Nekromanti [MutantUA] Pitch för nytt upplägg till Vid Regnbågens Slut (SPOILERS)

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Det här är något jag gått och funderat på från och titt de senaste åren då jag väldigt gärna skulle vilja spelleda MutantUA-sviten för min spelgrupp. Jag har aldrig riktigt varit förtjust i upplägget med att uppdragsgivaren är en prostituerad som försökt utpressa sin kund Linus Drake och egentligen inte att äventyret dras med så mycket rälsning. Vid ett tillfälle provade vi avv antagonistspela scenariot där spelarna var Smilet, Översten, PSIPO-agenten Serafim och Järnringen-agenten Osvald vilket var rätt kul men lite för klurigt upplägg för att bygga vidare en kampanj.

Nu har jag tagit nya tag och tänkte pitcha ett nytt upplägg för scenariot.

Spelarna har rollerna som Tijuana, Smilet och Översten (ev. även Överstens handyman Glummer) och även om de inte väljer att skapa karaktärer som motsvarar just dessa SLP så bygger jag scenariot kring dem som om de vore dessa SLP och kommer kalla dem dessa namn i texten nedan.

Tijuana drömmer mardrömmar om något otäckt och mäktigt som inte riktigt går att sätta fingret på (Hydran) och skylten med AROS dyker upp.

Tijuana blir uppsökt av Beate Hed, stamledaren från zonen där hon växte upp. Hon berättar om sina visioner och talar i mystiska ordalag om Tijuana som nyckelperson när "stormen kommer".

Tijuana och Smilet arbetar för Polisgazetten och har fått nys om att något är underligt Linus Drake, en assistent vid exploratorämbetet i Hindenburg. Samma kväll förföljer de honom till Botvids Herrgård (PSIPO´s hemliga högkvarter) utanför Hindenburg där han deltar i en maskerad sammankomst av Vita Liljans Redskap och Logen. Mycket talar för att sammankomsten har gäster från nedlagda PSIPO och Nimrod samt att den försvunne PSIPO-chefen Vladmir Skopev finns med och håller tal om mutanternas underlägsenhet. Tijuana och Smilet inser att något stort och otäckt är i görningen och tar foton med sin fornkamera.

Plötsligt får Tijuana ett psioniskt nödrop från Beate Hed som sitter fängslad i Herrgårdens källare. Tijuana och Smilet fritar Beate men avslöjar sig samtidigt och tvingas fly från Herrgården.

Tijuana har ett hemligt tillhåll på Hotell Thermopolium dit de tar med sig Beate Hed. Smilet ger sig av till Peckwickklubben för att be sin Onkel om hjälp.

Samtidigt i en annan del av Hindenburg slutar Översten avtal med sina nyblivna kollegor Bligus och Vaska om att starta Fornskrotbolaget. Översten skall träffa Smilets Onkel samma afton då Onkeln förväntas investera krediter i fornskrotbolaget.

På peckwickklubben föreläser Von Maadman om de muterade djurens härkomst. Smilet träffar sin Onkel som redan sitter och diskuterar affärer med Översten. Onkeln lovar att försöka hjälpa Smilet och ber Översten skydda honom. De bestämmer träff i en gränd senare.

Smilet och Översten anländer till Thermopolium. Nimrod-skurkar angriper hotellrummet (för att få tag på kameran). Beate Hed flyr ut i natten.

Översten, Smilet och Tijuana tar sig till gränden och finner ledtrådar till att Onkeln blivit kidnappad. Följer ledtrådar som till sist tar dem till en lagerlokal där Onkeln är fastbunden på en dynamittunna. PSIPO dyker upp och kräver hjälp med att hitta Beate Hed. Järnringen dyker upp i bakhåll - oskadliggör PSIPO och kräver hjälp att hitta Beate Hed.

Tijuana får nytt nödrop från Beate Hed ute i zonen. Följer henne och räddar henne till sist från Regnbågsstammen. Järnringen dyker upp och för bort henne mot ett ovisst öde.
===

Synpunkter? Tips? Sågningar?

