saker som jag inte vill ha en beskrivning av eftersom den med nästan 100%-ig säkerhet kommer bli så generell att den är ointressant.
Historien fram till för ca 100 år sedan är okänd även för världens invånare, så varför behöver vi känna till den? Vad katastrofen egentligen beror på är i sammanhanget helt ointressant. Vad är det man behöver veta om Landsbygd och vildmark, som inte är beskrivet redan? Jag gissar att det finns bönder på landsbygden och träd i vildmarken och att de båda företeelserna fungerar ungefär som de gör idag. Hur invånarna tänker är nog ganska individuellt. Jag kan inte se på vilket markant sätt det skulle skilja sig från hur dagens människor tänker och beter sig. Visserligen är förutsättningarna helt annorlunda, men människors mentalitet måste ändå vara densamma.
Alla de här sakerna finns dessutom beskrivna, de låter bara bli att gräva ner sig i detaljer. Jag tycker att man får en ganska bra uppfattning om hur saker och ting ser ut och fungerar. I de gamla versionerna av Mutant kan jag inte minnas att landsbygden beskrivs på ett enda ställe, det är bara ett stort vitt område som man går igenom för att komma till äventyrsplatserna.
Naturligtvis vore det trevligt med mer omfattande beskrivningar av massor av olika saker. Det rör sig dock om beskrivningar av speciella platser, organisationer, personer och annat, som kan vänta till de äventyr eller moduler där de blir aktuella.
Inlägget blev lite spydigare än jag menade. jag ber hemskt mycket om ursäkt...
/tobias