Nekromanti Mynt Tabell saknas :/

Manny

Veteran
Joined
25 Jan 2009
Messages
9
Location
Sunne, Värmland
Hej alla rollspelare!
Jag tankade ned gratis versionen Saga från deras hemsida, läste igenom och upptäckte att man ska få fram sina mynt genom en viss tabell, och den finns inte med i reglerna... Om det är ngn som har boken Saga eller har tabellen så skulle jag vara mkt tacksam om ni kunde posta den här.

Tack på förhand!
 

Manny

Veteran
Joined
25 Jan 2009
Messages
9
Location
Sunne, Värmland
Nu dubbelpostar jag ;/ Kunde av ngn anledning inte Ändra i inlägget två gngr. Det jag skulle lägga till var att om ngn kan förklara för mig hur förflyttningen går till? tex på beskrivningar av personer i äventyr till saga står det Förflyttning: 6 och jag fattar ingenting! Det står ingenting om förflyttningen i Saga grundregler som finns på deras sajt.. en grej som grundreglerna inte heller tar upp som trudvagn reglerna tar upp är guld, silver och koppar mynt. Fast i de vanliga reglerna handlar det bara om Mynt, förutom när man kommer till listorna där man köper svärd/bågar/skydd där står det Pris M (tydligen mynt) och p som jag inte har en blekaste vad det betyder. En sak till jag är lite ledsen på är att det inte finns ngra vanliga prylar.. Tex mat osv.. Om ngn orkar och har saker man kan ha i saga så posta det plz :gremsmile: SKONA DETTA DUBBELPOSTANDE :gremshocked:
 

Pixie_UBBT

Veteran
Joined
21 Dec 2002
Messages
87
Location
Stockholm
Hej, grundreglerna är en förkortad version av boken och det är tanken att man ska kunna börja spela och lära känna reglerna, men att man ska köpa boken om man tycker att Saga verkar vara något vettigt att fortsätta med. När vi tog fram grundreglerna så försvann det ett par mindre tabeller som kan vara nyttiga att ha. Jag har tyvärr inte de riktiga reglerna här nära till hands, men jag eller någon annan kan säkert hjälpa dig med mynt-tabellen. I princip brukar vi starta en ny gubbe med de kläder och utrustning som motsvarar hans eller hennes "klass" eller yrke, samt ge personen lite pengar att röra sig med. Men det är ytterst lite. En soldat har råd att köpa ett nytt svärd och hjälm, och om han har det bra ställt kanske en ny ringbrynja med tillbehör.

M = Mark silver
P = Pennies koppar

Ang förflyttning så brukar de flesta inte använda sig av dessa värden i spelet, utan kör med sunt förnuft. I alla fall när vi spelar :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Pixie har redan svarar, men jag kompletterar lite:

Grundreglerna på sajten var från början tänkt att vara regler som spelledaren kan dela ut till sina spelare; de innehåller all regelmekanik, men inte hela spelet. I boken finns till exempel ordentliga "utrustningslistor" med normalpris på de flesta vanliga, och ovanliga, varor i Albion... Och annat, som arketyper, alltså idéer till rollpersoner. Grundreglerna är just grunderna, komprimerat.

Förflyttning och sådana detaljer är egentligen inte en del i regelsystemet, men jag skrev hur långt en person kan röra sig för de som gillar att rita noggranna kartor och/eller använder miniatyrer. men det är inget man behöver fundera över i spel. Vi tog bort förflyttningsreglerna för länge sen eftersom vi aldrig använde dem, det segade bara ner spelet.

Angående startkapital så börjar rollpersonerna med den utrustning som det kan anses rimligt att man kan ha + lite startkapital. var det rör sig om bestäms i samråd med Spelledaren i all enkelhet. Riktlinjer för start-utrustning står vid respektive arketyp... i boken dock. Man kan ju till exempel tänka sig att en riddare har en komplett rustning, vapen av olika slag, stridshäst, utrustning för att vara i fält länge, packhäst, häst och utrustning till sin väpnare och lite annat. En tiggare däremot har betydligt mindre.. en rostig kniv, kläderna på kroppen, en tiggarstav, kanske en smutsig filt, nån slags säck, några få silvermynt... Allt beror på vad man vill spela och vilken slags kampanj spelledaren ser framför sig...
 
Top