Bifur

Veteran
Bra. Du tar dig an en av Järnringens stora brister - en fantastisk intrig där det är oklart hur RPna passar in. (Då är det en stor fördel att spela avslutade kampanjer).) Mitt enda råd är: om du orkar och tänker spela MUA i botten, tänk hela vägen och gör liknande synopsis på alla delarna.

Henke

Bifur;n246891 said:
Bra. Du tar dig an en av Järnringens stora brister - en fantastisk intrig där det är oklart hur RPna passar in. (Då är det en stor fördel att spela avslutade kampanjer).) Mitt enda råd är: om du orkar och tänker spela MUA i botten, tänk hela vägen och gör liknande synopsis på alla delarna.
Tack för rådet och precis som du säger så gäller det att hålla ihop kampanjen och lyfte samman olika bitar när det gäller helhet med t.ex. tidigarelagda planteringar. Har ett ganska omfattande, om än ostrukturerat, dokument som berör kampanjen som helhet och där jag tagit inspiration från hur andra spelgrupper gjort olika justeringar för uppnå ett "tightare" resultat.

Mogger

Hipsteranka
Jag återkommer! Min retconnade kampanjide byggde på att RP tillhörde Peckwick-klubben (ffa för att klämma in den nästan fristående Hindenburg-delen) men det här kan nog funka med.

Mogger

Hipsteranka
Jag tycker att du ska fundera på att få in Kringlan (heter den så, roboten som Översten köper) så tidigt som möjligt. Här fanns ju en stor brist, men uppenbarligen så finns det ju flera falanger som letar efter roboten. Hemligheten är ute! Så om du plockar ut översten ur ekvationen så måste ju en annan "överste" komma in.

jag vet inte om jag hade velat slänga in både PSIPO, Järnringen och Drake under första äventyret. Drakes roll skrevs ju nästan ut dessutom och tvingades sedan in med skohorn, så jag vet inte riktigt hur man ska göra med det.

Och Adelia! Och inte minst Onkel Zander!! De tycker jag är de bärande för hela sviten, men de skrevs ju också nästan ut ur storyn och blev en nähä-upplevelse.

Jag läste igenom det jag har kvar av min kampanjkrönika och hittade en del riktiga guldkorn. Bla följande stycke (RP befinner sig ute i Askerdal, på jakt efter Spartacus (jag hoppade över undervattensbasen)):

Samma natt ser de genom Moder Zons försorg en ensam lägereld långt bort i fjärran. Det visar sig vara Spartacus som tar sig en sil ute i öknen. Han är ganska illa däran (mentalt) och RP får inte mycket vettigt ur honom. Han kalibrerar dock roboten Texacos [alltså Kringlan, eller vad den hette] talmembran så att han i Askerdalsnatten kan avslöja att han är ifrån Elysium IV. Men han vet inte var det ligger. Efter denna kusliga vändning fräser ett flammande eldklot högt ovan Askerdal. RP fattar inte ett jota av vad det är [Ögat i sky, se H:MÄ] men tycker att det verkar klart olycksbådande. Samma natt tar Spartacus en överdos och lämnar efter sig en mmokub med samlade minnen och sånt. Bissmarck kan inte motstå frestelsen utan använder den...

Det här var en väldigt schysst scen och band på ett nästan poetiskt vis samman alla de tre delarna. Det var en hel del sånt man fick jobba med minns jag :)

Henke

Måns;n247238 said:
Jag tycker att du ska fundera på att få in Kringlan (heter den så, roboten som Översten köper) så tidigt som möjligt. Här fanns ju en stor brist, men uppenbarligen så finns det ju flera falanger som letar efter roboten. Hemligheten är ute! Så om du plockar ut översten ur ekvationen så måste ju en annan "överste" komma in.

jag vet inte om jag hade velat slänga in både PSIPO, Järnringen och Drake under första äventyret. Drakes roll skrevs ju nästan ut dessutom och tvingades sedan in med skohorn, så jag vet inte riktigt hur man ska göra med det.

Och Adelia! Och inte minst Onkel Zander!! De tycker jag är de bärande för hela sviten, men de skrevs ju också nästan ut ur storyn och blev en nähä-upplevelse.

