Liksom alla andra säger jag "JA!" till ditt förslag.
Självklart skall du skaffa det. Själv har jag bara spelat >Mutant : UA< en gång, för det är vad jag hunnit med. Dock är jag säker på att jag kommer att spela det desto mer i framtiden. Det är ett mycket underhållande spel som innehåller en del humor men som också - om man söker den känslan - kan vara mycket mörkt och tufft.
Jag tog hjälp av forumiter inför min första och enda spelsession. Då dividerades det mycket om hur man kunde forma MUA-världen. Jag gick in för en vag humor i form av smålustiga namn och ganska buskisaktiga SLP:s, och ett desto tyngre och melankoliskt mörker som vilade över detta.
Nåväl, vilka böcker du köper är väl inte så viktigt så länge du lägger fingrarna på >Regelboken< och >Zonernas Zoologi<. I övrigt är mina favoriter >Pirit - Den innersta kretsen< och >Kalabaliken i Karle<.
>Kalabaliken i Karle< innehåller enligt mig två störtcoola scenarion som bjuder på en hel del intriger, mörker och action i ett. Klockrent bra helt enkelt. Nåväl, klicka
här! och ta reda på mer om Mutant. Vad det kommer till böckerna så ger jag dig Järnringens webshop
här! direkt. Läs och välj själv dina böcker efter vad som verkar coolt, det tror jag funkar bäst.
Nåväl, jag har läst en hel del men bara spelat en gång hittills som jag sade. Då blev jag av flera forumiter rekommenderad att börja med det underbara men enklare äventyret: >De Sju Mutanterna< som finns att ladda ned under fliken >Filer< på >mutant.nu< som jag länkat ovan.
Jag tyckte det var lagom stort att börja med, plus att jag gjorde vissa detaljer lite större. Det via improvisation, för det är mycket medgörligt och trevligt det här scenariot. Bland annat kolkhålen och jordkällardelen gjorde jag lite större och mer detektivaktigt. Det är kort och gott en lite söka- leta-avslöja-scenario med roliga SLP:s och trevliga intriger och konspirationer. Rekommenderas ruskigt mycket som första-sessions-äventyr.
Break a leg!