Nekromanti Mycket spån om många olika saker [långt]

Sodivra

Champion
Re: More spoons to the people, I say!

Mmjo, men satsningen ska ju egentligen vara obestämd eftersom man inte vet hur bra man satsar och hur mycket man behöver satsa. Därav en ny fråga, i satsandet, behöver man ha två "modifikationer" säkerhet och risktagande (dåligt ord, jag vet)?

Va? Nä, man ska inte vet hur bra det går, men man bör väl veta hur mycket man tar i, ändå?

Okej, nu ska jag förklara min idé..

Snubbe måste slå ner Putte, han bara måste det. Han slår ett viljestyrkeslag för att få slå bättre, och väljer svårigheten "10". Slaget lyckas, och då delar han svårigheten med 2, och lägger på detta på sitt slagsmål-slag. Han får alltså +5 på sitt slagsmålslag. Hade han valt svårighetsgraden 8 och lyckats så hade han fått +4.

Så, alltså.
Och vad jag menar med utmattningen är att det alltid ska finnas en chans att man utmattas, även om man har misslyckats med bara en poäng. Man utmattas inte för att man gör något dåligt, man utmattar sig för att kunna göra något bra.. Låt "Satsningsslaget" vara hur mycket man tar i, och "Färdighetsslaget" vara hur god kontroll man har, så att säga.

Okej, jag ska utveckla det här med utmattning/skada..
Man kan ta det när man lyckas, men bara ifall man anstränger sig. Förstås.
Man kan ta det när man misslyckas, men det ska inte vara direkt kopplat till hur hårt man misslyckas.
Hur mycket man anstränger sig (satsar) ska vara viktigare än hur bra/dåligt man slår.

Jag tänkte först något i stil med att ifall man slog dubbla siffror när man misslyckades så skulle man få utmattning/skada, men det vore bra om mer satsning -> mer "skada".. Typ, ifall din satsningsbonus, eller satsningssvårighet är högre än vad du slog med tärningarna så får du differensen i utmattning. Vi tar ett exempel.

Snubbe måste slå ner Putte, han bara måste det, som sagt. Han slår ett viljestyrkeslag för att få slå bättre, och väljer svårigheten "10". Slaget lyckas, och då delar han svårigheten med 2, och lägger på detta på sitt slagsmål-slag. Han får alltså +5 på sitt slagsmålslag.
Han slår nu sitt färdighetsslag, och tärningen visar "4". 4 är mindre än "5", hans satsningsbonus, och han får en poäng utmattning. Hans effekt blir 4+5+3 (3 är hans färdighet i att slåss.) vilket blir 12.

Visserligen kan det bli lite klurigt att hålla koll på sådant, men dom behöver ju inte hålla koll på någon annan svårighetsgrad, den kan ju SL sitta och ha hemlig.
Nackdelen (Ifall det är en nackdel) blir att man kan inte få utmattning utan att satsa, och det borde nog gå - För då kan man få utmattning av viljeslag också - förlora vilja.

Hängeru med?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: More spoons to the people, I say!

Va? Nä, man ska inte vet hur bra det går, men man bör väl veta hur mycket man tar i, ändå?

Det är iofs helt sant, men då kanske man kan göra så att man kan satsa lite, mitt-emellan och mycket. Satsar man lite tar man mindre skada men satsar man mycket tar man mer. Om man satsar lite så tar man 1t6+2, mitt-emellan 1t6+4 och mycket 1t6+6. Skulle det fungera eller skulle det vara för lätt att lyckas med satsningarna? Kanske 1t6, 1t6+2 och 1t6+4 är lämpligare?

Så, alltså.
Och vad jag menar med utmattningen är att det alltid ska finnas en chans att man utmattas, även om man har misslyckats med bara en poäng. Man utmattas inte för att man gör något dåligt, man utmattar sig för att kunna göra något bra.. Låt "Satsningsslaget" vara hur mycket man tar i, och "Färdighetsslaget" vara hur god kontroll man har, så att säga

Du menar, man utmattas för att man försöker göra något bättre, sen vad resultatet blir är irrelevant?

Hängeru med?

Jupp. Det är inte den ultimata lösningen men det är en lösning. Funderar lite på Neotechs psykoskryss. Ska kolla upp de reglerna lite bättre innan jag säger något om dem.

Sodivra

Champion
Koncept och mål

Du menar, man utmattas för att man försöker göra något bättre, sen vad resultatet blir är irrelevant?

Hmm.. Okej. Min dröm vore detta..
(Jag använder termen "utmattning" för dom här skadebieffekterna.)

[*]Man får ingen utmattning av att lyckas med något utan att anstränga sig extra. Jo, kanske lite, man kan se det som att rollpersonen stöter på något oväntat och fumlar till lite, men klarar uppgiften ändå.

[*]Man kan få utmattning av att misslyckas, för då har man gjort något fel. Det är dock inte automatiskt så att mer misslyckat = mer utmattning.

[*]Man kan få utmattning av att lyckas, ifall man lyckades genom att anstränga sig extra.

[*]Att anstränga sig ska ge större risk för utmattning, att vara skicklig/vältränad ska ge mindre risk för utmattning. (Eller så gör man bara så att ifall man är vältränad så gör det mindre att man får ett poäng utmattnig, och ifall man är skicklig så är det större chans att lyckas = mindre utmattning.)

...

Sedan kanske det inte är möjligt att uppnå allt detta, men så mycket av det som möjligt skulle jag vilja se i systemet iallafall. Säg till om något är otänkbart/way off, så spånar jag vidare under tiden.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Koncept och mål

Man får ingen utmattning av att lyckas med något utan att anstränga sig extra. Jo, kanske lite, man kan se det som att rollpersonen stöter på något oväntat och fumlar till lite, men klarar uppgiften ändå.

Det är rimligt och till och med något som jag skulle tänka mig att ha med.

Man kan få utmattning av att misslyckas, för då har man gjort något fel. Det är dock inte automatiskt så att mer misslyckat = mer utmattning.

Det är ansträngande att misslyckas, både för kropp och själ så även det här är rimligt.

Man kan få utmattning av att lyckas, ifall man lyckades genom att anstränga sig extra.

Ja, så länge man satsar så får man utmattning, till exempel efter den tabellen som jag skrev, man får i lika mycket utmattning som plus på slaget, alltså 2 för lite, 4 för mittemellan och 6 för mycket.

Att anstränga sig ska ge större risk för utmattning, att vara skicklig/vältränad ska ge mindre risk för utmattning. (Eller så gör man bara så att ifall man är vältränad så gör det mindre att man får ett poäng utmattnig, och ifall man är skicklig så är det större chans att lyckas = mindre utmattning.)

Det var ett element jag inte funderat på tidigare men som är väldigt bra. Jag menar viljestyrkan måste ju baseras på de andra grundegenskaperna på något vänster. Exakt hur det ska lösas vet jag inte, men det är väl ett senare problem.

Sedan kanske det inte är möjligt att uppnå allt detta, men så mycket av det som möjligt skulle jag vilja se i systemet iallafall. Säg till om något är otänkbart/way off, så spånar jag vidare under tiden.

Ingenting är helt galet, men det känns som om det fattas något. Något missat element eller förbisedd beräkning. Jaja, jag ska med fundera vidare (och det kanske är dags att skapa en ny tråd om nästa del av skapandet.