Nekromanti [Mutantnostalgi] Hjälp mig skriva ett introäventyr till nästan-MUA!

Mogger

Hipsteranka
Inspirerad av tråden om ett rollspels innehåll och alla Mutant-trådar nåddes jag av insikten att min Mutant-klon Zonen behöver ett introäventyr, lika fett som De 7 Mutanterna!

Premiss:
Zonen utspelar sig inte riktigt i M:UA:s värld, men nästan. Väldigt nästan. Settingen kallar jag rätt och slätt för Zonen. Det är lite som Pyri, 10 år efter kampanjen Undergångens arvtagare. Äventyret bör inte vara allt för klassiskt, utan gärna en öppen struktur. Och det måste vara en ohemul mängd mutant-markörer!

---------------------
Zonen består av ett lopptäcke av gängrevir, rövarstater, fortifierade gumsegårdar och bräckliga pakter mellan små utmarkssamhällen. Men kejsarmakten är inte helt frånvarande. Då och då anländer välbeväpnade skatteexpeditioner från Hindenburg som under vapenhot avkräver kosing och krubb av invånarna. De hålor som styvnackat vägrar att betala jämnas med marken. De som däremot betalar får njuta av kejsarmaktens beskydd (hur långt nu det räcker) och gåvor i form av skatteskrivare, garnision, postiljonsverksamhet och en och annan upplaga av Polisgazetten slängd i fejset på den kuvade överkuckun.

Överallt i det sönderfallande samfundet är det samma sak. Makten är bräcklig och kan lätt rubbas. En storfräsare med en laddad laserkarbin och några grova kompanjoner kan ändra det geopolitiska läget lika snabbt som ett storskövlarsvin kan lägga en skrotby i ruiner och skoningslöst gluffsa i sig den tidigare obestridlige borgmästaren.

Och bakom smoggen tar solen snart sitt sista väsande andetag.

------------------

Klickar man på länken ovan kan man läsa hela Introduktions-kapitlet, det finns en del annat som skiljer, men i princip är det ett MUA med mer fokus på postapokalyps. Jag kallar det ibland för Zonernas Zoologi RPG. Det är ganska bra beskrivning.

Så, om man ska ha ett litet introäventyr, vad ska det handla om? Var ska det utspela sig? Vad har vi för coola antagonister och monster? Annat?

carrot

Veteran
En nätt och svinfarlig zonfärd tycker jag är på sin plats. Nåt som ger spelarna en insikt om hur farligt det är i zonen, men också hur häftigt det är! Zonen och artefakterna har alltid varit det som är mest mutant för mig, och jag tror att det är viktigt att man får med lite av det i ett intro-äventyr.
Klassikern är väl att någon har fått tag på nåt värdefullt från zonen, som nu ställer till med grejer? Kanske är det en jättefarlig pryl, eller så är den så dyrbar att många olika faktioner vill lägga vantarna på den?

PAX

Jordisk Äventyrare
I stället för en artefakt kan rollpersonerna ge sig ut i zonerna för att leta efter proffset Gangervalt. En kufisk person med stort sinneskunnande beträffande gamla ritualer och vetenskapliga studier. Hen begav sig ut i zonen för 7 månader sedan med ett stort uppbåd av notarier, samlare, kokerska och ett par spårare, samt ett antal riddjur och en stor autovagn av besynnerlig design.

RPna får mer eller mindre använda sig av tidigare kunskap när det gäller zonens utformning. Var kan man förflytta sig. Vilka anhalter är kända att passera. Vita fläckar på kartan är naturligtvis intressantast för Gangervalt. Samtal med andra zonfarare kanske kan ge en bild om i vilken riktning sällskapet har färdats.

Autovagnen hittas övergiven efter vad som tycks ha varit ett överfall.

Vad har hänt och var är Gangervalts expedition?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Då ditt spel heter zonen gissar jag på att det är det som har den framträdande rollen? I så fall tycker jag någon form av skattjakt alltid är roligt!

