Nekromanti Mysiga magiska besvärjelser?

Achamian

Veteran
Lite experthjälp kan man väl få här tack :gremwink:

Lat som jag är orkar jag inte göra min 100%-igt egna grimoire, så nu undrar jag om ni har några bra tips på spel/tillbehör med mer klassiskt trollkarlsmagiska besvärjelser. Har redan ett stort spelbibliotek, men lite mer skadar inte (särskilt som det mesta är 10+ år gammalt). Spelsystem spelar ingen roll, jag är ute efter trevliga beskrivningar/ideer på besvärjelser snarare än något speltekniskt.

Vad jag är ute efter:
Mysiga besvärjelser med kryptiska/arkaiska/roliga namn. Antingen lite mer naturmagiska eller "skolastiska" dvs såna uråldriga saker man hittar i gamla "tomes". Mer ritualistsika/sagolika/mystiska etc.
Främst letar jag efter magi som inte egentligen tvärt bryter mot "law of conservation of mass", kraftigt/onaturligt förändrande och att man inte kan skapa nånting ur ingenting. Illusionistisk/Mentalistisk/Symbol/Ockult är bra.

Vad jag INTE är ute efter: "elementariska" besvärjelser, dataspels-liknande optimerade stridsbesvärjelser o dyl.

Så låt höra, vilka spel/magiböcker skall jag ge mig i kast med härnäst? Tacksam för tips!

Übereil

Swashbuckler
Ars Magica har en hel del skojfriska besvärjelser. Särskilt bakgrunden till besvärjelserna kan vara kul, som eldelementarikern som skapade en mäktig helningsbesvärjelse bara för att kunna bränna ner saker flera gånger...

Übereil

Achamian

Veteran
Jopp, Ars har definitivt en hel del passande. Jag har nog tom 1:e och 3:e liggandes i någon låda nånstans. Tack för påminnelsen :gremsmile:. Vore nice med fler liknande, eller någon kanske kan tipsa om vilken version el supplement till Ars man borde ha?

Wilmer

Hero
Jag gillar när det finns olika klasser av besvärjelser, det är mysigt! En kompetent magiker ska givetvis kunna använda allihop, iallafall litegrann, men kanske välja att inte göra det av religiösa, etiska eller mystiska skäl (eller självbevarelse!).

Myth-spelen kallar sina mäktiga besvärjelser Dreams. Dream of Life är det som spelet centreras runt då det låter ondinganra skapa odöda och hålla sig själva vid liv onaturligt länge. Som tur är har ondingarna skitbra smak och kallar sig mysiga saker som The Deciver, Soulblighter eller Shiver. Dream of Dispersion spränger en hel armé i luften då den hoppar från soldat till soldat som står nära varandra. Tänk vad nasty om man hade en komponent i vissa spells som gjorde att effekten inte spreds över t ex en area utan genom blodsband eller relationer! Inte nog med att den du pekar på drabbas av någon nasty förbannalse, så gör hans 4 närmaste vänner eller kanske alla som är släkt med honom i två led.

Tillbaks till det oepiska. Eon har en del praktiskta och inte så häftiga men dock användabara effekter. Tyvärr är Eons magisystem inte så mysigt utan försöker vara någon sorts vetenskap. Om magi är ologiskt men hänger ihop på något skrivat sätt är det mysigare! Särskilt om närbesläktade spells har samma sorts quirk. Typ, att man matar tre grodor med eldflugor och offrar dem i någon ritual, två av grodorna kommer att ge en förmågan att tala med djur i en dag när man ätit dem men den tredje (slump vilken!) så blir man stum i en dag istället. Närbesläktade trollformler har med chans som en komponent också för att på ett sagolikt (i motsats till fysikaliskt) vara balanserade.

Achamian

Veteran
Låter bra! Nu fick jag lite inspiration :gremwink:

Gillar verkligen komponente med effekt genom blodsband och relationer!

Frågan är då vad man ska kalla dom där på svenska? Säg i ett alternativt Trakorien? :gremsmile:

Håller med om att Magi skall vara lite systematiskt ologisk men osystematiskt logisk, eller nåt ditåt!

Mer!