Nekromanti Mutants & Masterminds

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
OGL/d20 utan classes och levels. Superhjältespel. Är det någon här som provat det?

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Jag har det! Det kan vara nått för Krille!

Öööh, ja nu har jag det. Eftersom ingen verkade ha testat det, köpte jag det. Det verkar ha levels, men en hel del annat är annorlunda:

1. Inga klasser
2. Inga alignments
3. Inga extra tärningar, bara t20
4. Inga Attacks of Opportunity
5. Inga Hit Points
&. De kör med Hero Points

Det är alltså OGL, och alltså inte strikt d20, men jag ska läsa reglerna och se om det är något vi kan ta lärdom av!

M.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jag har det! Det kan vara nått för Krille!

"5. Inga Hit Points"

Den där är intressant. Jag har fått uppfattningen att de kör med något slags skadenivåsystem. Mer i detalj, hur funkar det?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Jag har det! Det kan vara nått för Krille!

Som jag har förstått det så använder de sig av ett "damage save" som påminner lite om systemet i Star Wars. Beroende på hur bra man lyckas/illa man misslyckas med slaget så kan man få lite minus på allt (inklusive framtida skadesaves), eller bli utslagen eller till och med dö.

Enligt uppgift kommer dessa regler även att finnas med, eventuellt modifierade en del för att passa D&D, i Unearthed Arcana som kommer i början av 2004.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
I'm baaaaack!

Skada i Mutants&Masterminds.

M&M är alltså ett superhjltespel.

I M&M slår man som vanligt för att träffa, och man har en Attack Bonus och en Defense Bonus (mosvarar AC, men man kan köpa så att den ökar, eller använda rustning, eller speciella förmågor). Alla vapen har en fast Damage bonus (tex har en lätt pistol +3)

Attack bonus = BAB + STR modifier + Size modifier

Defense = 10 + base Defense bonus + DEX modifier + Size modifier

Om man blir träffad slår den som träffar ett slag för att bestämma hur hårt skadan tar (Damage save DC) och den som blir träffad slår ett Damage save.

Damage save Difficulty Class = 15 + attack's Damage bonus

Damage save bonus = CON bonus + power bonuses + modifiers

Om man misslyckas tar man en hit och blir Bruised (för stun damage) eller Injured (för lethal damage). Om man misslyckas med mer än 5 blir man Stunned (för både S och L), och om man misslyckas med mer än 10 blir man Uncounscious (för S) eller Disabled (för L).

Om man blir skadad av en Stun-attack, får man -1 på sitt save mot Stun-damage, och om man även blir Stunned får man inte göra några handlingar på ett tag. Blir man Uncounscious är man medvetslös. Alla modifikationer läggs på varandra.

Om man blir skadad av en Lethal damage-attack får man -1 på save mot både Stun och Lethal Damage. Stun funkar lika. Om man blir Disabled får man inte göra nått jobbigt blir man Dying. Alla modifikationer läggs på varandra.

Det finns varianter för att vända på det hela så att man gör ett Damage roll mot en fast Defense istället, samt regler för Massive Damage.

Notera att detta är regler anpassade för superhjältespelande. Det är nog ganska enkelt att göra om det till en dödligare variant om man vill, samt lägga till att varje träff även ger -1 på skill rolls, attack rolls och saves tills man vilat eller blivit läkt.

Jag skulle kunna tänka mig följande för en fantasykampanj:

Inför Defense-värde som går upp med level.
Rustningar ger modifikationer på Damage save istället för på Defense.
Damage bonus = skada på vapnen (svärd 1d8 tex)
Damage save Difficulty Class = 10 + weapon damage rolled (alt. max skada)

Nått sånt. Var förklaringen tydlig och klar?

M.
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: I'm baaaaack!

Njaaa du var väl inte sååå tydlig :gremwink:

Alla vapen har en fast Damage bonus (tex har en lätt pistol +3)

...

Om man blir träffad slår den som träffar ett slag för att bestämma hur hårt skadan tar (Damage save DC) och den som blir träffad slår ett Damage save.

Damage save Difficulty Class = 15 + attack's Damage bonus

Damage save bonus = CON bonus + power bonuses + modifiers


Exakt vad slår den som träffar och vad får det för effekt? Slår han för att sätta DC, så att Damage save DC = 15 + damage bonus + 1d20 eller?

/boobis
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: I'm baaaaack!

Nästa grej. Anledningen till att jag frågar är att jag blev välidgt nyfiken på systemt och funderar på om jag inte också är väldigt imponerad över hur de löst det hela :gremsmile:


Det finns varianter för att vända på det hela så att man gör ett Damage roll mot en fast Defense istället, samt regler för Massive Damage.


Försöker du säga att det finns regler för hur man slår skada mot ett fast skadetålighetsvärde eller? :gremsmile:

/boobis
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Hmmmm

Den som träffar (alltså övervinner sin fiendes Defense med 1t20 + BAB + ev. bonusar slår sedan inte för skadan. Attackens "skada" är 15 + attack's Damage bonus, och alltså fast. Det är den som blir träffad som slår ett slag, och beroende på det resultatet blir skada olika allvarlig.

Lite tydligare? :gremlaugh:

M.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: I'm baaaaack!

"Nått sånt. Var förklaringen tydlig och klar?"

Tillräckligt, speciellt med förtydligandet.

Fast jag undrar om de inte har snott något från Västmark... :gremwink:
 
Top