PAX;n160237 said:
I stället för en artefakt kan rollpersonerna ge sig ut i zonerna för att leta efter proffset Gangervalt. En kufisk person med stort sinneskunnande beträffande gamla ritualer och vetenskapliga studier. Hen begav sig ut i zonen för 7 månader sedan med ett stort uppbåd av notarier, samlare, kokerska och ett par spårare, samt ett antal riddjur och en stor autovagn av besynnerlig design.
Och att leta efter en person snarare än en faktisk skatt tycker jag är en rolig twist på skattletandet. Man får följa gamla anteckningar, och nån gammal karta över potentiella lägerplatser för expiditionen för att leta sig fram. På de olika platserna hittar man sedan ytterligare information där man kan pyssla ihop förhållanden mellan olika faktioner och dylikt, för att så småning om få ihop tillräcklgit för att följa Gangervalts väg genom zonen fram mot hans mytomspunna mål.

Fast det här låter ju kanske mer som en hel kampanj snarare än introäventyr... oh well.

Mogger

Hipsteranka
En av orsakerna till att spelet heter Zonen är för att hela (spel)världen är en enda stor zon. Jag var aldrig förtjust i begreppet Förbjuden zon och hade en del problem med det. Så nu allt en zon. Det finns inga säkra platser i Zonen!

Med det sagt så är zonfärder ändå centrala. Skrotbrytning och fyndletning är en viktig kugge i zonen ekonomi.

Nu när jag tänker efter tyckte jag alltid att det var så synd att Älvdalsbygden aldrig beskrevs närmre i MUA. Flodpirater, lobobstrar, malfiskare, älvsuggor och pråmstugor.

Kanske en klassisk skattjakt uppmed älven, som en homage till Hiernets hjärta?

Och vad passar då bättre än att leta efter en bortsprungen kufisk kunskapare?

Leon

Leo carcion
"Mökets Källa"

"Jag var i zonens värsta härke och jag visste det inte ens än. Dagar och hundratals kartsektioner upp längs en älv som forsade genom zonen som elektrokabel rätt in i Gangervalt's hjärta. Det var nix slump att det var jag som blev vårdväktare över Storprofessur Horatius P. Gangervelt's ynkna minne - lika lite som att det var en slump att jag var tillbaka i Älvdalsbygdssumpen. Helt obegörligt att berätta denna skröna utan att också berätta min egen. Och om hans berättelse är en sorts förbiktelse, så är detta också min."

deusexmatteo

Warrior
carrot;n160211 said:
En nätt och svinfarlig zonfärd tycker jag är på sin plats. Nåt som ger spelarna en insikt om hur farligt det är i zonen, men också hur häftigt det är! Zonen och artefakterna har alltid varit det som är mest mutant för mig, och jag tror att det är viktigt att man får med lite av det i ett intro-äventyr.
Klassikern är väl att någon har fått tag på nåt värdefullt från zonen, som nu ställer till med grejer? Kanske är det en jättefarlig pryl, eller så är den så dyrbar att många olika faktioner vill lägga vantarna på den?

Jag la upp mitt Mutant-fanzine Möken på bloggen för ett tag sen, känns som att det är lite i samma ådra :) Finns ett introäventyr för som heter I Blodörnarnas Klor. Idéen funkade rätt bra för att få folk att kolla runt i omgivningen och i närheten av zonen.

http://deusexmatteo.blogspot.se/2015/03/mutant-fanzinet-moken.html

zonk

muterad
Det känns som lösenorden är komiskt och dödligt, litegranna. Bli avknipsad på mitten av en gigantisk landhummer. Få lustiga gröna fiskar i magen av dåligt vatten och bli uppäten inifrån. Eller bli jagad av 100 söta kannibalrävmutanter med spjut.

