Re: Mutanter och Manicker (MoM)
Som vanligt tenderar jag att ha svårt att fokusera, så jag pendlar fram och tillbaka mellan att skriva på reglerna och skriva på fluffet (alltså världen och sånt).
Regler
Grundreglerna börjat bli hyfsat klara, jag tenderar att göra dem mer och mer komplicerade för att sedan börja såga bort saker men sen tycka att något saknas och börja göra dem komplicerade igen, men jag tycker att de börjar kännas både bra och enkla nu. Jag behöver sätta mig ner och lista ut exakt hur mutationer och sånt ska fungera regeltekniskt men det löser sig nog om jag bara tar tag i det.
Generellt sett har jag försökt plocka bort uppdelningen i olika "klasser" och sudda ut gränserna. Människor kommer ju förståss stå lite för sig själva eftersom de är uteslutna från en del saker (mutationer) men exempelvis så är det väldigt liten skillnad mellan en mutant och en robot. I princip alla mutationer kan exempelvis även vara optioner och vise verse (de kommer inte vara uppdelade alls utan kallas "tillval" eller något sådant) enda skillnaden är hur man väljer att se på dem. En mutant med "flygare" kanske väljer att representara det med vingar medan en robot kanske väljer att representera det med en propeller.
Samma grej med djurmutanter (morfer) och människomutanter (mutanter). Regeltekniskt är det ingen skillnad mellan en vargmorf och en hårig mutant med huggtänder, så att säga. Jag grunnade ett bra tag över det här, men jag kom fram till att jag helst vill ha ett spel där jag inte behöver känna mig låst av rollpersonsskapandets rammar utan kan skapa min rollperson helt fritt inom kampanjens ramar istället. Begränsingar är tråkiga. I gengäld kämpar jag nu med balanseringen mellan människor och alla andra saker =) Människor får liksom den korta änden av pinnen. Men det ger sig nog.
Fluff
Som jag skrivit lite om redan så tänker jag mig tre olika kampanjmiljöer: Zonen, Vildmarken och Skogen, med fokus på de första två.
Jag tänker mig att vildmarken (gryningsslätten) sträcker sig norrut från staden Hindensborg (jag kanske blir tvungen att ändra namnen, vi får se. Men jag gillar dem =) som är grundad av människor när de kom upp ur sin enklav.
Zonen breder ut sig söderut från mutantstaden Myx (byggd runt mystiska lämningar från den gamla tiden).
Myx och Hindensborg står lite som två motpoler till varandra, men några få samhällen däremellan så som Skrotsta som ligger på gränsen mellan zonen och vildmarken och fungerar lite som en språngbräda från ena området till det andra.
Skogen är än så länge mest lösa idéer och kommer att fokusera på morferna (de muterade djuren). Så varje område kommer att fokusera på varsin grej: Vildmarken fokuserar mycket på människorna, zonen på mutanterna och skogen på morferna, men det kommer finnas plats för alla i varje område.