Nekromanti Mysko datorproblem

Organ

Out of time, out of mind
Min dator spökar för mig på ett för mig ganska mysko vis. Det yttrar sig på så vis att skärmen då och då helt sonika blir helt svart. Om man då stänger av och sätter på skärmen så vaknar den till liv igen. Det går i perioder och när det är som värst så får man göra "stänga av och sätta på"-proceduren sisådär var 5-10 sekund. Skitirriterande!

Nån som varit med om nåt liknande eller har nån teori om vad det kan bero på?

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Petter42 said:
Verkar snarare som om det är något fel med skärmen. Har du/kan du prova med en annan skärm?
Tyvärr inte. Det hade jag annars testat först.

/Anders

Jarre

Swordsman
Har du installerat eller tagit bort något på sistone? I synnerhet BIOS (moderkort och grafikkort) eller grafikkortsdrivrutiner.

När blir det som värst och när går det "bra"? Kör du några speciella program? Något grafikintensivt? Film? Spel? Surfar? Mycket igång samtidigt?

Synd att du inte har en extra skärm att prova, då skulle du kunna isolera problemet något mer. Du har möjligtvis inte en ytterligare dator att prova skärmen med (även bärbar med rätt kontakt)?

Är datorn gammal eller ny?

Problemet skulle kunna ligga hos skärm, kablar, moderkort eller grafikkort. Kan vara någon kondensator som pajat. Har du extra kablar liggandes, prova att byta. Kontrollera annars så att allt siter i ordentligt, både i skärm och grafikkort.

Organ

Out of time, out of mind
Jarre said:
Har du installerat eller tagit bort något på sistone? I synnerhet BIOS (moderkort och grafikkort) eller grafikkortsdrivrutiner.
Nej.

Jarre said:
När blir det som värst och när går det "bra"? Kör du några speciella program? Något grafikintensivt? Film? Spel? Surfar? Mycket igång samtidigt?
Nej. Det kan lika gärna ske när jag spelar spel, surfar eller när jag endast har nåt så simpelt som ett worddokument öppet.

Jarre said:
Är datorn gammal eller ny?
Den har ett par år på nacken men är inte lastgammal. (Jag minns i ärlighetens namn inte exakt hur länge jag haft den.)

/Anders

solvebring

Superhero
Well, jag är inte duktig på datorer men jag skulle gissa på att din skärm börjar lägga av. Det mesta tyder på det, eftersom du inte har problem med något annat, till exempel grafikkort eller dylikga.

Jag skulle försöka testa med en annan skärm så fort som möjligt. Skärmen i sig som källa till problemet är trots allt enklast att konstatera eller utesluta. Därmed håller jag på Jarre. Kolla är hårdvara och kablar och dylika först.

Möller

Hubert Hortlax
Hur länge har problemet uppträtt?

Har du nyligen rengjort skärm och inuti datorn, alternativt underlåtit att göra så en längre tid?

Jag funderar på om det har mer överhettning att göra, det skulle kanske kunna förklara att omstarten fungerar. Men jag är ingen expert.

solvebring

Superhero
Man kan ju kolla om just skärmen blir onödigt varm. Annars så är det ju i så fall grafikkortet som skulle överhettas, och då brukar det väl visa sig på andra sätt? De gånger jag varit med om defekta grafikkort har det visat sig ganska tydligt genom grafikproblem, varningar osv.

Här verkar det ju just vara skärmen som har problem.

Organ, är det förövrigt just så att den blir svart. Den dör inte, dvs att den slår ifrån strömmen, utan den är på men blir svart?

... Funderar förresten som det finns några timerinställningar eller dylika för automatiskt vila eller avstängning som möjligen aktiverats på något skumt sätt? Har haft TV-apparater som gjort just så.

Möller

Hubert Hortlax
solvebring said:
Annars så är det ju i så fall grafikkortet som skulle överhettas, och då brukar det väl visa sig på andra sätt?
Nä, det är antagligen inte grafikkortet. Då borde man behöva starta om datorn, inte skärmen. Men man vet aldrig.

solvebring

Superhero
Möller said:
solvebring said:
Annars så är det ju i så fall grafikkortet som skulle överhettas, och då brukar det väl visa sig på andra sätt?
Nä, det är antagligen inte grafikkortet. Då borde man behöva starta om datorn, inte skärmen. Men man vet aldrig.
True. Jag minns när vi var ett gäng som skulle LANa hemma hos mig i tonårens sköna guldålder. Ena polaren kopplade in sig dator men icke - felmeddelandet löd att skärmen inte var inkopplad. Vi testade skärmen, kollade kablar osv.

Tillslut tröttnade jag och skruvade av chassit och kikade. På grafikkortet låg ett flera centimeter tjock lager damm. Så, jag städade ur den och vipps, allting fungerade igen. Hur skumt som helst. Själv tycker jag att det grafikkortet borde ha "brunnit" för längesedan. =)

KamiFisk

Hero
Det verkar som om skärmen har sett sina sista dagar. Påminner ganska mycket om hur min förra reagerande emot slutet.
Dock skall jag säga att det även kan var ramminnet som spökar.
Börja testa med en annan skärm funkar inte det kan man felsöka vidare.