Annars känner jag att det behövs något på larvband som åker runt och mosar folk med en stor gripklo. Kanske en gigantisk mekanisk hummer på larvband?

Kanske behöver man iofs ta sig en funderare på vad man vill ha för ton och stil först.

Mogger

Hipsteranka
Ok, jag tänker mig en skatteexpedition uppströms från Hindenburg via Nordholmia och vidare in i vildare zontrakt. En resa som till en början karaktäriseras av enskilda, och stundtals blodiga, nedslag längs älvens fiskebyar, och en närmast arrogant syn på Kejsarens undersåtar. Men snart står det tydligt att någon inte vill att RP når sin destination, med attentat och sabotage som följd. Detta får som följd att RP tvingas ut i zonen för att söka reservdelar och råkar då på fler ledtrådar och mysteriet tätnar. Väl ombord igen fortsätter de färden mot Nordholmia där de tvingas byta ner sig till en knappt sjöduglig älvsugga och med en märkbart nervös besättning av lokala förmågor. När de till slut, efter några värre incidenter, når sin destination ställs allt på ända.

Så, det jag inte riktigt har klurat ut är vari mysteriet ligger. Vilken hemlighet är det som ska bevaras och vilka försöker dölja den?

Förslag:
1. Den plats som är färdens slutmål är ett mutanternas paradis, och de skickar skatt söderut för att hålla skattmasarna borta.
2. Geigerholt (eller vad han hette) är i klorna på en stygg zonmara och har karvat ut ett mindre imperium, eller skräckvälde snarare. Men så länge skrotet levereras är det ingen som bryr sig.
3. Hmmm...Jag hade en ide till. Borta nu :)

Mogger

Hipsteranka
3. Älgdrottarna har övertagit stationen och skickar skatt för att inte avslöjas. De förbereder en total slakt av de jeppar som stövlar in i deras territorie. Geigerman hålls fången och tvingas författa rapporter som beskriver drottarnas totala underkuvning och deras vilja att införlivas i kejsarens skattebygder.

Mogger

Hipsteranka
Horatius Gangervelt är verksam inom Zonen motsvarighet till "The International Society for the Suppression of Savage Customs".

Vad blir det på skrofmål?

Leon

Leo carcion
"Det Allmännliga Sällskapet för Korrektion av Burdusa Vänjor"

Leon

Leo carcion
Geigervelt är fast i Vallmodalen, en psykedelisk fälla gull av opiatblom som får honom att hallucinera om fantastiska fynd.

Vallmodalen bebos även av Drakjägarna, ett gäng hippiemutanter redo att dö för sina blomster.

Hela dalen är överväxt och full av Hummelkungar

Professorn håller på att svälta ihjäl - men har ingen lust alls att lämna dalen

Mogger

Hipsteranka
Jag läste igenom Jernets Hiärta igår, och det är ju en fröjd att bara läsa vissa av de gamla äventyren. Känslan och stämningen är på topp!

Tyvärr kommer själva färden in i mörkret helt i skymundan, och jag minns att jag fick tweaka en hel del när vi körde det för att få in det i kampanjen på ett bra sätt.

Så, Mökets källa ska verkligen vara den där färden in i mökets hjärta.

Jag gissar att Horatio är medlem i Peckwick-klubben, och ålagt sig att civilisera Älvdalsbygdens vildsinta mutantstammar. Som sådan har han av kejsarmakten använts som Poster Boy för Vilja, Rätt och Mannamod, men i själva verket har han sannolikt inte åstadkommit något annat än att fått sig själv kokad och flådd av otraktsmutantrer av den värre sorten.

Så själva poängen är snarare färden till Handelsstationen. Där behöver vinden Kurtz av något slag. Det kommer inte att gå att toppa Järnvägsbaronen. Han är helt enkelt bäst, så det bör man inte ens försöka. Hellre då en cool twist.

Jag vill också ha lite sabotage och attentat längs vägen, men vet inte vem/vilka som utför det. Eller varför.

