Nekromanti Mutanter, mutanter, mutanter...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
För några dagar sedan så läste jag i Sverox en artikel om det kommande Mutant:UA som fick mig att fundera.

Funderingarna har rört vad spelet kommer att kallas i folkmun. För jag räknar med att dagarna folk säger "Mutant: Undergångens Arvtagare" går att räkna på en blind fläktinspektörs vänstra hand.

Då det är ett nytt Mutant, skulle kanske termen "Nya Mutant" ligga väl till pass, men det har jag alltid förknippat med Mutant i svart box, även efter det att RYMD och Chronicles kom.

Man kanske får för sig att kalla det, kort och gott, för "Mutant", men det namnet är ju redan upptaget av hela serien med spel, eller av den första versionen av Mutant beroeende på hur man ser på saken.

I Sveroxartikeln så refererades den första utgåvan av Mutant till som Classic Mutant (eller Mutant Classic, jag ids inte dra igång pdf-läsaren nu), något som jag aldrig hört förr.

Min frågeställning till er andra Mutantdiggare här på forumet blir därför tvådelad:

1. Vad kallar ni de respektive versionerna av Mutant då ni pratar om dem? (Även gärna Mutant: Undergångens Arvtagare, om någon term för det spelet redan har uppstått)

2. Är uttrycket "Classic Mutant" (eller tvärt om, om det nu var så), en komplott för att frigöra namnet "Mutant" i namnrymden så att det kan användas för det nya spelet?

Foggmock

Myrmidon
1. det du refererar till som Classic kallar jag 'första, gamla Mutant' och det UA kallar jag Nyaste Mutant. MC kallas Chronichles eller Warzone, eftersom jag kom i kontakt med MC genom Warzone. Jymd har jag inte spelat, inte heller Nya Mutant (tvåan?)

2. Oh ja. det är enklast. hade det inte haft två namn efter kolonet hade det behållt det namnet, typ Mutant: Apokalypsen

Rising

Vila i frid
Jag vägrar kalla original-Mutant för "Mutant:Classic" eftersom det låter som någon sorts kaffe man kan vänta sig bli serverad på Cantina Bar i Mos Eisley.

Första Mutant kallar jag "Gamla Mutant".

"Ett actionrollspel i en mörk framtid"-Nya Mutant... det kommer jag nog kalla "Mörk Framtid-Mutant" eller "Det som brukades kallas för 'Nya Mutant'" (vilket jag började göra vid Mutant:Chronicles). Krångligt, men jämfört med "The artist formely known as 'Prince'" så är det ju rena barnleken!

Mutant:UA får därför heta "Nya Mutant" i vardagligt tal eller "Mutant:UA" i skrift.

Åtminstone verkar det vettigt just nu.

Imorgon tror jag att jag kommer vilja kalla gamla Mutant för "Rosa Mutant", mörk framtid-Mutant för "Svarta Mutant" och Mutant:UA för "Kanin-Mutant". Jäpp.

/Rising

Hasse

Hero
Mutant 4 kanske.

"I Sveroxartikeln så refererades den första utgåvan av Mutant till som Classic Mutant (eller Mutant Classic, jag ids inte dra igång pdf-läsaren nu), något som jag aldrig hört förr."

Inte jag heller. Dock så kan ibland gamla mutant kallas klassiskt men det handlar då inte om en benäming på spelet utan snarare om en värdering.

"1. Vad kallar ni de respektive versionerna av Mutant då ni pratar om dem? (Även gärna Mutant: Undergångens Arvtagare, om någon term för det spelet redan har uppstått)"

Gamla mutant, nya mutant, mutant chronicles. Den version som är på gång nu kommer jag antagligen att referera till som mutant 4 vid diskussion kring de olika utgåvorna.

"2. Är uttrycket "Classic Mutant" (eller tvärt om, om det nu var så), en komplott för att frigöra namnet "Mutant" i namnrymden så att det kan användas för det nya spelet?"

Njäe, det tror jag inte i alla fall. Vet inte var den benämningen kommer ifrån då som jag nämt oven inte hört den tidigare. Hade mer kunnat tro att det var så om mutant 4 endast hetat Mutant och inte haft sin nuvarande undertitel.

Rising

Vila i frid
Re: Mutant 4 kanske.

"Gamla mutant, nya mutant, mutant chronicles. Den version som är på gång nu kommer jag antagligen att referera till som mutant 4 vid diskussion kring de olika utgåvorna."

Mutant:2 och Mutant:Rymd då?

Mutant (två utgåvor)
Mutant 2
Nya Mutant
Mutant Rymd
Mutant Chronicles
Mutant:UA

Så är det väl? Det fanns något "ragnarök" också, men det räknas väl som en expansion till Nya Mutant...

/Rising
som inte orkar gå in på Alvione för att se om han har rätt

Hasse

Hero

"Mutant (två utgåvor)
Mutant 2"

Är för mig gamla mutant och jag inkluderar efter Ragnarök hör. Orsak: det är fortfarande "samma" spel, i alla fall vad gäller stämningen, den största skillnaden mellan mutant och mutant 2 var färdighetssytemet om jag inte minns fel. Spelvärlden var fortfarande den samma.

"Nya Mutant"

räknar jag så här i efter som den egentliga Mutant 2.

"Mutant Rymd
Mutant Chronicles"

Har iofs inte dessa versioner men som jag fattat det så är MC en utveckling av Rymd. Så för mig är de samma version dvs version 3.

Fast det är klart skall man hårddra det så skall man i sådana fall kalla det kommande mutant för mutant 6.

