Tja, nu är det ju andra vägen om för mig men i alla fall. Maken och jag (13 år tillsammans) har i alla fall en rad aktiviteter tillsammans;
- Oundvikligt nog Sex
- Bus (allt från snöbollskastning, vattenkrig, täckesnattning till gömmande av varandras te)
- Äta, en icke föraktlig sysselsättning (tittar sorgset på midjeomfånget) men kom ihåg att äta är mer än bara inmundiga föda... det är en social konst och verkligen uppiggande för den samvaron i sällskap av levande ljus och snygg dukning.
- Lyssna på musik (och allt emellanåt ställa varandra på prov genom små musiktävlingar... Maken spelar en låt, jag får gissa antingen år, artist eller namn på låten eller allt på en gång. Eller så lyssnar vi på ett musikstycke och låter det vara basen för fantasins arbete (funkar bäst med ickevokal musik) och beger oss hän i tex jättelika grottsalar med underliga riter)
- Spelar rollspel, dah, det var ju det som fick ihop oss då. Antingen spelar vi med polaren eller bara för oss själva.
- Ser filmer, på bio, hyr eller köper.
- Läser högt (jag läser för honom...)
- Bollar problem, inom utom hemmet och allt mellan universums slut och hur vi ska få upp hyllan på väggen snyggt.
- Snickrar, reparerar, målar, diskar, tvättar... dvs allt i huset förekommande som måste göras. Ad notam, vi gör nittio procent av detta tillsammans.
- Pratar... ja det kan inte jämföras med bolla problem. För när vi pratar rör det sig om allt utöver problemlösning.
- Löser korsord (både vanliga och melodikrysset)
- Läser tyst. Ligger oftast sida vid sida och läser böcker... Maken har precis tagit igång att läsa Wheel of time (givetvis på svenska) och det kommer bli en utmaning för honom som dyslektiker att ta sig igenom hela serien. På tiden jag läser tre till fem böcker läser han nämligen en.
- Spelar datorspel, just nu så avhandlar vi Never Winter nights. Ja vi hade inte bråttom att skaffa dem och det tjänade vi mycket på... och vi spelar gärna LAN-spel så har ni bra tips på spel typ ovansagda (eller DiabloII, Starcraft etc). Glöm dock spel via Internet, vi sitter ju på gamla korkade modem juh.
- Skriver berättelser... ja iofs är det jag som skriver ner dem men vi skapar många tillsammans... se för all del här
Min tillfälliga berättarsida
- Promenader
- ser på olika platser. Nämnas kan att man i bara Stockholm kan hitta massa saker att se om man bara slår upp saker i uppslagsböcker. Förundras tex över platsen för stockholms blodbad, åk ut och kika runt på div. galgbackar, spana på riddarhuset och så vidare. Själva har vi ju bil så vi dimper runt och gör nedslag i Roslagen vid tex. Karls Kyrkoruin, Kristineholms slott (som tyvärr är privat men vi hade en polare som bodde i dess asnlutning förut), Pythagoras (norrtälje) Edsbro bruk, Skebobruk, Forsmarks bruk (ligger på väntelistan) När vi är ute och åker i Svearige så tar vi till tiden och dimper in på gamla kyrkor, fornlämningar osv.
- Konserter, musikaler och liknande brukar iofs vara dyrt. Men unnar man sig en sådan sak varannat år så är det great. Det blir något som tar med sig under året och lever med.
- Någon sa museum... och det är kul att besöka.
Det här är ju bara bråttstycken av vad vi gör... jag menar vi skottar snö, klipper gräs, slåss med trädgården, fäller träd och buskar, besöker föräldrar, vänner, går på fest, går på konvent (ok... ett då). Men huvudsaken är att vi gör det tillsammans. Och det vi inte gör tillsammans berättar vi om för varandra... och det gör att allt vi gör är ett VI.
Utan den biten skulle jag aldrig kunna fungera i ett förhållande, oavsett om jag är nyförälskad eller som nu när vi har kamperat ihop i tretton år...
Hoppas du fått någon idée av min alltför långa utläggning...