Så, klart än så länge:

1. RP ska finna Horatio.
2. De reser med en skatteexpedition som med rejält våldsamma medel kräver in skatt längs älven.
3. En massa coola älvdals-element vävs in, som pråmstugor , malljustrare, lobobstrar och allt vad det är.
4. Båten saboteras och de måste leta reservdelar i Milaskogens mörker.
5. Längre upp byter till egen liten skuta.
6. Anländer till slutstationen för Grand Finale!

PAX

Jordisk Äventyrare
Det här börjar bli för likt Pirates of the Vistula (Twilight 2000) så jag lägger till Bron.

Bron - en kvarleva från forntiden står fortfarande majestätisk på sin plats, om än dock ordentligt skamfilad. Platsen har blivit tillhåll för flodpirater, vars båtar täcker stränderna i båda riktningar. Att passera området kräver betalning i antingen pengar eller byten. Det finns ingen möjlighet att passera utan någon sorts betalning.

Broa - är numera ett samhälle vid Bron. Ett piratnäste som ingen stormakt rår på, men samtidigt en handelsplats utmed älven. Broa styrs med järnnäve av Thomas Svartslöja och hans närmaste förtrodda. Så när skattmasen gör ankomst bör de säkerligen ta det dystert lugnt och hoppas att ingen känner igen dem...

Mundo

Myrmidon
Alltså... Som skåning kan jag känna att de PSI-användande gåsapågarna behövs här på ett hörn.

Mogger

Hipsteranka
Mundo;n160896 said:
Alltså... Som skåning kan jag känna att de PSI-användande gåsapågarna behövs här på ett hörn.
Oj, så mycket kul vi har haft med dom! Älskar gåsapågarna!

Mogger

Hipsteranka
Jag har storyn nu!

En hydrans flådig äventyrare gav sig för några månader sen av för att kartlägga Norddalsälven i allmänhet och älvens existenser i synnerhet. Inte helt olikt Fon Hartmans Zoonernas Zoologi alltså. Till en början så regnade det in rapporter till gazetten och under den här tiden var det Hindenburgs stora snackis, även om snacket naturligtvis främst handlade om i vilken ordning expeditionens medlemmar skulle knipsas halva av lobobstrar. Så när kartograf Silas Noggers nedre kroppshalva påträffades flytande strax söder om Träckfjärd sålde gazetten slut innan Hindenburgs fabriksvisslor tjöt fika!

Men sen blev det så in i möken tyst från utforskarna, och ganska snart återgick livet till det normala, till gazettens murvlar stora förträckande. Så, för att sätta lite snurr på balunsen så utlovar blaskan en belöning på 500krediter till den som hittar Silas övre halva och resten av expeditionen!

Ingen äventyrare värd sina goggels tackar nej till ett äventyr längs älven som lovar både belöning och berömmelse!

Och det är på den vägen våra hjältar får för sig att fördas mot Mökets källa!

Mogger

Hipsteranka
Det innebär:
• Kul gazetthandouts!
• Snygg karta över älven
• En massa roliga klåpare som ställer till det för äventyrarna.
• och allt det där coola som älvmiljön innebär.

Leon

Leo carcion
Doktor Levengood, förmordar jag?

Resan upp längs älven tycker jag bör vara en eskalation av våld och missöden. Gärna smala forsar man måste ta sig över medans man bombarderas av javelinslungande barbaruttrar, klamra sig fast vid hala stockar för att undgå lobobstrar och eldstrider med inavlad älvbanditer.

Roadmovie med udda existenser och episodiska möten.

Det kniviga är att skapa en dramatiskt spännande och svårlöst situation när man väl träffar älvfararen. Försöker han skydda någon eller något - ett fornfynd eller en oskyldig älvstam? Har han tagits gisslan eller funnit ett massförstörelsevapen han vill släppa lös över Hindenburg?