Nekromanti Mycket viktigt

Mutant

Warrior
Re: Medeltida eldkastare

Bilbo var inte beväpnad mer än med "sting" för han var ingen jävla krigare....
eldkastare (som för övrigt heter eldbälg) inte hade varit bra mot Smaug eftersom han är resistant

...och hör sen!

Klon

Hero
Re: Mycket i luften

Då är det injgen som klagar något mer på DoD5's luftskepp någe mer då, om de har Nidland vill säga.

Mutant

Warrior
Re: NEJ !!!

För att det finns massor med raser,vapen,yrken,magier och coola beskrivningar

...och hör sen!

Maxwan

Swordsman
Re: Mycket i luften

Jo, jag klagar på det! Jag gillar inte luftskeppen - de är för vanliga! Om det finns något magiskt lite här och var så är det okej enligt mig men överallt? Argh! Eller (jag har inte läst om luftskeppen i dod5) är luftskeppen i dod5 magiska allihop?

Mac - Fly high, touch the sky!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Den Svarta Gasen

Nja, inte helt och hållet. Det finsn visserligen sådana som drivs av elementarer som syler skulle jag kunna tänka mig. Men läser man mellan raderna så drivs de flesta utav dvärgarnas främsta försörjningskälla i Chronopia, nämligen den svarta gasen (som lämpar sig bra mycket bättre än helium för att driva luftskepp).

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/

Schesuz

Veteran
Jag tyckte oxå att Chronopia sög, men efter SL hade köpt ett gäng böcker och man fick lite mer hum om hur staden såg ut så blev det mycket roligare, men smaken e som baken =)

På tal om eldkastare , det finns eldkastare i DoD -91s upplaga oxå, läs Kaos Väktare.

Mvh Schesuz

Krille

Super Moderator
Raser, vapen och magi

"För att det finns massor med raser,vapen,yrken,magier och coola beskrivningar"

Tja, det är inte på grund av det som jag bedömer ett rollspel som "bra". Jag lägger större vikt på en välskriven, fungerande och trovärdig bakgrund som kan användas för att göra bra äventyr, än en som är maxad i coolhet.

I Västmark finns inga yrken alls, det finns bara fyra raser, magin är vanlig tråkig trolldom och det som beskrivs är vanlig trist medeltid. Ändå har jag klart mycket mer skoj när jag spelar Västmark än när jag spelar Catastrophia.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Lachtezan

Veteran
Jag håller med

Chronopicles suger! Även om man har alla moduler, som för övrigt inte är så jä*la bra heller. Till och med Alver är bra i jämförelse, och det är en av dom sämsta modulerna som släppts till DoD'91 (alldeles för ytlig jämfört med Svartfolk).

[color:red]Odi profanum vulgus et arceo</font color=red>

Lachtezan

Veteran
Men det är ett demoniskt vapen och dessutom unikt. Det finns bara det enda exemplaret.

Lachtezan

Veteran
Altors baksida

Hört talas om den modulen? Där fick vi chockbeskedet att det förhatliga Chronopia ligger på östra halvklotet, medan då Ereb ligger på det västra. Båda kampanjvärldarna hade alltså helt plötsligt slagits ihop. Och någon skillnad i tid var det inte, bara i själva tideräkningen.

Lachtezan

Veteran

Hur stora var eldkastarna man använde i Konstantinopel? Kunde dom, likt eldkastarna i Chronopicles, bäras av en person? Eller var det stora, stationära grejor som opererades av mer än en person? Jag antar att dom laddades med grekisk eld eller liknande...

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Lachtezan on 2000-10-06 13:20.</EM></FONT></P>

Lachtezan

Veteran
Re: Den Svarta Gasen

Vicotnik hade inte Svartgas. Hans luftskepp var magiska, om jag minns rätt. Dessutom drogs dom framåt av förslavade silveralver eller andra flygande varelser.

G

Guest

Guest

Jag gav ett exempel. Jag generaliserade och pratade metaforiskt.

Get It..

/ Med ögon som is har jag nuet och framtiden under uppsikt.

Man Mountainman

Storsvagåret
Känslan av vad? Personligen tycker jag att en rejäl eldkastare ger en trevligare känsla än en tråkig "eldboll E4", och sen har de ungefär samma effekt.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Man Mountainman

Storsvagåret
Krille, du är en hjälte!

Oförtröttligt kämpar du vidare på de rättfärdigas sida. De, som insett att fantasy är en sådan pinuppans* bred genre.

*improviserat kraftuttryck

Man Mountainman

Storsvagåret
Hårklyverier!

Vad herr Krister Sundelin ville framhäva var att nog främst det här med definitionen på fantasygenren, samt kanske även att man i allmänhet underskattar den teknologiska potentialen under medeltiden.

Rosen

Myrmidon
Re: Hårklyverier!

<I> Vad herr Krister Sundelin ville framhäva var att nog främst det här med definitionen på fantasygenren, samt kanske även att man i allmänhet underskattar den teknologiska potentialen under medeltiden.</I>

För att citera Nightowl på Gondica-listan, det är nånting som är skumt när folk kan gå in i ett bibliotek som har flera tusen volymer (utan att tryckpressen är uppfunnen) på ett simpelt värdshus utan att någon reagerar, men om någon drar fram en historiskt helt korrekt medeltida luntlåsmusköt så börjar alla skrika att "nääe, det där är ju inte fantasy!"

--
Åke