I'm baaaaack!
Skada i Mutants&Masterminds.
M&M är alltså ett superhjltespel.
I M&M slår man som vanligt för att träffa, och man har en Attack Bonus och en Defense Bonus (mosvarar AC, men man kan köpa så att den ökar, eller använda rustning, eller speciella förmågor). Alla vapen har en fast Damage bonus (tex har en lätt pistol +3)
Attack bonus = BAB + STR modifier + Size modifier
Defense = 10 + base Defense bonus + DEX modifier + Size modifier
Om man blir träffad slår den som träffar ett slag för att bestämma hur hårt skadan tar (Damage save DC) och den som blir träffad slår ett Damage save.
Damage save Difficulty Class = 15 + attack's Damage bonus
Damage save bonus = CON bonus + power bonuses + modifiers
Om man misslyckas tar man en hit och blir Bruised (för stun damage) eller Injured (för lethal damage). Om man misslyckas med mer än 5 blir man Stunned (för både S och L), och om man misslyckas med mer än 10 blir man Uncounscious (för S) eller Disabled (för L).
Om man blir skadad av en Stun-attack, får man -1 på sitt save mot Stun-damage, och om man även blir Stunned får man inte göra några handlingar på ett tag. Blir man Uncounscious är man medvetslös. Alla modifikationer läggs på varandra.
Om man blir skadad av en Lethal damage-attack får man -1 på save mot både Stun och Lethal Damage. Stun funkar lika. Om man blir Disabled får man inte göra nått jobbigt blir man Dying. Alla modifikationer läggs på varandra.
Det finns varianter för att vända på det hela så att man gör ett Damage roll mot en fast Defense istället, samt regler för Massive Damage.
Notera att detta är regler anpassade för superhjältespelande. Det är nog ganska enkelt att göra om det till en dödligare variant om man vill, samt lägga till att varje träff även ger -1 på skill rolls, attack rolls och saves tills man vilat eller blivit läkt.
Jag skulle kunna tänka mig följande för en fantasykampanj:
Inför Defense-värde som går upp med level.
Rustningar ger modifikationer på Damage save istället för på Defense.
Damage bonus = skada på vapnen (svärd 1d8 tex)
Damage save Difficulty Class = 10 + weapon damage rolled (alt. max skada)
Nått sånt. Var förklaringen tydlig och klar?
M.