Jag läste igenom det jag har kvar av min kampanjkrönika och hittade en del riktiga guldkorn. Bla följande stycke (RP befinner sig ute i Askerdal, på jakt efter Spartacus (jag hoppade över undervattensbasen)):

Samma natt ser de genom Moder Zons försorg en ensam lägereld långt bort i fjärran. Det visar sig vara Spartacus som tar sig en sil ute i öknen. Han är ganska illa däran (mentalt) och RP får inte mycket vettigt ur honom. Han kalibrerar dock roboten Texacos [alltså Kringlan, eller vad den hette] talmembran så att han i Askerdalsnatten kan avslöja att han är ifrån Elysium IV. Men han vet inte var det ligger. Efter denna kusliga vändning fräser ett flammande eldklot högt ovan Askerdal. RP fattar inte ett jota av vad det är [Ögat i sky, se H:MÄ] men tycker att det verkar klart olycksbådande. Samma natt tar Spartacus en överdos och lämnar efter sig en mmokub med samlade minnen och sånt. Bissmarck kan inte motstå frestelsen utan använder den...

Det här var en väldigt schysst scen och band på ett nästan poetiskt vis samman alla de tre delarna. Det var en hel del sånt man fick jobba med minns jag :)
Tack för intressant input och riktigt cool stämningstext.

Jag vill gärna ha in PSIPO och Järnringen direkt för att etablera dessa tidigt (dock gärna anonyma sällskap som inte namnges från början - bara att RP förstår att det finns finns organisationer i skuggorna). Drake blev som du skriver lite åsidosatt efter VRS men tycker ändå han skall få vara med på ett hörn. Han behöver dock vävas in tydligare i fortsättningen.

Nu har jag ju iofs inte berättar hur jag tänker kring PDIK än, men tanken är ungefär såhär:

Man börjar mitt i handlingen där "Översten" (som är RP) skall driva fornskrotbutiken i Pirit. Det är hans kollegor (Bligus&Vaska) som heliograferar om "fyndet" (Kringlan) de kommit över i Nordholmia och det är dem som skriver om hur de känner sig förföljda och tvingas fly stan när påstridiga typer försöker hota till sig "fyndet".

Detta bygger bra stämning och inleder "Huvudjägarna" med att diligensen med kollegorna försvunnit. Översten har givetvis investerat en smärre förmögenhet i roboten som kan bringa hans svårt skuldtyngda affärsrörelse på fötter igen.

Tijuana och Smilet som flytt Hindenburg efter VRS får jobb på Polisgazetten i Pirit och får i uppdrag att skriva om diligensöverfallet (alt. så följer de med Översten iaf). Eftersom Beate Hed är satt av Järnringen för att läsa Drakes tankar så får Tijuana då och då telepatiska meddelanden från henne om att Drake funderar på vad han skall göra med Manfred Lunds assistent Nils. I Hindenburg PG går samtidigt att läsa om den försvunne Manfred Lund. I Muntermåla dyker galningen upp som mumlar om "Härskaren i djupet" och AROS mörker (en hint för Tijuana som drömt om AROS tidigare).

Hos Björnstierna på bunkergodset finns porträtt av Aurora och Björnstierna berättar historien om "Slaget mot Hydran".

I "Knegarfurstens Sorti" så är jag inne på att byta ut Knegarfursten till en Kengarfurstinna och skapa ett förhållande mellan Översten och henne vilket skapar tillräckligt med incitament för att han skall ta upp jakten och hämnas henne. Att spåren till sist leder till Poirotalliansen och att hans egen syster beordrat mordet ställer saken till sin fullkomliga spets. Funderat på att etablera Al Ralph i ett mellanspel för att verkligen få RP att avsky honom. Helst hade jag velat ha en twist på historien där en spelare är Mollberg och under äventyrets gång bli oskyldigt utpekad för morden. Här får Tijuana och Smilet parallellt breven från X som ger ledtrådar till Movitz.

