Licenser...(långt)
Alltså, hur du gör i din värld är helt upp till dig, förstås, och helt ärligt talat står det ju inte exakt hur det går till i något officiellt material.
Hur som helst, när jag skrev texterna om att skaffa vapenlicens i Offensiv så tänkte jag mig följande:
Polisen (precis som i dag) är den myndighet som bedömer en licensiats godtagbarhet (det är dessutom det lokala poliskontoret som sköter det). Automatiska licensmaskiner fungerar bara som ett sätt att överföra information till polisen. I andra fall sköter vapenhandlaren detta, eller så får man gå till polisen själv.
Det här beskrivs i Offensiv, men jag kan försöka förtydliga. Enkelskottslicenser kan skötas helt automatiskt, eftersom alla automatiskt får en sådan (men bara EN). Det enda som görs då är att man ger sitt ID-kort till maskinen eller försäljaren, så görs en automatisk sökning som går
via polisen till Interpols register. Visar det sig att man är medborgare i ett Interpolland, att man inte har några fler enkelskottslicenser och att man inte har några särskilda anmärkningar (som "känd för att förfalska licenser") så får man licensen, på plats. Man får licensen inskriven på ett kort, krypterat, och så får man kanske en licensbekräftan på papper. I alla licenskontroller så kollas dock bara kortet, pappret är bara till för att arkiveras.
Det är det enda sättet att få licens via automatik. För att få några andra licenser måste man ansöka hos polisen. Ansökan görs automatiskt hos vapenhandlaren, eller genom att man kontaktar polisen på olika sätt. De kommer då sätta en handläggare som skall gå över det man vet om ansökaren, för att se att man inte licensierar ut vapen till fel personer. Felaktiga personer är exempelvis tidigare brottslingar, mentalsjuka ellér personer som helt enkelt inte kan presentera en vettig anledning till att de ska ha licens. Godtagbara anledningar kan vara att man skjuter med automatvapen (om det är automatvapen det är frågan om) som en hobby, att det råder extraordinära förhållanden i ens hemområde som kräver bättre självförsvar, eller att man är med i någon godkänd frivilligorganisation som beväpnar sig (ex. medborgargarden). Allt detta kollas givetvis upp, handläggaren tar en inte bara på orden. Man måste alltså bifoga bevis på att man är medlem i ett medborgargarde, skytteklubb eller liknande. Detta går att förfalska, och är handläggaren stressad så är det inga problem att komma förbi det. Men det går inte att komma förbi om man tidigare varit brottsling eller mentalsjuk.
Så byråkraten som du säger som sköter detta är en polis, i alla fall i 9 fall av 10. Vissa länder kan ha andra myndigheter som sköter licenssökandet, men proceduren är densamma i alla Interpolländer. Och om man nu känner denna handläggare, oavsett vart han jobbar, så
kan man be denne om "en tjänst", men då ska handläggaren vara beredd att riskera både förlora jobb och få fängelsestraff.
Det min poäng är att Interpol, som utformat systemet, inte är "dumma i huvudet". De har gjort hela separeringen av dels lagrad, krypterad information på kort, som folk går omkring med, dels ett eget register. Detta gör systemet minst dubbelt så tätt, eftersom något är fel varje gång ett kort inte stämmer överens med registret. Det är svårt att kontrollera hur korten görs, och Interpol vet att man kan förfalska kort relativt lätt, alltså vakar de över sina register som hökar. Ytterligare en säkerhetsspärr är att ha så få interface som möjligt mot sina register. Det innebär att främst centrala polismyndigheter eller stora megaföretag tillåts koppla upp mot Interpolregistren. Detta för att minimera risken för felaktiga registerinlägg.
Hur man än vrider på det är det väldigt bökigt att få en laglig licens utan ha tillåtelse till en sådan. Och det är meningen. Och Neotechs 500 miljoner brottslingar klarar sig faktiskt ganska bra ändå. Man behöver inte licens för att ha ihjäl folk. Och som någon annan antydde, ska man ha ihjäl folk är det bara dumt att ha en laglig licens. Det innebär nämligen att räfflingarna i kulorna direkt kommer att kopplas till licensiaten. Att skjuta någon med sitt licensierade vapen är som att lägga ett personligt visitkort på liket. Don't do that. Licensierade vapen är bara till för att användas i självförsvar, och då måste man i rättegång visa att det var självförsvar (vilket det ganska ofta är för vanligt folk, men knappast för normala Neotech-aktiviteter som går ut på att ha ihjäl folk
).
Men återigen, det var bara vad jag hade tänkt när jag skrev licenstexterna. Det enda som gäller är ju det som står svart på vitt, och det behöver men inte heller följa. Jag ser dock inte själv behovet av att göra licensreglerna enklare att lura på något sätt; jag tycker det går alldeles utmärkt att spela grova brottslingar ändå.
/RipperDoc