Nekromanti Mutanter och Manicker (MuMa)

Vimes

Sillkung
Re: Mutanter och Manicker (MoM)

anth said:
Dimfrost said:
Inte för att vara sådan, men jag vill bara påpeka att vi brukar använda "MoM" som förkortning för vårt spel Magneter och Mirakel. Om du vill undvika sammanblandning, alltså. I övrigt är det alltid trevligt med postapokalyps!
Här måste jag hålla med.
När jag läste MoM tänkte jag direkt på "Magneter & Mirakel"
Jag tänkte på sådana här M&M-godisar. Det är någon nöt (jordnöt?) som är överdragen med chocklad och färglatt ytterhölje (av socker antar jag). Ganska goda om man gillar sånt.

Sen tror jag MoM är ett märke på bäbis-produkter? Nappflaskor och liknande. Eller är det MaM?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Fyra nya inlägg och alla handlar om att förkortningen av namnet är förvirrande =) En månad efter att jag lade upp tråden, dessutom =P

Några åsikter om MuMa?

Krille

Super Moderator

Skit i hur det förkortas. Skriv spelet istället och låt fansen göra upp i gränden om förkortningen.

Anarchclown

Swashbuckler

Det kan bli lite märkligt att man har samma värde i att framföra fordon och smyga kanske. Jag vet ju inte närmre hur det funkar dock.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Krille said:
Skit i hur det förkortas. Skriv spelet istället och låt fansen göra upp i gränden om förkortningen.
Ah, jag gillar det förslaget =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Anarchclown said:
Det kan bli lite märkligt att man har samma värde i att framföra fordon och smyga kanske.
Just fordon kanske skulle flyttas över till kunskapsfärdigheterna istället, grunnar lite på det. Tanken är dock att minska ner antalet nuffror man måste hålla reda på. Man har bara samma värde i smyga och fordon om man köper både smyga och fordon som färdigheter. Men istället för att dessa baseras på smidighet (som i dark heresy) så baseras de på färdighetsområdet "rörelse" (i dagsläget, i alla fall).

Blev det klarare? Känns det fortfarande konstigt?

Anarchclown

Swashbuckler

Jag väljer att uttala mig igen när jag ser mer av det. Jag kan dock tillägga att jag tycker att enkelhet kan vara viktigare än realism eller logik.

Dimfrost

Special Circumstances

Rymdhamster said:
Fyra nya inlägg och alla handlar om att förkortningen av namnet är förvirrande =) En månad efter att jag lade upp tråden, dessutom =P
Sorry för att jag började på det OT-spåret, jag ville bara flagga för att förkortningen skulle kunna komma att leda till viss förvirring ifall du inte redan visste det. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances

Rymdhamster said:
Anarchclown said:
Det kan bli lite märkligt att man har samma värde i att framföra fordon och smyga kanske.
Just fordon kanske skulle flyttas över till kunskapsfärdigheterna istället, grunnar lite på det. Tanken är dock att minska ner antalet nuffror man måste hålla reda på. Man har bara samma värde i smyga och fordon om man köper både smyga och fordon som färdigheter. Men istället för att dessa baseras på smidighet (som i dark heresy) så baseras de på färdighetsområdet "rörelse" (i dagsläget, i alla fall).

Blev det klarare? Känns det fortfarande konstigt?
Jag tycker att man alltid kan prioritera ett välflytande regelsystem framför ett realistiskt, så färre värden är definitivt något att sträva efter. Jämför gamla Star Wars D6 där Bluffa baserades på Iakttagelseförmåga.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Oj, när jag fick bläddra tillbaka sida efter sida för att hitta den här tråden inser jag hur länge sedan det var jag faktiskt producerade något till Mutanter och Manicker.

Fraggelspelet tog en del tid och en återupptagen Corioliskampanj tog mycket av den tid som var kvar. Men arbetet med MuMa har inte legat nere helt. En av sakerna som fick mig på villovägar var att jag började titta på möjligheterna till ett ännu lättare regelsystem baserat på det jag tänkte ha till det här. Tillsvidare kallar jag detta regellätta system actionpack (som kanske också blir namnet på ett snabbspelat oneshot-spel med PA-tema).

Mer detaljer om det kommer så småningom.

