Nekromanti Mysdeckare: Vad vill du ha?

solvebring

Superhero
Jag har lite olika funderingar på hur jag egentligen ska forma mitt spel rent tonmässigt; hur stämningen på olika sätt ska ta sig form.

Nu finns det ingen garanti för att jag rättar mig efter era svar. Men jag låter mig gärna inspireras om jag ser något jag gillar.

Se det därmed inte som att ni ger mig tips personligen, utan istället som att vi pratar mysdeckarrollspel i allmänhet.

Vad/Hur tycker du att ett sådant spel bör innehålla/vara?

Mogger

Hipsteranka
  • Mysiga miljöer - pubar, countryklubbar, adelsgods m.m.
  • Excentriska personer - alla är misstänkta, och ofta skäligen så
  • Ett mysterium - vem gjorde det?
  • Slug detektiv med charm och manér

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det jag framför allt vill ha reda på är hur man spelar Holmes/Piorot/Marple fast med fyra stycken detektiver.

Men; annars vill jag ha tydliga SL-instruktioner och mekaniker som hjälper mig och underlättar äventyrsbygge etc. Stämningsskapartips och hjälp att bygga vettiga ledtrådsstrukturer och sånt. You know, Gurps Mysteries fast mer fokuserat, strukturerat och tydligt.

Som spelare vet jag precis hur jag skulle spela ett sånt spel. Som SL är jag helt lost, känner jag. Eller inte helt, men jag behöver helt klart hjälp.

KamiFisk

Hero
Det jag framför allt vill ha reda på är hur man spelar Holmes/Piorot/Marple fast med fyra stycken detektiver.
Känner att jag vill åt ungefär samma kärna.
Samt hur man skall lägga upp bra mysterier som SL.
Inte hur man bygger ett äventyr utan hur man bygger mysterier.

Unfair

Hero
McFisk said:
Känner att jag vill åt ungefär samma kärna.
Samt hur man skall lägga upp bra mysterier som SL.
Inte hur man bygger ett äventyr utan hur man bygger mysterier.
Jag skulle nog låta spelarna gå en och en hellre än som en gemensam grupp, och de kan alla vara involverade i mysteriet så att de kan ha hemligheter och misstänka varandra.

Mogger

Hipsteranka
Ja, det här är ett problem. Det är inte ovanligt att den smarte har en sidekick (en Watsaon alltså) men fler än så ser vi aldrig. Det blir dessutom en helt annan genre om det inte är en ensam detektiv som löser mysterier utan en grupp med detektiver. Det senare har vi sett en del i poliserier och liknande, men det blir inte samma sak. Jag har svårt att se mysdeckarkonceptet med en hel grupp utredare.

Jag kan tänka mig settingbaserade karaktärer - ett mord i ett stort hushåll är ju en klassiker som skulle funka skitbra (som i Gosford Park) i en mysdeckare. Alla är på samma plats, utreder samma mysterie, men inte riktigt från samma ände, och givetvis har de alla egna hemligheter som de vill dölja. Där är ett upplägg som jag hade valt. Dessutom kryddas det med att ibland är det en av RP som är mördaren.

solvebring

Superhero
I mitt fall kanske mysdeckare är helt fel ord i så fall?

Jag tänker och kommer nämligen sätta upp det hela som en grupp. Så tja, det blir väl lite Morden i Midsomer och Fem över det hela också. Eller hur man ju ska likna det.

Jag ser nämligen inget tydligt problem i att man är en grupp. Tvärtom blir det en trevligare mer dynamisk spelupplevelse om man är flera stycken som kan hjälpas åt på olika sätt. Och vad gäller regnväder, tedrickning och miljöerna i sig så påverkas inte det ett jota.

Det enda som påverkas är att istället för att en person tar hela scenen och är hjälten hela dagen så är det en liten grupp som gör det. Och de kommer säkerligen inte att gå runt i en klunga hela tiden. Senast jag testade deckare och spelade fisktank delade de upp sig i två grupper om två nästan hela scenariot.

Men nåväl... Mysdeckare är kanske fel ord. Bör jag se mig om efter andra genrer för att precisera det jag vill åt?

Mogger

Hipsteranka
solvebring said:
Men nåväl... Mysdeckare är kanske fel ord. Bör jag se mig om efter andra genrer för att precisera det jag vill åt?
Nä, det tycker jag inte. Men du bör undvika "en apa, en halv-alv och en nekromaniker går in på en bar..." och tydligt visa hur den mysiga organisationen som RP tillhör ser ut. Det löser hela problemet. Att spela med 4 Sherlocks och ingen Watson kan så klart bli problematiskt eftersom konceptet inte riktigt funkar då, men om ingen är Sherlock så finns ju inte problemet.

solvebring

Superhero
Måns said:
solvebring said:
Nä, det tycker jag inte. Men du bör undvika "en apa, en halv-alv och en nekromaniker går in på en bar..." och tydligt visa hur den mysiga organisationen som RP tillhör ser ut. Det löser hela problemet. Att spela med 4 Sherlocks och ingen Watson kan så klart bli problematiskt eftersom konceptet inte riktigt funkar då, men om ingen är Sherlock så finns ju inte problemet.
Word! Asabra perspektiv på det hela, Måns. Tackar för den infallsvinkeln. =)

KamiFisk

Hero
Kan tänka mig att detta lättast borde lösas genom att alla i gruppen har någon form av unik förmåga. Man kanske kan välja en unik förmåga från en lista ingen i gruppen får välja samma. Sen kan spelaren bygga mysterierna utefter vad spelarna valt för förmåga.