Tänker mig någonstans här att även etablera Kollegiet för (eller mot?) bättre vetande där Zigge Zmolk dyker upp och slår Överstens dröm i spillror om att det inte finns någon Elysium 4. Kanske är det här Adelia och Onkel Zander dyker upp och pratar om Urfaderväggen och AROS (ytterligare en hint till AROS). Kanske är det enbart Adelia som är där och Onkel Zander (som vet vägen till AROS) är på expedition nån annanstans för att sopa igen spåren lite igen.

Kommer nog behålla Spartacus undervattensbas i sista delen men gillar idéen med att han är nedbruten knarkare, kanske rent av psyksjuk och svår att få hjälp ifrån. Gillar också att han snabbt skall kunna laga minnesbankerna och kanske rent av överdoserar efter det.

När det gäller "Ögat i skyn" så vill jag använda den som lite "cliffhanger" inför nästa del. RP har precis återvänt till Pirit och är exalterade över att Elysium 4 trots allt finns, när eldklotet dyker upp och den galne gubben jublar över det. När eldklotet väl slår ner så skall man inte veta om Hindenburg klarat sig eller om staden mött sitt öde i kollisionen.

Tror det för stämningens skulle är viktigt att även väva in svordomarna ordentligt i kampanjen. Ju mer "Hydrans"... "Möken!" etc som används desto kraftfullare blir konfrontationen i AROS.

Mogger

Hipsteranka
Låter vettigt. Har en Polisgazett någonstans som är full av hydran odyl som ska läsas innan HMÄ. Ska se om jag hittar så kan du få.

Min version av Adelia är att hon är lika jagad som Kringlan. Alla är ute efter henne sedan Zonernas zoologi kom ut. Och hon och Zander har gått under jorden. Jag hade använt henne för att bättre knyta ihop HMÄ med DIK. Gillar inte alls hur de bestämmer sig för att ingen ska få reda på hemligheten. Adelia gör juntvärtom! Hon är en sanningssägare!! :)

Det.är ju ganksa coolt att ZZ faktiskt är en handout. Aros nämns friskt i den.

Henke

Måns;n247366 said:
Låter vettigt. Har en Polisgazett någonstans som är full av hydran odyl som ska läsas innan HMÄ. Ska se om jag hittar så kan du få.

Min version av Adelia är att hon är lika jagad som Kringlan. Alla är ute efter henne sedan Zonernas zoologi kom ut. Och hon och Zander har gått under jorden. Jag hade använt henne för att bättre knyta ihop HMÄ med DIK. Gillar inte alls hur de bestämmer sig för att ingen ska få reda på hemligheten. Adelia gör juntvärtom! Hon är en sanningssägare!! :)

Det.är ju ganksa coolt att ZZ faktiskt är en handout. Aros nämns friskt i den.
Jag påbörjade som sagt VRS som antagonistspel och körde vidare några möten i Pirit med ett par spelare så jag har ett par PG vi körde som handouts utifrån vad som hände i spel.Bifogar den första.

Riktigt bra idée att man skapar jakt även kring Adelia & Zander. Kanske att ZZ lanseras under VRS och jakten initieras under PDIK så RP aldrig hinner fråga ut dem om AROS.

Attachments

Henke

Tänker förövrigt att regelmekaniken i Mutant År Noll skulle kunna hantera mutantfrågan/rasismen i Pyrisamfundet. För varje tillfälle då en situation uppstår där en RP som är PSI eller Muterad utsätts för rasism utan att agera så innebär det en attack på egenskapen Känsla.

Mogger

Hipsteranka
Henke;n247527 said:
Tänker förövrigt att regelmekaniken i Mutant År Noll skulle kunna hantera mutantfrågan/rasismen i Pyrisamfundet. För varje tillfälle då en situation uppstår där en RP som är PSI eller Muterad utsätts för rasism utan att agera så innebär det en attack på egenskapen Känsla.
Kan inte Mutant:Å0 så bra, men måste ju pitcha det bästa Mutantsystemet som finns! ;) http://revolverspel.blogspot.se/2015/03/zonen.html

Ps. din bifogade gazett är pyttig :( Går inte att läsa.

Henke