Efter att ha spelat en omgång "the one ring" och tittat lite på youtubenserien "dirty gaming" så jag jag blivit väldigt intresserad av resor och resurshanteringens påverkan på resor, och har jobbat lite löst med det.

Inspirerad av lite tankar Krank delade med sig av i chatten kommer jag dock ta tag i karaktärsskapningen och rollpersonsbeskrivningen igen.

Dags att sätta lite fart =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Som vanligt tenderar jag att ha svårt att fokusera, så jag pendlar fram och tillbaka mellan att skriva på reglerna och skriva på fluffet (alltså världen och sånt).

Regler
Grundreglerna börjat bli hyfsat klara, jag tenderar att göra dem mer och mer komplicerade för att sedan börja såga bort saker men sen tycka att något saknas och börja göra dem komplicerade igen, men jag tycker att de börjar kännas både bra och enkla nu. Jag behöver sätta mig ner och lista ut exakt hur mutationer och sånt ska fungera regeltekniskt men det löser sig nog om jag bara tar tag i det.

Generellt sett har jag försökt plocka bort uppdelningen i olika "klasser" och sudda ut gränserna. Människor kommer ju förståss stå lite för sig själva eftersom de är uteslutna från en del saker (mutationer) men exempelvis så är det väldigt liten skillnad mellan en mutant och en robot. I princip alla mutationer kan exempelvis även vara optioner och vise verse (de kommer inte vara uppdelade alls utan kallas "tillval" eller något sådant) enda skillnaden är hur man väljer att se på dem. En mutant med "flygare" kanske väljer att representara det med vingar medan en robot kanske väljer att representera det med en propeller.

Samma grej med djurmutanter (morfer) och människomutanter (mutanter). Regeltekniskt är det ingen skillnad mellan en vargmorf och en hårig mutant med huggtänder, så att säga. Jag grunnade ett bra tag över det här, men jag kom fram till att jag helst vill ha ett spel där jag inte behöver känna mig låst av rollpersonsskapandets rammar utan kan skapa min rollperson helt fritt inom kampanjens ramar istället. Begränsingar är tråkiga. I gengäld kämpar jag nu med balanseringen mellan människor och alla andra saker =) Människor får liksom den korta änden av pinnen. Men det ger sig nog.

Fluff
Som jag skrivit lite om redan så tänker jag mig tre olika kampanjmiljöer: Zonen, Vildmarken och Skogen, med fokus på de första två.

Jag tänker mig att vildmarken (gryningsslätten) sträcker sig norrut från staden Hindensborg (jag kanske blir tvungen att ändra namnen, vi får se. Men jag gillar dem =) som är grundad av människor när de kom upp ur sin enklav.

Zonen breder ut sig söderut från mutantstaden Myx (byggd runt mystiska lämningar från den gamla tiden).

Myx och Hindensborg står lite som två motpoler till varandra, men några få samhällen däremellan så som Skrotsta som ligger på gränsen mellan zonen och vildmarken och fungerar lite som en språngbräda från ena området till det andra.

Skogen är än så länge mest lösa idéer och kommer att fokusera på morferna (de muterade djuren). Så varje område kommer att fokusera på varsin grej: Vildmarken fokuserar mycket på människorna, zonen på mutanterna och skogen på morferna, men det kommer finnas plats för alla i varje område.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Både Myx och Hindensborg kommer att vara små stadsstater, med själva staden och några få kringliggande byar, och det är ungefär så långt som "civilisationen" har kommit. Sen tillkommer lite fristående bosättningar och i övrigt är det laglöst land som gäller.

Myx och Hindenborg är hyfsat neutrala till varandra och har lite diplomatiska förbindelser. Myx har en armé kallad den röda legionen (de har röda "uniformer") till försvar mot banditer, zonmonster och sådant. Den kommer vara lite vagt inspirerad av både de romerska legionerna och främlingslegionen.

Hindensborg kommer också ha en armé, men vad kan den kallas? Jag hade gärna haft något rätt kort namn så som Myx har "legionen", som gärna får andas någon med historiska kopplingar. Någon som har några idéer? Den Hindesborgska "kärnarmén" kommer att vara baserad på människor, men den har använt sig av mutanter vid några tidigare tillfällen som organiserades i "mutant brigaderna".

Alltså: jag behöver ett bra "namn" på en lite, ganska elittränad armé som är baserad på människor. Jag funderar lite på "gardet" men är inte säker.