Re: More spoons to the people, I say!
Mmjo, men satsningen ska ju egentligen vara obestämd eftersom man inte vet hur bra man satsar och hur mycket man behöver satsa. Därav en ny fråga, i satsandet, behöver man ha två "modifikationer" säkerhet och risktagande (dåligt ord, jag vet)?
Va? Nä, man ska inte vet hur bra det går, men man bör väl veta hur mycket man tar i, ändå?
Okej, nu ska jag förklara min idé..
Snubbe måste slå ner Putte, han bara måste det. Han slår ett viljestyrkeslag för att få slå bättre, och väljer svårigheten "10". Slaget lyckas, och då delar han svårigheten med 2, och lägger på detta på sitt slagsmål-slag. Han får alltså +5 på sitt slagsmålslag. Hade han valt svårighetsgraden 8 och lyckats så hade han fått +4.
Så, alltså.
Och vad jag menar med utmattningen är att det alltid ska finnas en chans att man utmattas, även om man har misslyckats med bara en poäng. Man utmattas inte för att man gör något dåligt, man utmattar sig för att kunna göra något bra.. Låt "Satsningsslaget" vara hur mycket man tar i, och "Färdighetsslaget" vara hur god kontroll man har, så att säga.
Okej, jag ska utveckla det här med utmattning/skada..
Man kan ta det när man lyckas, men bara ifall man anstränger sig. Förstås.
Man kan ta det när man misslyckas, men det ska inte vara direkt kopplat till hur hårt man misslyckas.
Hur mycket man anstränger sig (satsar) ska vara viktigare än hur bra/dåligt man slår.
Jag tänkte först något i stil med att ifall man slog dubbla siffror när man misslyckades så skulle man få utmattning/skada, men det vore bra om mer satsning -> mer "skada".. Typ, ifall din satsningsbonus, eller satsningssvårighet är högre än vad du slog med tärningarna så får du differensen i utmattning. Vi tar ett exempel.
Snubbe måste slå ner Putte, han bara måste det, som sagt. Han slår ett viljestyrkeslag för att få slå bättre, och väljer svårigheten "10". Slaget lyckas, och då delar han svårigheten med 2, och lägger på detta på sitt slagsmål-slag. Han får alltså +5 på sitt slagsmålslag.
Han slår nu sitt färdighetsslag, och tärningen visar "4". 4 är mindre än "5", hans satsningsbonus, och han får en poäng utmattning. Hans effekt blir 4+5+3 (3 är hans färdighet i att slåss.) vilket blir 12.
Visserligen kan det bli lite klurigt att hålla koll på sådant, men dom behöver ju inte hålla koll på någon annan svårighetsgrad, den kan ju SL sitta och ha hemlig.
Nackdelen (Ifall det är en nackdel) blir att man kan inte få utmattning utan att satsa, och det borde nog gå - För då kan man få utmattning av viljeslag också - förlora vilja.
Hängeru med?