Nekromanti mycket tärningsslag?

Kanturi

Swordsman
jag tycker iallafall att det ibland blir lite för mycket tärningsslag: VINIT-slag, träff-slag, skade-slag, slag på träfftabell etc.etc. Det kan bli ganska mycket ibland. Och förresten. Hur många slag(med vapnet) brukar ni slå på en runda. Vi i min grupp kör typ med ett slag per runda fast jag tycker att det typ borde vara minst två...

GlueBall_UBBT

Warrior
Eon är mycket tärningsslag. Kör man med frivilliga regler så är det äckligt mycket tärningsslag. Gillar du att slå tärning, så gillar du Eon. Om inte så är det lätt att ändra eller rent av stryka regler. Bland annat kan man göra VINIT-slaget passivt så att de bara slås när man öppnar striden. Försvararen vinner tillbaka initiativet om denne i en försvarshandling även slår under sitt VINITvärde.

William Fäktaren är en känd duellant från Consaber. Han håller mycket hårt på sin heder vilket ibland betyder problem. När han som bäst vandrade runt i norra Consabers solsken så kom där en tokon och hånade hans ringa axelbredd. William hade inget val än att dra sitt svärld. Efter ett par utbytta stötar så kan barbaren svinga sitt tunga svärd i en vid båge emot William, som skickligt stiger åt sidan. (William har Undvika 15 och hans spelare slog OB3t6 med resultatet 8). Då Williams VINIT ligger på 9 så vinner han även tillbaka initiativet och kan anfalla följande runda.

Mina SLPs brukar som standard bara göra en handling per runda. Detta håller busen fummel borta, vilken ofta avgör striderna när han kommer på besök.

Phelan

Hero
Jodå, många slag blir det! Det man kan göra för att få ned antalet lite är att använda det förenklade skadesystemet och generell rustning för (i alla fall) mindre viktiga SLP, så slipper man träffslag och har inte lika mycket att hålla reda på.

Antal anfall med vapen? Ett anfall och en deklarerad försvarshandling tycker jag är standard. Är man en skicklig krigare kan det vara en poäng med att göra flera attacker för att pressa upp motståndarens svårighetsgrad. Vill man bjuda bort initiativet till rundan efter kan man ju också köra två anfall och ingen deklarerad parad. Det hela beror väldigt mycket på hur höga FC karaktärerna har.

(Och som vanligt, tänk på att ett anfall inte är ett enda hugg utan en serie offensiva rörelser och utfall.)

Mvh / Phelan

Eleas

Hero
"jag tycker iallafall att det ibland blir lite för mycket tärningsslag: VINIT-slag, träff-slag, skade-slag, slag på träfftabell etc.etc. Det kan bli ganska mycket ibland."

Visst blir det ett antal slag. Eon är dock hyfsat skalbart - i vanlig strid kan man med fördel ignorera reglerna för Insikt, variabel VINIT etc, och ska man opta det riktigt mycket finns det så vitt jag minns rätt metoder att helt rationalisera bort slag på träfftabell och alla et cetera du kan tänka dig.

"Och förresten. Hur många slag(med vapnet) brukar ni slå på en runda. Vi i min grupp kör typ med ett slag per runda fast jag tycker att det typ borde vara minst två..."

Varierar helt från situation till situation. Ju skickligare eller dåraktigare du är, desto fler handlingar kan du våga dig på per runda, är en tumregel.

--Björn

Hjalle

Swashbuckler
Mina SLPs brukar som standard bara göra en handling per runda. Detta håller busen fummel borta, vilken ofta avgör striderna när han kommer på besök.
Just därför har jag strukit fummelreglerna helt och hållet. Det blir... fel när skitskickliga personer fumlar så fort svårigheterna kommer upp lite. Jag vet att man måste slå över färdighetschansen för att fumla, men det blir ändå för mycket misslyckanden vid hög svårighet, färdighetsvärdet till trots. Dessutom blir fummel automatiskt ganska lätt (även om man har Su'nai Petya 26) om man får två sexor eller mer...
Nej, hellre då stoppa in ett gravt misslyckande när det passar. jag har vuxit upp, blivit modigare, skitit mer i reglerna och vågat friform tills jag spyr. :gremsmirk:

-Hjalle, gör vad han vill och trivs med det.

GoblinGurra

Swordsman
Hur många slag(med vapnet) brukar ni slå på en runda. Vi i min grupp kör typ med ett slag per runda fast jag tycker att det typ borde vara minst två...
Låt spelarna välja själva...och väljer de att slå femtioelva gånger så är det upp till dem.