Den stora frågan och den avgörande frågan är väl hur många olika versioner av mutant som folk upplever att det finns.

Cybot

Mest spelbar
Som referens till våra beklövade vänner

Tja, i våran grupp har Mutant: Undergångens Arvtagare blivit känd som MUA eller Ko-mutant som referens till den ypperlige äventyraren, den muterade tjuren, de förbjudna zonernas betvingare, Nötet(Märk den dåliga vitsen :gremcool:) bakom Kalabaliken i Hindenburg, mannen med Jaktkanonen, Exoksarnas Nemesis, och dödad av en bärsärkande jättesnigel..... Morgan Fordnö.

Krille

Super Moderator
Nya nya Mutant förstås [ANT]

"Nygamla Mutant" skulle nog också funka, om det inte vore för Bosse Larsson.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Efter Ragnarök var en expansion till (Gamla) Mutant och Mutant 2.

Weatherman

Hero
Nya gamla Mutant [ANT]

Nya gamla Mutant så klart (vilket innebär att jag kommer att referera till Mutant -89 som "Gamla nya Mutant")! Det är ett nytt spel byggt på ett gammalt mutantkoncept. Tror dock att Mutant:UA kommer bli vad man kallar det i diskussioner för att särskilja det från de äldre. Classic kommer jag aldrig att säga.

Mats, gillar både gamla, gamla nya och förhoppningsvis nya gamla mutant!

chrull

Stockholm Kartell
MUUUUUUU

säger kon.

Jag säger: "Arvtagaren" såklart! eller "Mutant: Arvtagaren" om det inte redan är klart om att det är mutant man pratar om.

Nya Nya Mutant, Senaste Mutant, Järnringens Mutant, Återupplivade Mutant är ju andra exempel som man i alla fall förstår.

chrull

FFF

Veteran
Nya Mutant är ju som bekant svarta boxen och det kommer det alltid att fortsätta vara misstänker jag.
Det som sverok så skabröst väljer att kalla mutant classic kallar vi för mutant, riktiga mutant(det är de mer konservetiva elementen som säger det) och gamla mutant(främst om det är så att någon inte förstår de två första uttrycken).
Mutan Chronicles kallar vi för MC eller chronicles.
Mutant rymd kallas mutant rymd.

Än så länge betraktas den senaste utgåvan med en viss tveksamhet men om det skulle vara så att vi väljer att börja spela det så antar jag att "UA" eller "senaste mutant" är de två mest troliga alternativen till vad vi kommer att kalla det.

Det där med Mutant Classic håller inte för fem öre.
Om det var så att det var meningen att kallas så skulle folk ha börjat med det för flera år sedan, dessutom är det för omständigt att säga.

FFF

Veteran
Re: Nya nya Mutant förstås [ANT]

Nya nya mutant?
Nej, du.
Folk kommer att skada tungan om de skall säga det varje gång de skall prata om det.
Dessutom låter det fånigt.

Rickard

Urverk speldesign
Mutant (kan även hänvisas som "gamla Mutant" eller "gamla hederliga Mutant")
Mutant 2 (gör skillnad på versioner ser du.. DoD2 och DoD3 är olika spel, liksom Eon och Eon2.)
Mutant 2090 (har jag för mig att det står det på boxen)
Mutant Rymd (talas sällan om)
Mutant Chronicles (eller bara kort "Chronicles")
Absolut nyaste Mutant (säger jag när jag pratar om spelet)

~Mutant och Mutant 2 har tyvärr [color:\\"green\\"]Han[/color] bara spelat en handfull gånger

Rosen

Myrmidon
Re: Nya nya Mutant förstås

Folk kommer att skada tungan om de skall säga det varje gång de skall prata om det.

(testar att säga det fort fem gånger...)
Njanja Mutant! Låter rätt gulligt på nåt vis. (-:

--
Åke

Dilandau

Myrmidon
Mutant blir "Mutant 1"
Mutant 2 blir "Mutant 2"
Mutant 2092 blir "Nya Mutant" eller "Cybermutant"
Mutant RYMD blir "Rymd"
Mutant Chronicles blir "Chronicles"
Mutant: Undergångens Arvtagare blir "Mutant"

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Min ologiska nomenklatur

Detta kallar jag de olika versionerna:

Mutant 1 = Mutant
Mutant 2 _ Mutant 2
Mutant 3 = Nya Mutant eller Svarta lådan eller Cyberpunk-Mutant
Mutant 4 = Mutant RYMD eller enbart RYMD
Mutant 5 = Mutant Chronicles eller Chronicles eller Krånk
Mutant 6 = Mutant eller "Mutant, ja det nya alltså" eller Mutant: Undergångens arvtagare

Inte helt logiskt, men jag resonerar som så att Mutant 1 och Mutant 6 är så lika i känsla att man väl kan kalla båda Mutant. Visserligen blir väl det problem när man ska diskutera reglar, men det kommer väl mest att vara Mutant 6 som diskuteras... alltså kanske frågan om vad man skriver i inläggets titel kan bli aktuell.

Så här skulle jag skriva:

Mutant 1 = Mutant eller M
Mutant 2 = Mutant 2 eller M2
Mutant 3 = Nya Mutant eller NM
Mutant 4 = Mutant RYMD eller MR
Mutant 5 = Mutant Chronicles eller MC
Mutant 6 = Mutant eller M:UA

Hare bra allihopa

Magnus

PAX

Jordisk Äventyrare
Mutant förblir Mutant. Nu har jag inte sett nya versionen av Mutant men ligger den närmare orginalet än de övriga (Mutant2 undantaget) så räcker namnet Mutant för mig.